BMW og Tesla har flest skader – Dodge de dyreste

Sidste år var der 357.000 skader på biler i Danmark. Forsikringsselskabernes udgifter løb op i 4,4 mia. kr. Over 10 pct. af alle biler i Danmark løber hvert år ind i en skade. Det viser nye tal fra F&P.

Hver dag året rundt anmelder ca. 1.000 bilejere en forsikringsskade til deres forsikringsselskab.

- Bilejerne bruger i høj grad deres forsikringer.  Gennemsnitsskaden lå i 2021 på 12.321 kr., så der er typisk tale om småskader efter påkørsler og parkereringsskader, siger analysechef Andreas Østergaard Nielsen fra F&P, der står bag Autotaks.

Autotaks er det system, som håndterer alle de bilskader, der anmeldes til forsikringsselskaberne og repareres på et autoværksted. Tallene giver et interessant kik ind i skaderne på vores person- og varebiler. Man kan fx se, hvilke bilmærker der har flest skader. VW topper med 46.045 skader. Derefter følger Ford, Toyota og Peugeot hver med knap 30.000 skader på årsbasis.

Det hænger naturligt sammen med, at det også er de bilmærker, der er rigtig mange af i Danmark.

Derfor er det interessant at opgøre skaderne i forhold til antallet af biler af de enkelte bilmærker. Her ligger BMW i top med 181 skader pr. 1.000 biler efterfulgt af Tesla (179), Mercedes (161) og Audi (160). I bunden af top 31 ligger Fiat med kun 72 skader pr. 1.000 biler.

Dyreste skader
Rekorden over dyre skader tilfalder Dogde med en reparationspris på 31.817 kr.  i gennemsnit. Det er langt over det dobbelte af den gennemsnitlige reparationspris hos resten. På anden- og tredjepladsen følger M.A.N - 31.208 kr. - og Porsche - 23.583 kr. Billigste gennemsnitlige reparationspris ligger langt lavere. Fx har Hyundai en reparationspris på 10.904 kr. i gennemsnit pr. skade.

Om tallene

F&P har analyseret de seneste tal i Autotaks (2021). Autotaks bruges til at registrere og udregne priser for reparationer af bilskader, der anmeldes til et forsikringsselskab og repareres på et autoværksted. Tal om bestanden af person- og varebiler inden for de enkelte bilmærker har vi fra FDM. Bilmærker, der er taget med i oversigten, udgør en bestand på mindst 1.000 køretøjer. Glasskader og kontanterstatninger er ikke medtaget i opgørelsen.

Jørgen Kjær Thomsen - pressetelefon 4191 9103