Pohjoismaissa joka kolmas on tehnyt ostoksia sosiaalisten medioiden kautta

Sosiaalinen ostosten tekeminen on ollut jo pitkään suosittua Aasiassa ja Yhdysvalloissa, mutta nyt ilmiö on rantautumassa myös Pohjoismaihin. YouGovin uusi tutkimus osoittaa, että yksi kolmesta kuluttajasta Pohjoismaissa on tehnyt ostoksia sosiaalisten medioiden kautta.

33 % pohjoismaalaisista on kokeillut sosiaalista ostosten tekemistä, ja 22 % tekee säännöllisesti ostoksia sosiaalisen median kautta.

64 % Pohjoismaiden asukkaista ei ole kokeillut sosiaalista ostosten tekemistä, joskin 24 % voisi kuvitella tekevänsä niin. Norjassa on nähtävissä suurin osuus kuluttajia, jotka eivät ole tehneet ostoksia sosiaalisen median kautta eivätkä voisi kuvitella tekevänsä niin (45 %). Tanskasta löytyy toisiksi suurin osuus kuluttajia, jotka eivät ole tehneet ostoksia sosiaalisten medioiden kautta, eivätkä myöskään halua tehdä niin (41 %). Ruotsissa ja Suomessa osuudet ovat jokseenkin pienemmät (32 %).

18–39-vuotiaat ovat aktiivisimpia sosiaalisten ostosten tekijöitä

Yleinen oletus on, että nuorin sukupolvi on kaikkein aktiivisin, mitä tulee sosiaaliseen ostosten tekemiseen. 30–39-vuotiaat tekevät kuitenkin ostoksia sosiaalisen median kautta aivan yhtä aktiivisesti. 40–49-vuotiaiden keskuudessa 37 % on kokeillut sosiaalisten ostosten tekemistä, kun taas 28 % yli 50-vuotiaista kuluttajista on kokeillut sitä.

Mikä motivoi kuluttajia tekemään ostoksia sosiaalisen median kautta?

Tarve tietylle tuotteelle motivoi useimpia kuluttajia tekemään ostoksia sosiaalisten medioiden kautta (47 %). Muita tärkeimpiä syitä ovat erityiset alennuskampanjat (28 %) ja tuotteen ainutlaatuisuus (27 %). On ehkä yllättävää, että vaikuttajien ja julkisuuden henkilöiden suosituksilla on vain vähän merkitystä (ainoastaan 6 % mainitsee tämän motivoivan heitä tekemään hankintoja sosiaalisen median kautta).

Suurimmat alueelliset erot pohjoismaalaisten motivaatiossa syntyvät alennuskampanjoista. Alennuskampanjat motivoivat eniten suomalaisia (40 % mainitsee tämän perusteeksi tehdä ostoksia sosiaalisten medioiden kautta), siinä missä vain 20 % norjalaisista saa motivaationsa alennuskampanjoista.

Lataa raportti tästä

Tutkimus perustuu 4 044 edustavasti valitun yli 18-vuotiaan YouGov-paneelin jäsenen haastatteluihin aikavälillä 12-24.1.2022. Heistä 1 012 on Tanskasta, 1 008 Suomesta, 1 013 Norjasta ja 1 011 Ruotsista.

17 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjäämme muodostaa vankan ja omistautuneen paneelin, joka tuottaa päivittäin tuhansia datapisteitä kuluttajien mielipiteistä, asenteista ja käyttäytymisestä. Yhdistämme tämän tasaisen tietovirran tutkimusosaamiseemme ja poimimme havaintoja, joiden pohjalta voi tehdä älykkäitä päätöksiä ja perusteltuja keskustelunavauksia.

YouGov

Best panel

Best data

Best tools

Lisätietoja löytyy osoitteesta yougov.com.