Coop sender lastbiler til Ukraine

Søndag aften kørte fem lastbiler med nødforsyninger fra Coop i Albertslund til Ukraine. Den ukrainske ambassadør var med, da lastvognene blev læsset.

Den ukrainske ambassadør, Mykhailo Vydoinyk, var til stede, da fem lastbiler med varme tæpper, dåsemad, bleer og andre varer søndag aften kørte fra Coops lager i Albertslund vest for Købehavn med retning mod Ukraine. Ambassadøren havde aftenen før skrevet til Coop og bedt om hjælp til dem, der flygter fra krigsområderne i Ukraine efter Ruslands invasion natten til torsdag.

Situationen i Ukraine er forfærdelig, fortæller ambassadør Mykhailo Vydoinyk: ”Folk var ikke forberedte på, at der kom krig. De fleste sov, da det russiske angreb kom. Folk tog det med sig, som de kunne bære. Smykker, papirer og lidt mad.”

Ambassadøren fortalte blandt andet, at der i dag er født tre børn blandt dem, der er på flugt og nu bor i shelters og nede i metroen. Og han kaldte det både tragisk og livsbekræftende, men peger på, at behovet for hjælp kommer til at stige:

”Vi ved ikke hvor længe, det her kommer til vare, så vi får brug for alt, hvad en familie på flugt, har brug for,” sagde Mykhailo Vydoinyk.

Coops administrerende direktør, Kræn Østergaard Nielsen, mødte den ukrainske ambassadør på lageret da lastbilerne blev læsset.

”Det er utroligt, hvad de går igennem i Ukraine. Helt ufatteligt for os, men jeg er glad for, at vi kan hjælpe bare lidt, ” siger Kræn Østergaard Nielsen.

Det er transportfirmaet DSV, der kører lastbilerne til Lublin i Polen, hvor lokale transporterer det videre til Ukraine.

Coop og brugsforeningernes driftsresultat for 2023: Lille fremgang men stadig klart utilfredsstillende20.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med et samlet driftsresultat (EBIT før ekstraordinære nedskrivninger) på – 761 mio. kr. mod -1.034 mio. kr. i 2022 blev 2023 et skuffende år for Coop Familien. For Coop Danmark A/S blev driftsresultatet før særlige nedskrivninger på samme niveau som sidste år. EBIT-resultatet blev -717 mio. kr. mod -722 mio. kr. året før. For de selvstændige brugsforeninger var der dog tale om en forbedring. Her blev resultatet efter skat forbedret fra et underskud på 192 mio. kr. til et overskud på 21 mio. kr. Den samlede omsætning for Coop og brugsforeningerne blev fastholdt på samme niveau, 46,6 mia. kr. (ekskl. moms) mod 46,9 mia. kr. året før. Det er på trods af nedlukning af Irma og Coop.dk MAD, hvilket har betydet en omsætningsfremgang på 7 procent for sammenlignelige butikker og tilfredsstillende udvikling i markedsandel. Men det samlede driftsresultat ender alligevel med at blive stærkt utilfredsstillende. Det er påvirket af investeringen i ombygninger, engangsomkostninger til lukning af aktiv

365discount styrker ledelsen med ny salgsdirektør fra konkurrent17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Kenn Birkebæk er ansat om ny salgsdirektør i 365discount. Det sker som et led i en strategisk tilpasning, hvor Kenns rolle bliver at optimere og effektivisere butiksdriften i kædens butikker på tværs af landet. Kenn Birkebæk bringer næsten ni års erfaring fra Netto med sig, hvor han senest har varetaget rollen som Group Director. Udskiftningen i ledelsen kommer som svar på behovet for en ny profil i takt med ændringer i strategien og organisationen. Kenn Birkebæk tiltræder 1. maj 2024. "Vi er overbeviste om, at Kenns baggrund og erfaring vil være en værdifuld tilføjelse, der kan bidrage til udviklingen af et velfungerende lederteam, der ikke kun leverer resultater, men også trives og føler sig involverede," udtaler Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount. Som følge af dette fratræder hidtidig salgsdirektør Jannich Larsen pr. dags dato. ”Jannich har været en vigtig del af vores implementering og har bidraget betydeligt til 365discounts succeser. Vi er taknemmelige for den tid og det