Se listen: Her er de ting, der irriterer danske bilister mest

Elefant-overhalinger, uopmærksomme bilister, langsom kørsel og aggressiv adfærd.
Når danske bilister kører rundt på vejene herhjemme, er det ikke kun køreglæde, der får pulsen op hos den enkelte.
For rigtig mange af os er en køretur nemlig også ensbetydende med irritation over andre bilisters adfærd i trafikken, og her er det særlig én ting, der for alvor kan få mange op i det røde felt.
Det viser en ny rundspørge, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.
Her er danske bilister blevet bedt om at pege på de dårlige vaner hos andre bilister, der gør dem mest irriteret, og på en klar førsteplads findes uopmærksomhed under kørslen, som hele 38 procent af de adspurgte udpeger, som den absolut største kilde til irritation.
Det dækker blandt andet over bilister, der taler i håndholdt telefon, roder med deres GPS eller sender beskeder under kørslen, og ifølge skadedirektør i Gjensidige, Henrik Sagild, er der en åbenlys årsag til, at lige netop den adfærd vækker negative følelser hos mange bilister.
”Uopmærksomhed er årsag til op imod hver anden dræbte i trafikken herhjemme, og derfor har der også været massive kampagner for at få folk til at lægge telefonen, når de kører, og indstille deres GPS, når de holder stille. Så når man stadig oplever, at bilister fokuserer på andet end kørslen, så er det ikke kun irriterende, det er også decideret farligt,” siger Henrik Sagild.
På de efterfølgende pladser finder vi manglende afstand til andre trafikanter, og bilister der bliver liggende i ydersporet, som henholdsvis 27 og 14 procent af de adspurgte peger på, som de mest irriterende adfærd, mens knap hver tiende af adspurgte peger på bilister, der kører under den tilladte hastighedsgrænse. Billedet er det samme over alt i Danmark og er ikke præget af regionale forskelle.
”Manglende afstand er ligesom uopmærksomhed en af de helt store årsager til ulykker, og derfor er det på sin vis positivt, at danske bilister reagerer på det hos andre trafikanter,” siger Henrik Sagild og peger på de andre irritationsmomenter som noget, der er en helt grundlæggende udfordring, når vi skal færdes så trygt og sikkert i trafikken som muligt:
”Hvis vi allesammen bliver bedre til at være opmærksomme på både os selv og andre i trafikken, vil det ikke kun føre til mindre vrede og irritation, det vil også gøre trafikken mere sikker,” siger Henrik Sagild.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige i november/december 2021 blandt 1543 repræsentativt udvalgte danskere.
Hvilke af følgende dårlige vaner i trafikken, gør dig mest irriteret? |
|
Bilister der bliver liggende i ydersporet |
14 % |
Bilister der kører under den tilladte hastighed |
9 % |
Bilister der kører over den tilladte hastighed |
5 % |
Bilister der er uopmærksomme under kørslen, fordi de eks indstiller GPS, SMS’er eller taler i håndholdt telefon |
38 % |
Bilister der ikke holder afstand |
27 % |
Andet, notér |
3 % |
Ved ikke |
3 % |
Nøgleord
Kontakter
Søren Moth FrederiksenKommunikationskonsulent
Tlf:41 77 50 18smf@gjensidige.dkBilleder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2020, mens forvaltningskapitalen udgjorde 118 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Danskerne glemmer vigtigt tjek inden ferien11.6.2025 07:33:00 CEST | Pressemeddelelse
Sommeren er over Danmark, og snart pakker tusindvis af danskere kufferten og tager ud og rejse. Mange danskere rejser dog uden at kende deres forsikringsdækning, og det kan koste dyrt, hvis uheldet er ude på ferien.
Tre ud af fire begår denne fejl på grupperejsen6.6.2025 07:35:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange danskere rejser hvert år på generations- eller grupperejser sammen med familie eller gode venner. Tre ud af fire tjekker dog ikke om de er dækket ens af deres afbestillings – og rejseforsikringer. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring.
Trods boom i elbiler: Unge forventer køb af benzin- eller dieselbil3.6.2025 07:46:00 CEST | Pressemeddelelse
Salget af elbiler er i støt stigning, men alligevel viser en ny undersøgelse som YouGov har lavet for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland, at fire ud af ti personer under 30 år forventer, at deres næste bil skal være en benzin- eller dieselbil.
Hver anden boligejer ved ikke, hvordan boligens energimærke kan forbedres28.5.2025 07:47:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange boligejere går glip af lavere varmeregning, bedre komfort og højere boligværdi, fordi de ikke kender mulighederne for energiforbedringer i deres hjem.
Store mængder regn på vej: Sådan undgår du skader i hjemmet25.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter en lang periode med tørke, er der nu risiko for, at vi i den næste uge vil få samme mængde regn, som vi har fået i de seneste tre måneder. Derfor bør man tage sig en række forholdsregler, så man undgår at vandet skaber problemer, lyder rådet fra Lene Rasmussen, der er skadedirektør i Gjensidige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum