Coop Danmark A/S

Coop: Forbyd salg af øl til unge under 18 år

Del

En ensartet aldersgrænse for køb af alkohol i Danmark på 18 år.

Det foreslår Coop.

”Vejen til en ændret alkoholkultur blandt unge kræver en indsats fra mange sider af samfundet. Fra detailhandelen kan vi bidrage med ikke at sælge alkohol til unge. En forudsætning for, at vi kan lykkes med det, er klare, ensartede regler. Derfor synes vi, at en grænse på 18 år for alle typer alkohol i alle typer udsalgssteder – butikker, restauranter mv. – er en fornuftig løsning,” siger koncerndirektør Per Thau, Coop.

I dag er aldersgrænsen ved køb af alkohol forskellig, alt afhængig af hvilken alkoholprocent, den pågældende drikkevare har. Ifølge dansk lovgivning skal man være 18 år gammel for at kunne købe alkohol med en alkoholprocent på over 16,5 pct. – eksempelvis spiritus som vodka, rom, whisky m.v. Man skal dog kun være 16 år gammel for at kunne købe drikkevarer med en alkoholprocent på under 16,5 pct. – eksempelvis vin, øl m.v. På restauranter og barer skal man være over 18 år for at kunne købe nogen form for alkohol.

”Det er afgørende, at det er de samme regler, der gælder for alle. Det gør det enkelt at kommunikere, enklere at overholde for os og enklere at forstå, at alkohol er for voksne,” siger Per Thau.

Coop mener derfor, at der bør foretages en lovændring hurtigst muligt, der gør, at man fremover skal være mindst 18 år for at kunne købe alkohol i Danmark.

Coop er en af Danmarks største dagligvarevirksomheder med kæderne SuperBrugsen, Kvickly, Dagli´Brugsen, Coop 365discount, Fakta og Irma, og er ejet af 1,9 million kunder.

Yderligere information: Koncerndirektør Per Thau, 4247 7700

Nøgleord

Billeder

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse

Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye