Danmark skal udvikle ny ”vejviser” til at rydde op i gamle love og regler
Kompleks og utidssvarende lovgivning er en udfordring
Lovgivning med stribevis af undtagelser, alt for mange proceskrav eller uklare begreber, som anvendes forskelligt på tværs af forskellige love og regler kan være en udfordring for en hensigtsmæssig, digital opgaveløsning. En stor del af vores lovgivning er udformet i en tid, hvor der ikke var samme blik som i dag for, at lovgivningen skal være digitaliseringsklar. Derfor er lovgivningen på nogle områder i dag så kompleks, at det både kan være svært for borgere og virksomheder at gennemskue, hvilke regler der gælder og svært for myndighederne at forvalte.
I 2018 gjorde en bred politisk aftale det obligatorisk at vurdere, om al ny dansk lovgivning er digitaliseringsklar. Men der findes fortsat over 1.600 love, som er vedtaget af Folketinget før 2018, hvor kravene om digitaliseringsklar lovgivning trådte i kraft. Hvis det skal være nemmere at digitalisere – og derigennem understøtte en tidssvarende og sammenhængende offentlig sektor – er der behov for løbende oprydning og opdatering af den eksisterende lovgivning. Det samme gør sig gældende i en lang række andre lande.
EU-støtte til dansk projekt skal udvikle ’best practice’
Men hvor starter man sådan et oprydningsarbejde? For at hjælpe myndighederne med at prioritere, hvilke regler og love der først skal moderniseres, er der behov for en ”vejviser”, der kan udpege de områder, hvor en revision vil medføre det største løft i den digitale service og i opgaveløsningen.
Netop sådan en ”vejviser” er det Digitaliseringsstyrelsens ambition at udvikle i samarbejde med OECD’s enhed for regulatorisk policy. Og dette muliggøres nu, hvor EU-kommissionen har givet tilsagn til at støtte projektet med 600.000 Euro svarende til 4,5 mio. kr. Målet er at udvikle en best practice metode, der kan anvendes bredt.
”Det glæder mig, at vi med bistand fra EU-kommissionen kan hjælpe ministerier og statslige myndigheder i deres arbejde med at modernisere gamle regler og love, så de bliver lettere at gennemskue og nemmere at administrere digitalt.
Jeg ser tilsagnet fra EU-kommissionen og samarbejdet med OECD som et skulderklap og en anerkendelse af det arbejde, vi i Danmark har udført gennem en årrække for at gøre vores lovgivning digitaliseringsklar.
Vi glæder os til at komme i gang og håber, at vores metode ikke kun vil skabe værdi i Danmark, men også kan danne grundlag for lignende indsatser i andre lande.”
- Tanja Franck, Direktør i Digitaliseringsstyrelsen
Faktaboks
Hvad er digitaliseringsklar lovgivning?
Digitaliseringsklar lovgivning har til formål at skabe de rette lovgivningsmæssige rammer for at levere god, digital offentlig service under hensynstagen til datasikkerhed og retssikkerhed. Indsatsen skal understøtte så simpel og klar lovgivning som muligt. Indsatsen skal derfor modarbejde unødig kompleks lovgivning, som indeholder mange undtagelser og inkonsistent brug af begreber.
Om projektet
Digitaliseringsstyrelsen har ansøgt om og modtaget tilsagn om støtte til et projekt med et budget på 600.000 € (4,5 mio. kr.) fra EU-kommissionens generaldirektorat for strukturreformstøtte gennem det såkaldte ”Technical Support Instrument” til over 18 måneder at gennemføre et projekt med bistand fra OECD-sekretariatets enhed for regulatorisk policy.
Ved at kombinere OECD’s ekspertise og de danske erfaringer med at sikre, at ny lovgivning er digitaliseringsklar, forventes projektet at føre til udviklingen af en metode, der kan kortlægge det samfundsmæssige potentiale ved at revidere konkrete retsakter inden for den eksisterende lovgivning. Metoden vil dermed kunne støtte fagministerierne i deres indsats for at sikre, at lovgivningen kan administreres digitalt.
Arbejdet forankres i Digitaliseringsstyrelsens Sekretariat for digitaliseringsklar lovgivning, som vil samarbejde med et mindre antal ministerier om at udvikle og afprøve metoden i løbet af 2. halvår 2022 og 1. halvår 2023.
Kontakter
Digitaliseringsstyrelsens pressevagt
Tlf:41786060presse@digst.dkInformation om Digitaliseringsstyrelsen
I Digitaliseringsstyrelsen står vi i spidsen for en ambitiøs digital udvikling af Danmark, der skaber værdi for borgere, virksomheder og offentlige organisationer og bidrager med løsninger på samfundets store udfordringer.
Følg pressemeddelelser fra Digitaliseringsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsstyrelsen
AI-forordningens første regler gælder nu3.2.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Virksomheder og myndigheder der udvikler, distribuerer eller benytter kunstig intelligens skal fra i dag leve op til de første regler i AI-forordningen
Betaling for apps sikrer ikke dine børns private data22.1.2025 15:23:33 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra Digitaliseringsstyrelsen viser, at du ikke kan vide dig sikker på, om der indsamles data fra tredjeparter, selvom du betaler for dine apps.
Forbrugere vil betale for at undgå sporing online7.10.2024 11:56:59 CEST | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at danske forbrugere er opmærksomme på virksomheders brug af deres data. Forbrugerne både fravælger nogle tjenester og er parat til at betale for, at der indsamles mindre data om dem.
MitID får ekstra antisvindel-mekanisme13.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nu styrkes sikkerheden i MitID yderligere ved at indføre et såkaldt integritetstjek, der forhindrer, at brugere kan installere falske versioner af MitID appen og derved risikerer at blive udsat for svindel.
Pas på snyd med festivalbilletter31.5.2024 12:57:57 CEST | Pressemeddelelse
Svindlere udnytter enhver mulighed for at franarre borgere deres penge, og snyd med festivalbilletter er ingen undtagelse. Vær kritisk, når du handler billetter online og følg nogle enkle råd for at mindske risikoen for at blive snydt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum