Aabenraa Kommune

Borgerservice i Aabenraa Kommune øger tilgængeligheden for hjælp til MitID

Del
På grund af stor efterspørgsel har Borgerservice i Aabenraa øget tilgængeligheden for hjælpe borgere med overgangen fra NemID til MitID. Samtidig opfordres borgere, der kan selv, til at foretage overgangen hjemmefra for at mindske ventetiden i Borgerservice.

I løbet af 2022 bliver NemID udfaset, og det bliver i fremtiden MitID, der skal bruges som sikkert login til netbank, kontakt med det offentlige eller noget helt tredje. Det er lige nu en landsdækkende udfordring for borgere at få tider til etablering af MitID på Borgerservice.     

I Aabenraa Kommune er der lige nu 14 dages ventetid på at få en tid til opdatering af MitID. Der bliver løbende frigivet nye tider. Tider til andre henvendelser i Borgerservice fungerer stadig i samme frekvens som tidligere.

Overgangen fra NemID til MitID er allerede i gang, og for mange borgere betyder det, at de står over for at skifte. Har man allerede NemID-appen, så kan overgangen klares hjemmefra på egen hånd eller med hjælp fra pårørende uden at besøge Borgerservice.

- Vi oplever travlhed i Borgerservice lige nu, fordi mange borgere er ved at foretage overgangen fra NemID til MitID. Min opfordring er, at man selv foretager overgangen hjemmefra gennem appen, hvis man har mulighed for det. Så sparer man turen til Borgerservice. De borgere, som alligevel bestiller en tid, er vi selvfølgelig klar til at hjælpe, siger Søren Lorenzen, der er vicekommunaldirektør i Aabenraa Kommune.

Lige nu mangler cirka 14.000 borgere i Aabenraa Kommune at foretage overgangen fra NemID til MitID. Af dem har de cirka 9.000 borgere allerede NemID-appen og kan altså klare overgangen digitalt hjemmefra. For de borgere, som ønsker at bestille tid i Borgerservice, er der igangsat nogle tiltag for øge tilgængeligheden.

- Vi har sat ekspeditionstiden ned fra 30 til 20 minutter for at åbne for flere ledige tider. Samtidig spørger vi alle borgere, der er i Borgerservice, om de har foretaget skiftet til MitID. Har de ikke det, så løser vi det, når de alligevel er der, siger kontorleder i Borgerservice, Mette Engesgaard, og fortsætter:

- I løbet af foråret vil vi desuden åbne for øget åbningstid enten i weekenden eller om eftermiddagen. Den første lørdag med mulighed for tider bliver 19. marts, og herefter følger flere lørdage i løbet af foråret. Vi vil desuden, i løbet af foråret, have en medarbejder, der står for udlevering af pas og kørekort for at frigive flere tider til MitID.

Udfasningen af NemID sker i løbet af 2022, og der er endnu ikke fastsat en dato for, hvornår det ikke længere er muligt at bruge NemID.

Kontakter

Vicekommunaldirektør, Søren Lorenzen, tlf.: 23 72 03 11; e-mail: slor@aabenraa.dk


Kontorleder Borgerservice, Mette Engesgaard, tlf.: 73 76 74 05; e-mail: meng@aabenraa.dk


Kommunikationskonsulent Aabenraa Kommune, Kasper Stoof, tlf.: 73 76 72 90; e-mail: ksje@aabenraa.dk

Information om Aabenraa Kommune

Aabenraa Kommune
Aabenraa Kommune
Skelbækvej 2
6200 Aabenraa

7376 7676https://www.aabenraa.dk/

BETINGELSER FOR BRUG AF BILLEDMATERIALE:

  • Rettigheden til anvendelse af medfølgende billedmateriale er udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende nyhed og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.
  • Anvendelse skal altid ske med angivelse af hele den oplyste billedbyline.

Følg pressemeddelelser fra Aabenraa Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aabenraa Kommune

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye