
Non-profit foreningen Teach First Danmark kan stå klar med 300-400 kvalificerede lærere over de næste fire år

Udsatte elever rammes ekstra hårdt af den aktuelle lærermangel
Mange skoler har allerede i dag svært ved at besætte lærerstillinger. Alene i København er hver fjerde lærerstilling lige nu ubesat, og en analyse fra 2021 viser, at der i 2030 vil mangle 13.000 lærere.
“Vi ved, at lærermangel har en stærk social slagside, da særligt skoler i udsatte boligområder har svært ved at få kvalificerede lærere, ikke mindst i matematik og naturfagene. Problemet har dog vokset sig så stort, at skoler i ressourcestærke boligområder også oplever ikke at kunne få besat deres stillinger", fortæller direktør i Teach First Danmark, Thomas Alexander Hoelgaard.
Lærere rekrutteret gennem Teach First kan være en løsning
“En katastrofe”. Sådan betegner to skoleledere fra Tingbjerg Skole og Ole Rømers-Skolen i Høje Taastrup lærermanglen i et debatindlæg i Altinget den 1. marts 2022. De nævner ligesom syv andre skoleledere meritlærerstuderende fra Teach First Danmark som en god løsning, der bør udbredes til flere skoler.
“De [lærerne fra Teach First] har en meget positiv energi og tilgang, og de er med til at styrke kulturen og arbejdsglæden på skolen”, udtaler Marco Damgaard, skoleleder på Tingbjerg skole, som har ansat ni lærere via Teach First Danmark siden 2015.
Foreningen kan skaffe 300-400 lærere de næste fire år
Siden 2015 har over 3400 søgt om at blive lærer gennem Teach First Danmarks toårige program. Med offentlig støtte kan foreningen tiltrække 300-400 nye lærere til folkeskolen over de næste fire år.
“I dag optager vi kun ca. 10 procent af alle ansøgere. Men kvaliteten af ansøgere er høj nok til at vi med offentlig støtte kan optage 25-30 procent og dermed 300-400 lærere over de næste år. Jeg ser det som en styrke, at vi kan hjælpe skolerne med flere dygtige lærere, fordi det er vigtigt for at kunne sende alle børn godt på vej”, siger Thomas Alexander Hoelgaard
Lærere fra Teach First Danmark har forskellige universitetsuddannelser og videreuddanner sig til lærere sideløbende med at de underviser på fuld tid. Det er lærere, som ellers ikke var blevet lærere, og som bliver i folkeskolen i mange år.
Lærere, som bliver i folkeskolen i mange år
Mere end 75 procent af alle lærere optaget i programmet siden 2015 er fortsat lærere i folkeskolen i dag, og over 80 procent fra de tre første årgange har færdiggjort en offentlig meritlæreruddannelse ud over deres universitetsuddannelse.
Derfor er Teach First Danmark ikke blot et “quick fix”, men kan være en del af en langsigtet løsning på folkeskolens rekrutteringsudfordring, mener foreningens direktør.
“Vi ønsker at bidrage til en folkeskole med kvalificerede lærere i alle fag, så vi giver alle elever i de bedste betingelser for at få en god skolegang og gode fremtidsmuligheder. Det ser vi et stort potentiale for at bidrage endnu mere til”, fortæller Thomas Alexander Hoelgaard.
Baggrund og optagelsestal
For yderligere information om lærerne, tal og baggrund, se udvidet pressemeddelelse her.
For at se denne video fra www.youtube.com, så skal du aceptere cookies på toppen af denne side.Sophia er uddannet ingeniør i 2016 og blev samme år lærer via Teach First Danmark. Hun færdiggjorde sin meritlæreruddannelse i 2018. Hun modtog Novo Fondens Naturfagslærerpris i 2021.
Kontakter
Thomas Alexander Hoelgaard, direktør i non-profit organisationen, Teach First Danmark
thomas.hoelgaard@teachfirst.dk, 2988 8107.
Billeder








Information om Teach First Danmark
Teach First Danmark er en almennyttige (non-profit) organisation stiftet i 2013. Vi hjælper folkeskoler i udsatte boligområder med at få kvalificerede lærere i alle fag.
Følg pressemeddelelser fra Teach First Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.