Kingo Karlsen A/S tilbage på sporet med styrket organisation, genoprettet egenkapital og sorte tal på bunden

I sit netop aflagte regnskab for 2021 kommer Kingo Karlsen A/S ud med positivt resultat på bundlinjen. Det i et år, hvor egenkapitalen er blevet genskabt, likviditeten er solid og investeringer i organisationen er foretaget. 2021 repræsenterer derfor på alle parametre et år, hvor virksomheden er tilbage på sporet efter et turbulent 2020.

Kingo Karlsen A/S indledte 2021 med et stort oprydningsarbejde efter en bedragerisag i virksomheden, der blev opdaget ved årsskiftet 2020/2021, som medførte et stort tab. Det betød, at første halvdel af 2021 bar voldsomt præg af, at der skulle afsluttes en række sager overfor kunder og samarbejdspartnere, hvor der havde været konstateret svig og manglende projektstyring.

Som led i dette oprydningsarbejde har virksomheden afsat anseelige ressourcer til professionalisering af procedurer, der skaber øget transparens, driftsoptimering, strategisk tilgang til indkøb og styrket understøttelse af økonomistyringen på projekter. Alle disse initiativer er således blevet introduceret og er begyndt at få effekt fra 2. halvår af 2021. Det er et sejt træk som fortsættes ind i 2022 hvor flere tiltag løbende vil komme til.

Adm. direktør Michael Kamstrup Søndergaard udtaler:

- Vi opfatter i høj grad vores 2021, som et ”turnaround-år, der har ført os tilbage på sporet. Fra at starte året med et sandt mareridt med en bedragerisag, og et stort oprydningsarbejde, har vi brugt rigtig mange kræfter på at professionalisere alle dele af vores virksomhed, som gør at vi i dag står helt anderledes rustet på markedet. Det afspejler sig i alle vores vigtigste nøgletal og i den tillid vi oplever hos vores kunder.

- Vi ender med et overskud, som er 1,5 mio. højere end budgetteret. Vi har samtidig en styrket soliditetsgrad på 22,5% og vores egenkapital er genskabt. Men måske vigtigst af alt, står vores organisation helt anderledes trimmet og fokuseret. Og med et koncernresultat på 18,4 mio. før skat gør det samlet set, at vi går ind i 2022 med nogle langt mere gunstige forudsætninger.

Fremtiden er ”tilbage til rødderne

Den udvikling, der i øjeblikket finder sted i nedrivningsbranchen, hvor der som følge af materiale- mangel, et stærkt øget fokus på genbrug, genanvendelse, cirkulær økonomi og sortering, oplever Kingo Karlsen som en ”tilbagevenden” til det helt oprindelige fokus, virksomheden havde, da den blev grundlagt i 1955. Her købte virksomheden ofte bygninger til nedrivning for at få adgang til værdifulde byggematerialer.

Michael Kamstrup Søndergaard, udtaler:

- Den udvikling vi ser i branchen pt., giver et flashback til det, Kingo er bygget på, nemlig det miljø- og ressourcebevidste, som vi altid har satset på. Vi får flere og flere opgaver, hvor de bæredygtige løsninger efterspørges. Det ligger utroligt godt til os, og vi har i 2021 orienteret vores salgsindsats endnu mere målrettet mod virksomheder og projekter, der efterspørger vores brede kompetencer inden for miljøhåndtering og genanvendelse.

Information om Kingo Karlsen A/S

Kingo Karlsen A/S