Her er danskernes 20 favoritbutikker på nettet
- Vi ser en klar tendens til, at de største webshops tager en større bid af markedet end tidligere. Derfor er det også meget positivt at se, at danske webshops fylder så meget i toppen af listen. Det er et udtryk for, at de store danske webshops er blevet større og bedre og kan konkurrere med de store giganter, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel.
E-handlen har haft vokseværk
Siden 2016 har toppen af dansk e-handel haft fart på. I 2016 udgjorde top 20 tilsammen 32,8 procent af dansk e-handel, mens det i 2021 er steget til 40,2 procent.
En af de virksomheder, som har formået at løfte omsætningen med digital oprustning er Matas. På fem år er de gået fra kun at udgøre en lille procentdel af den samlede e-handel og til at indtage en 13. plads med en markedsandel på 1,4 procent. Det er et spring på 27 pladser.
Omvendt er det gået den forkerte vej for Stylepit. I 2016 lå de nærmest side og side med Boozt, men hvor Boozt er gået fem pladser frem i perioden og har en markedsandel på 2 procent i 2021, er Stylepit gået seks pladser tilbage. Begge må dog se sig slået med længder af Zalando, som på de fem år er gået fra en markedsandel på 2,8 procent i 2016 til 5,7 procent i 2021.
Udenlandske webshops fylder mere i top 20
Blandt de mest populære webshops er fire ud af fem i top fem danske – udover nemlig.com og Coop - er Elgiganten og Salling også i top fem. Men når man kigger ned over listen, fylder udenlandske webshops stadig mere og mere på det danske e-handelsmarked.
Siden 2016 har udenlandske webshops i top 20 udgjort en større markedsandel og er steget med 3,9 procent-point. De udenlandske webshops i top 20 fylder i dag 16.1. procent af den samlet e-handelsomsætning.
- Danskerne bruger rigtig mange penge i udenlandske webshops, men ikke nær så mange udenlandske kunder handler i danske webshops. Det skaber en ubalance. Men det viser også et stort potentiale for danske virksomheder. Vi er så gode til e-handel herhjemme, at vi skal udnytte det til at sælge til en langt større kundekreds udenfor landets grænser, siger Jacob Kjeldsen.
Se hele top 20-listen - vedhæftet pressemeddelelsen her.
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Information om DI Handel
Følg pressemeddelelser fra DI Handel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Handel
Knap 4 ud af 10 af alle køb er impulskøb24.9.2024 09:54:10 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne elsker impulskøb. Halvdelen af alle køb i fysiske butikker er et impulskøb, og det gælder især i tøj- og skobutikker, hvor danskerne køber varer uden forudgående planlægning. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Industri.
DI: Butikkers bøvl med 1000-kronesedler kan løses med betalingskort20.12.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Det skal være muligt for butikker at kunne give tilbage på 1000-kronesedler via kunders betalingskort. Det mener landets største erhvervsorganisation, DI, der oplever, at butikker bliver overdynget af de store sedler, efter beslutningen om at udfase 1000-kronesedlen.
Store forventninger til Black Friday blev mere end indfriet14.12.2023 07:17:31 CET | Pressemeddelelse
Der var store forventninger til årets Black Friday – og de blev alligevel mere end indfriet, viser ny undersøgelse fra DI Handel.
Black Friday 2023: Flere danskere vil bruge flere penge20.11.2023 08:37:46 CET | Pressemeddelelse
Der er pænt positive udsigter for handlen på Black Friday i år. Flere danskere forventer nemlig at købe mere og bruge flere penge til dette års Black Friday sammenlignet med sidste år.
Danskerne handler fra mobilen som aldrig før28.10.2023 11:15:08 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne foretrækker at bruge de to tommelfingre og mobiltelefonens beskedne skærmstørrelse, når de skal købe ind på nettet. Det fremgår af en ny spørgeskemaundersøgelse blandt 1500 forbrugere i alle aldre fra Dansk Industri og Epinion.