Sundhedsteknologi skal forebygge svær overvægt ved at guide til sundere valg i supermarkedet
Hver 6. dansker lever med svær overvægt. Det svarer til 800.000 danskere[1], som dermed er i betydelig risiko for at udvikle en lang række livsstils- og kroniske sygdomme som fx type-2 diabetes, hjertekarsygdom og kræft[2]. Svær overvægt har store konsekvenser for den enkelte og medfører store udgifter for samfundet. Derfor sætter regeringen nu spot på både forebyggelse, opsporing og behandling af svær overvægt gennem pilotprojekter inden for seks områder i Region Hovedstaden. Regeringen har afsat 1 milliard kroner til pilotprojekter i regionale fyrtårne – heriblandt Region Hovedstaden under navnet Erhvervsfyrtårn Life Science – Sund vægt.
Der mangler tilgængelige sundhedsløsninger, der hjælper og inspirerer overvægtige til at indtage sundere kost og være mere fysisk aktiv. Derfor er der et stort potentiale i et samarbejde mellem offentlige aktører og private virksomheder inden for blandt andet life science og velfærdsteknologi for at udvikle løsninger.
Sunde varer i indkøbskurven
Et af pilotprojekterne fokuserer på at inspirere personer i risikogruppen for svær overvægt til at lægge sundere madvarer i indkøbskurven, når de står i supermarkedet. Det kan for eksempel ske gennem nytænkende digitale løsninger inden for sundhedsteknologi.
En opgave som detailvirksomheden Coop og health-tech virksomheden Liva Healthcare er gået sammen om at løse:
Morten Viktor, Direktør Digital & Online hos Coop siger: ”Vi vil gerne undersøge, hvordan vi i vores butikker kan hjælpe folk med at træffe sunde valg, og derfor er vi på trapperne med en ny digital løsning, der kan hjælpe vores kunder i retning af sundere alternativer”.
For at skabe den helt rette løsning har Coop indgået et samarbejde med Liva Healthcare, som har erfaring med digitale løsninger, hvor man gennem adfærdsdesign, adfærdspsykologi og nudging taler til forbrugernes underbevidsthed.
”Det er vigtigt for os, at skabe en løsning man som forbruger selv vælger til, og ikke føler sig tvunget til at bruge. Og netop derfor er jeg også begejstret for samarbejdet med Liva Healthcare, der har mange års erfaring med digital adfærdsændring”, siger Morten Viktor, Direktør Digital & Online hos Coop.
App skal ændre adfærd og inspirere til sunde vaner
Danske Liva Healthcare har stor erfaring i at hjælpe danskere med at få sundere vaner gennem digital coaching, psykologi og programmer, der ændrer forbrugernes adfærd ud fra bl.a. kost, motion og søvn. Liva Healthcare har udviklet en sundhedsapp ved navn ’Liva’, hvor hver bruger får adgang til sin egen personlige diætist. Sammen udarbejder brugeren og diætisten en realistisk livsstilsplan, som passer til den enkeltes situation og mål.
Hele forløbet foregår digitalt med en indledende live-videosamtale efterfulgt af ugentlig kommunikation via video- og tekstbeskeder. Her sender diætisten bl.a. inspirerende opskrifter, ernæringsråd, træningsøvelser og meget mere baseret på brugerens behov og løbende fremskridt. Diætisten kan også følge med i brugerens registreringer på Liva-app’en, hvilket gør det nemmere at holde et overblik over forløbet og give vejledning, som er skræddersyet til den enkelte bruger.
Kristoffer From, Co-founder & CPO hos Liva Healthcare siger: ”Vi har skabt et stærkt fundament med Liva-app’en, som vi nu i samarbejde med Coop bygger videre på. Vi vil blandt andet gerne undersøge, hvad der sker, hvis brugerne gennem app’en får tilbudt rabat på sunde varer i Coops butikker. Vil det motivere dem til at leve sundere?”.
Mennesker skal generelt påvirkes til at handle sundt. For eksempel med rabat på sunde varer. Men i høj grad også gennem inspiration fra andre i samme situation. En af Liva-app’ens kerneværdier er, at brugerne kan søge fællesskaber og dele erfaringer med hinanden. Gennem en gruppefunktion i app’en, kan brugerne dele erfaringer, tips og tricks såvel som op- og nedture, hvilket er med til at skabe en stærk fællesskabsfølelse blandt de deltagende.
”Derfor er formålet med den nye løsning blandt andet at skabe en ny feature, der i højere grad får hele familien i spil, så man er sammen om en sundere hverdag og på den måde støtter hinanden”, siger Kristoffer From, Co-founder & CPO hos Liva Healthcare.
PensionDanmark kan udbrede løsninger i stor skala
Også Danmarks største arbejdsmarkedspensionsselskab, PensionDanmark, deltager i pilotprojektet for at bidrage til inspiration til et sundere liv blandt selskabets knap 800.000 medlemmer. Her kan PensionDanmark, som udbyder af sundhedsordning med fokus på let tilgængelig og forebyggende indsats, byde ind med store mængder erfaring og data i udbredelsen af innovative sundhedsløsninger.
”Medlemmernes sundhed er ofte afgørende for at fastholde den tilknytning til arbejdsmarkedet, der i sidste ende bidrager til en god og økonomisk tryg alderdom. Derfor er det af mange grunde helt naturligt for os at indgå i denne form for partnerskaber,” siger adm. direktør i PensionDanmark, Torben Möger Pedersen.
”Vi ser gode muligheder for at bidrage med vores erfaring, så pilotprojektet i sidste ende kan udvikle sig til et ekstra tilbud til vores medlemmer. Hvis vi samtidig kan være med til at inspirere andre pensions- og forsikringsselskaber til at udbrede indsatsen i endnu større skala, vil det være til alles fordel,” tilføjer adm. direktør i PensionDanmark, Torben Möger Pedersen.
[1] Sundhedsstyrelsen, Livsstilsintervention ved svær overvægt (svær overvægt karakteriseres ved et BMI over 30), 2019.
[2] Statens Institut for Folkesundhed, Risikofaktorer for multisygdom, 2019.
Nøgleord
Kontakter
Pressehistorien er udsendt for Erhvervsfyrtårn Life Science i samarbejde med Coop, Liva Healthcare og PensionDanmark og baseret på anbefalinger fra Vækstteam Hovedstaden om Region Hovedstaden som life science-fyrtårn. Læs mere i vedlagte faktaark og på www.erhvervsfyrtårnlifescience.dk
For yderligere information
Morten Viktor, Direktør Digital & Online Coop:
20 40 28 54 / morten.viktor@coop.dk
Jonas Damsgaard, Head of PR & Communications hos Liva Healthcare:
42 30 60 13 / jdj@livahealth.com
Ulrikke Ekelund, direktør for kommunikation og presse i PensionDanmark:
20 19 92 38 / uek@pension.dk
Trine Søby Christensen, Programleder Danish Life Science Cluster:
28 83 83 12 / tsc@danishlifesciencecluster.dk
Vedhæftede filer
Information om Kompas Kommunikation

Toldbodgade 55b 1.
1253 København K
Følg pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation
Årsresultat 2024: Bosch fastholder vækstambitioner trods økonomisk modvind31.1.2025 13:18:35 CET | Pressemeddelelse
Forretningsudvikling i 2024: Omsætning på 90,5 milliarder euro – EBIT-margin fra drift på 3,5 % AI styrker kerneforretningen: Software og tjenester forventes at generere milliardomsætning inden 2030 Strategi 2030: porteføljestyring for at sikre konkurrenceevne Bosch investerer i vækstmarkeder trods økonomiske udfordringer: Markedsliberalisering og øgede investeringer for et stærkere Europa
EasyPark Group gennemfører opkøbet af Flowbird Group15.1.2025 16:00:00 CET | Pressemeddelelse
Selskabet vil aktivt skubbe på digitaliseringen af urban mobilitet over hele verden med evidensbaserede services og løsninger, som kan fremme, at byer bliver bedre at bo i.
Danske gør-det-selv-entusiaster tvivler på deres partnere: ”Jeg gør det bedst selv”9.12.2024 16:01:32 CET | Pressemeddelelse
Danskere har stor selvtillid, når det kommer til at udføre forskellige gør-det-selv-projekter i hjemmet – men er betydeligt mere skeptiske over for deres partners evner. Syv ud af ti mener, at de kan samle et møbel på egen hånd, mens kun fire ud af ti tror, at deres partner kan klare det. Tilsvarende mener seks ud af ti, at de selv kan male eller tapetsere, mens kun fire ud af ti har tillid til, at deres partner kan gøre det. Det fremgår af en ny YouGov-undersøgelse udført på vegne af gulvproducenten Pergo.
Adyen udvider partnerskabet med Zalando Payments for at forbedre betalingsoplevelsen i hele Europa14.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Adyen, den foretrukne finansielle teknologiplatform for førende virksomheder, annoncerer udvidelsen af sit mangeårige strategiske partnerskab med Zalando, Europas førende online modeplatform med flere brands. Det styrkede samarbejde bekræfter Adyens rolle som en af Zalandos betalingspartnere på 15 europæiske markeder, samtidig med, at Adyen bliver den eksklusive betalingspartner for udvalgte lokale betalingsmetoder som Cartes Bancaires i Frankrig og Bancontact i Belgien. Som partner hjælper Adyen Zalando med at sikre, at deres kunder ubesværet kan betale med deres foretrukne betalingsmetoder, og opnå en problemfri betalingsoplevelse på shopping-platformen. Samarbejdet omfatter et fælles fokus på at forbedre sikkerheden og bekvemmeligheden ved online betalinger, med løbende forbedringer af 3D Secure-transaktioner som en del af rammerne for Payment Services Directive 2 (PSD2). Disse forbedringer understøtter både kundernes bekvemmelighed og øger Zalandos konverterings succes. Network Tok
Ny rapport undersøger effekter af vaccination mod rotavirus til børn i Danmark1.11.2024 07:03:02 CET | Pressemeddelelse
En ny sundhedsøkonomisk rapport fra Copenhagen Economics, udarbejdet for GSK, undersøger fordele og ulemper ved at indføre vaccination mod rotavirus i det danske børnevaccinationsprogram. Rotavirus er en af de mest udbredte mave-tarminfektioner hos små børn, og på trods af de alvorlige konsekvenser for både børn, forældre og samfund er vaccinen stadig ikke en del af vaccinationsprogrammet i Danmark.