Link Concept ApS

Sådan opsiger du din medarbejder

Del
Betalt samarbejde Det kan være svært at opsige en medarbejder. Men når man står i en situation, hvor medarbejderen ikke lever op til forventningerne, eller der f.eks. ikke er penge i budgettet til at beholde medarbejderen, kan man blive nødsaget til at afslutte ansættelsesforholdet.

Som alternativ til at opsige en medarbejder kan man overveje at indgå en fratrædelsesaftale. Opsigelse af en medarbejder eller indgåelse af en fratrædelsesaftale er dog ikke så ligetil. Men heldigvis de intelligente skabeloner på nettet gøre denne proces nemmere.

Opsigelsen

Forud for at man skal afgive en opsigelse, er der mange forhold, man skal tage i betragtning. Man skal tage bestik af indholdet af den lovgivning og evt. overenskomst, som gælder for ansættelsesforholdet, ligesom man skal kende sin retsstilling som arbejdsgiver i forhold til den beskyttelse mod opsigelse, som medarbejderen kan være omfattet af efter f.eks. funktionærloven, ligebehandlingsloven, forskelsbehandlingsloven eller en overenskomst. 

Man skal desuden tage bestik af sin retsstilling i forhold til en evt. aftalt kunde eller konkurrenceklausul, varsling af ferie, krav på fratrædelsesgodtgørelse, regler om fritstilling, evt. bonusaftaler mv. Når dette er overvejet, kan man gå i gang med at udarbejde opsigelsen.

Indholdet af opsigelsen

En opsigelse skal indeholde visse elementer, herunder f.eks. begrundelsen for opsigelsen, længden af opsigelsesvarslet, arbejdspligten i opsigelsesperioden, evt. ferievarsling situationen, kompensation for mer- eller overarbejde, tavsheds- og loyalitetspligt, bonus/provision, konkurrenceklausul og kundeklausul, evt. fratrædelsesgodtgørelse, returnering af nøgler og andre effekter fra arbejdspladsen. Når du bruger vores guide, bliver du hjulpet igennem udarbejdelsen af opsigelsen således, at du sikrer dig, at du har alle relevante oplysninger med i opsigelsen. 

Fratrædelsesaftalen

En fratrædelsesaftale er en aftale mellem arbejdsgiver og medarbejder, der fungerer som en erstatning for en opsigelse eller en bortvisning. Indgåelse af en fratrædelsesaftale kan også være relevant i forbindelse med, at en medarbejder selv ønsker at fratræde sin stilling.

I fratrædelsesaftalen fastsætter man vilkårene for ophøret af en medarbejders ansættelse.

For begge parter kan en fratrædelsesaftale være et fornuftigt alternativ til f.eks. en opsigelse, idet fratrædelsesaftalen dels kan indebære, at parterne skilles på en god måde og dels kan aftalen sikre, at man får gjort op med alle de evt. krav, parterne måtte have mod hinanden i forbindelse med, at ansættelsesforholdet ophører. Især i sidstnævnte sammenhæng er det vigtigt, at man som arbejdsgiver sikrer sig, at medarbejderen inden den endelige indgåelse af fratrædelsesaftalen har haft mulighed for at få juridisk bistand således, at man ikke risikerer, at medarbejderen efterfølgende med rette kan påstå, at aftalen er blevet indgået på urimelige vilkår, og at medarbejderen ikke har fået den fornødne tid til at få undersøgt sin retsstilling.

Links

Information om Link Concept ApS

Link Concept ApS
Link Concept ApS
Horsensvej 72A
7100 Vejle

Følg pressemeddelelser fra Link Concept ApS

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Link Concept ApS

Hvor kan du bestille en dødsannonce29.7.2025 14:07:32 CEST | Pressemeddelelse

At miste en nærtstående er en følsom oplevelse, og i sådanne situationer har de efterladte ofte brug for klar og professionel vejledning. Her giver vi en detaljeret gennemgang af, hvor og hvordan man kan bestille en dødsannonce og indrykke den i de rette kanaler. Hvem har behov for en dødsannonce Når et dødsfald indtræffer, er der flere grunde til at overveje en dødsannonce: Informere familie, venner og bekendte om dødsfaldet og eventuel ceremoni Offentliggøre praktiske detaljer om bisættelse eller mindehøjtidelighed Ære den afdøde med et værdigt minde og personlig afsked Dette henvender sig til alle, der står med et dødsfald og ønsker at kommunikere med omverdenen på en respektfuld og tydelig måde. Hvordan bestilles en dødsannonce Det er nemt og sikkert at indrykke en dødsannonce: Vælg format og layout enten online eller ved personlig dialog med mediet Indtast oplysninger om den afdøde og begravelsen Tilføj eventuelt foto, religiøse symboler eller personlige citater Modtag korrekturfo

Få bedre resultater med en seo tracker: Et værktøj for den ambitiøse online markedsfører28.7.2025 10:09:22 CEST | Pressemeddelelse

Effektiv søgemaskineoptimering kræver mere end blot gode intentioner. I et digitalt landskab præget af hård konkurrence og konstant udvikling, har man brug for præcise data og en systematisk tilgang. En SEO tracker giver netop dette — et overblik over dine placeringer, konkurrenters strategi og mulige optimeringsområder. For alle, der arbejder med online markedsføring, er det ikke længere et spørgsmål om "om", men snarere "hvordan" man bruger en SEO tracker til sin fordel. Hvorfor er en seo tracker vigtig? Når det gælder digital synlighed, er viden magt. En SEO tracker giver dig indsigt i, hvordan dine vigtigste søgeord performer på Google, og hvordan din synlighed udvikler sig over tid. Dette er afgørende for at kunne reagere hurtigt på ændringer i algoritmer, konkurrentadfærd og markedstendenser. Derudover giver mange værktøjer mulighed for at overvåge backlinks, tekniske problemer og indholdets effektivitet. Det betyder, at man ikke blot optimerer sin synlighed, men også kvaliteten

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye