Forsikring & Pension

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

Del
De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om man som lejer selv skal betale for en ny dør efter en redningsaktion? Ved de, hvorlænge et forsikringsselskab må være om at udbetale erstatning, eller om forsikringen dækker en dyr ødelagt postkasse?
Foto: F&P
Foto: F&P

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Jørgen Kjær Thomsen, jkt@fogp.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i næsten 90 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 tirsdag til torsdag mellem 9-13 eller på vores hjemmeside www.forsikringsoplysningen.dk.

Brevkasse for februar:

Spørgsmål: Skal min datter selv betale for ny dør efter redningsaktion?

Hej brevkasse

Min datter har lejet stueetagen i en villa i Ålborg. En aften bliver hun akut syg og ringer efter Falck. Men da ambulancen når frem, er hun ikke i stand til selv at åbne hoveddøren, så Falckredderne må slå en rude ind i en terrassedør for at komme ind til hende.

Efterfølgende vil udlejeren have min datter til at betale for en ny dør. Vores eget forsikringsselskab siger, at det er udlejers egen forsikring, der skal betale døren. Men nu vil udlejer beholde noget af depositummet til en ny dør.

Kan det virkelig være rigtigt? Hvordan er reglerne?

Den bekymrede mor

Svar:

Kære bekymrede mor

Bygningsskader skal udlejeren som hovedregel anmelde til sin egen bygningsforsikring eller selv betale. Om udlejeren kan få dækket udgifterne af sin egen forsikring, afhænger af den konkrete forsikringsaftale - herunder om forsikringen dækker glasskader og udgifter til forhindring af truende personskade, når det ikke sker i forbindelse med en dækningsberettiget skade, fx en brand. Der kan godt være forskel i de enkelte forsikringers vilkår, når det kommer til redningsaktioner. Det afhænger som nævnt af den forsikring, som udlejeren selv har valgt at have.

Efter dansk erstatningsret kan man normalt kun kræve erstatning af andre, hvis de har begået en fejl eller forsømmelse, hvilket ikke her er tilfældet fra din datters side. Hvis udlejerens egen forsikring ikke dækker, og han fortsat kræver erstatning af din datter, vil jeg anbefale, at din datter også lige tjekker, hvad der helt konkret står i hendes lejekontrakt eller vedtægterne for lejemålet. Det kan være præciseret der.

Bedste hilsner

Forsikringsoplysningen

 

Spørgsmål – Hvor længe må forsikringsselskabet være om at udbetale erstatning?

Hej med jer

Jeg har en ejerskifteskade, hvor forsikringsselskabet og jeg har en aftale om, at jeg fremsender opkrævninger fra håndværkerne løbende, men at vi overordnet har aftalt en ramme på 1,3 mio. kr. Beløbet er fastlagt af forsikringsselskabet via tilbud fra de håndværkere, jeg har sat på opgaven.

Jeg har det problem, at selskabet nu er stoppet med at betale de regninger, jeg fremsender. Jeg har lagt lidt over 2o0.000 kr. ud uden at få pengene igen fra mit forsikringsselskab.

Ad omveje har jeg hørt, at det måske kan skyldes, at forsikringsselskabet vil køre en ansvarssag (regres) mod et andet selskab på min skade, som de vil have afgjort, før pengene udbetales til mig.

Hvad kan jeg gøre som forbruger? Hvor længe skal jeg vente? Hjælper en klage til ankenævnet? Skal man gå direkte til domstolene?

Den utålmodige forsikringskunde

Svar:

Hej og tak for dit spørgsmål

Forsikringsselskabets betalingspligt står i Forsikringsaftaleloven § 24. Forsikringsselskabet skal normalt udbetale erstatning inden for 14 dage efter, at de har modtaget alle nødvendige oplysninger. Dvs. i dette tilfælde fra de modtager en regning på den aftalte erstatning.

Det kan dog godt forsinke sagen lidt, hvis der er en anden ansvarlig part involveret, og dit forsikringsselskab skal kræve erstatningen tilbage. Men det vil typisk være i den indledende fase, hvor skaden skal opgøres og beviserne sikres, inden udbedringen sker.

Hvis forsikringsselskabet ikke overholder betalingsfristen, kan du have krav på rentebetaling for overskridelsen.

Som kunde har du altid mulighed for at klage til selskabets egen klageansvarlige. Det er gratis.

Du kan også gå til Ankenævnet for Forsikring med din sag. Det koster et mindre gebyr, og du skal forvente en sagsbehandlingstid på i gennemsnit 6-8 måneder.

Hvis det kan berolige dig, så kan jeg også lige oplyse, at hvis man er kunde i et dansk forsikringsselskab, der har problemer med økonomien og går konkurs, så er man heldigvis sikret erstatning via Skadesgarantifonden - også på ejerskifteforsikringer. Du kan evt. læse mere på Skadesgarantifondens hjemmeside: https://www.skadesgarantifonden.dk/.

Hilsen

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål: Dækker min forsikring ødelagt postkasse nytårsaften?

Hej Forsikringsoplysning

Jeg skriver til jer for at få styr på en rigtig ærgerlig skade.

Nytårsaften blev der smidt et kanonslag eller lign. i vores postkasse, der står ude ved vejen. Vi opdagede det nytårsdag, hvor vi kunne se, at postkassen var flået helt fra hinanden af en eksplosion. Det er en lidt dyr postkasse af kobber, der sidder på stålramme støbt ned i jorden. Dertil kommer, at vi havde fået den i bryllupsgave af vores venner. Så vi er godt ærgerlige over tabet. Den er nok ca. 11 år gammel.

Så nu er mit spørgsmål: Dækker forsikringen både postkassen og opsætningen af den (den er som sagt støbt ned i jorden). Får vi penge til en ny postkasse magen til den gamle, eller er der fradrag for slid og alder? Hvordan er reglerne her?

Den uheldige postkasseejer

Svar:

Kære postkasseejer

Vi hører desværre af og til om sprængte postkasser. Forsikringsmæssigt betragtes det som hærværk, som skal meldes til politiet og til din husforsikring.

For at forsikringen skal dække, så skal politiet have en anmeldelse af hærværket. Derefter skal evt. dokumentation for den ødelagte postkasse, et tilbud på opsætning af en ny postkasse og kopi af politianmeldelsen sendes til dit forsikringsselskab som en del af skadesanmeldelsen. Det kan være en god ide at medsende et foto af den ødelagte postkasse.

Forsikringen dækker en ny postkasse samt udgift til at sætte den op, hvis du ikke selv har mulighed for det. Vær opmærksom på, at dit forsikringsselskab skal godkende prisen, inden du får monteret en ny postkasse.

Vær opmærksom på, hvilken selvrisiko du har valgt at have på din husforsikring. Hvis den overstiger erstatningen, kan det ikke betale sig at anmelde til forsikringen.

Et godt råd nytårsaften: Stil skål med vand i bunden af postkassen for at slukke fyrværkeri og kanonslag.

Venlig hilsen

Forsikringsoplysningen

Kære Forsikringsoplysning

Nøgleord

Kontakter

Jørgen Kjær Thomsen - pressetelefon 4191 9103

Billeder

Foto: F&P
Foto: F&P
Download

Links

Information om Forsikring & Pension

Forsikring & Pension
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup

41919101http://www.forsikringogpension.dk

F&P er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Forsikring & Pension

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Forsikring & Pension

Forsikringsbranchen: Konkurrencen på forsikringsmarkedet er stærk og velfungerende1.4.2025 08:59:22 CEST | Pressemeddelelse

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har netop offentliggjort sin rapport om konkurrencen inden for private skadesforsikringer. Næsten 500.000 danskere skifter forsikring hvert år, og efter tre års analysearbejde har styrelsen da heller ikke identificeret nogen barrierer for konkurrencen. Forsikringsmarkedet er i høj grad også kendetegnet ved at være velfungerende og mangfoldigt, understreger Forsikring & Pension. Branchen arbejder samtidig for, at endnu flere danskere løbende tjekker op på deres forsikringer og dækning

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye