Coops leverandører donerer nødhjælp til Ukraine

Flere af Coops leverandører har doneret paller med nødhjælp til Ukraine. Erhvervsminister Simon Kollerup var med, da lastbilerne fredag blev læsset og kørte fra Coops lager i Albertslund.
Simon Kollerup, Trine Rubæk Olsen, Kræn Østergaard Nielsen. Foto: Coop

To lastbiler med nødhjælp som dåsemad, havregryn, grødris og hygiejneprodukter kørte fredag eftermiddag fra Coops lager i Albertslund til Ukraine via Polen.

Nødhjælpen er doneret af Orkla og andre leverandører, der de seneste dage har henvendt sig til Coop for at hjælpe med varer og andre forsyninger til Ukraine. Leverandørerne har henvendt sig, efter Coop i søndags sendte de første fem lastbiler med varme tæpper, dåsemad, bleer og andre varer fra egne lagre.

Erhvervsminister Simon Kollerup (S), Orklas CSR-chef Trine Rubæk Olsen og Coops adm.dir. Kræn Østergaard Nielsen var til stede, da lastbilerne blev læsset og sendt afsted.

Kræn Østergaard Nielsen, Coop: ”I Coop vil vi gerne hjælpe så meget, vi kan, og når Orkla og andre af vores leverandører rækker ud for at donere nødhjælp, bidrager vi selvfølgelig med at få det samlet og sendt afsted. Vi ved fra sidste gang, vi sendte nødhjælp, hvor meget det betyder med forsyninger, som ukrainerne kan bruge nu og her, og vi er glade for, at vi sammen med vores leverandører kan bidrage med konkret hjælp endnu en gang.”

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) udtaler: ”Danske virksomheder viser solidaritet på en meget konkret måde, når de sender nødhjælp til Ukraine. Jeg er stolt over, at så mange danske virksomheder rykker sammen og tager initiativer til at hjælpe i en tid som denne. Det er der brug for.”

Trine Rubæk Olsen, csr-chef Orkla Danmark: ”Vi er i Orkla meget berørte over denne tragiske situation, som den ukrainske befolkning er blevet bragt i. Vi ser det som vores pligt at hjælpe de millioner af mennesker, som på kort tid har fået vendt deres hverdag op og ned. Med vores brede portefølje af hverdagsprodukter har vi mulighed for at sende blandt andet hygiejneartikler og langtidsholdbare fødevarer, der kan bidrage til at opfylde nogle af de mest basale behov i en sådan forfærdelig situation. Vi er glade for, at vi sammen med Coop og andre af vores kolleger i branchen formår at stå sammen om at hjælpe, når der er brug for det ude i verden.”

Virksomheden Midsona Danmark har også doneret en del af den nødhjælp, der i dag er sendt afsted. Administrerende direktør i Midsona Danmark, Kim Juhl Sørensen, siger: ”Vi er fortsat dybt bekymrede over de militære aktioner i Ukraine og ønsker at bidrage i det omfang, vi som virksomhed kan. Midsona støtter både via økonomiske donationer samt konkrete fødevaredonationer. Vi har i samarbejde med lokale frivillige organisationer allerede sikret fødevaredonationer til området, men med hjælp fra Coop har vi nu muligheden for at sikre en større og mere struktureret hjælp til området.”

Nødhjælpen er koordineret med den ukrainske ambassade. ​​Den ukrainske ambassadør, Mykhailo Vydoinyk, siger om indsatsen: ”We are very touched by the unanimous unprecedented support that the Danish population is now giving Ukraine. Politicians, businesses, ordinary people – everyone is willing to help us in this difficult time for our country. I am grateful to Coop for delivering another shipment of food and essential commodities to Ukraine. Now, all this is required by Ukrainians who found themselves homeless and without means of subsistence.”

Coop har sørget for at koordinere og samle leverandørernes donationer. Transportfirmaet DSV donerer kørslen til byen Komorowo i Polen ca. 150 km fra den ukrainske grænse, hvorfra lokale transporterer det videre til Ukraine.

Kommunikations- og analysechef Lars Aarup: 30 91 92 66

Simon Kollerup, Trine Rubæk Olsen, Kræn Østergaard Nielsen. Foto: Coop

Coop skifter fra sorte til klare plastbakker til kød28.2.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

46 millioner årlige plast-emballager til kød bliver nemmere at genanvende. Det sker, når Kvickly, SuperBrugsen og Brugsen nu skifter alle sine sorte emballager til kød ud med klare. Udskiftningen er gået i gang og fortsætter til lageret af sorte bakker er brugt, hvilket vil ske i løbet af kort tid. ”Formålet er, at plasten i højere grad bliver genanvendt. I dag kan mange sorteringsanlæg ikke sortere den sorte plastemballage til genanvendelse med den teknologi, de har til rådighed. Med skiftet til klare bakker styrker vi den cirkulære økonomi og sikrer en markant højere genanvendelse af kødbakker og anden plastemballage af kød,” siger CSR-chef i Coop, Thomas Roland. Det drejer sig om årligt over 1000 tons sort plast, der fremover kommer i en klar udgave. Skiftet omfatter alle de varer, som Coop, Hilton Food Group og kyllingeproducenten HKScan, emballerer, hvilket udgør hovedparten af kødsortimentet i Coops kølediske. Yderligere information: CSR-chef i Coop, Thomas Roland, 3091 9242 Læs

Coop Danmark tilbagekalder Coop Cookies Choco buttons and dark chocolate og Coop Cookies White chocolate and cranberries grundet risiko for små metalsplinter Hvilken vare: Coop Cookies Choco buttons and dark chocolate, 150g EAN: 7340191144378 Bedst før dato: 11.09.2024 Coop Cookies White chocolate and cranberries, 150g EAN: 7340191144422 Bedst før dato: 09.09.2024 Solgt i: Kvickly ☒Ja SuperBrugsen ☒Ja Dagli’Brugsen ☒Ja Coop365discount ☒Ja Irma ☒Ja Eksporteret: Fakta Tyskland ☐Ja Færøerne ☒Ja Grønland ☒Ja Island ☒Ja Virksomhed, der tilbagekalder: Coop Danmark A/S Årsag: Coop har konstateret at der er en risiko for metalsplinter Råd til forbrugerne: Skulle du have varen opbevaret, kan varen leveres tilbage til butikken, hvor den er købt eller kassere den. Kontaktperson: Kvalitetschef Malene Teller Blume, Coop Danmark, tlf. 51593134.

Danskernes indkøb viser Christiansborg vejen: Mere frugt og grønt5.2.2024 09:42:41 CET | Pressemeddelelse

I den forgangne uge har 365discount investeret i et initiativ på tværs af alle kædens 363 butikker i landet. Her har danske forbrugere haft mulighed for at købe frugt og grønt til priser, hvor momsen er fratrukket. Discountkæden Lidl fulgte trop med et lignende initiativ, og generelt har uge 4 affødt mange reaktioner på, hvorfor frugt og grønt bør være billigere i forhold til danskernes sundhed generelt. Skatteministeren har også indkaldt til et møde.