
Bæredygtige ferier i medvind

Det har aldrig været mere populært med bæredygtige ferieformer end nu, hvor oplevelser og overnatning tæt på naturen er i centrum. Det nyder iværksætterne og investorerne i Campanyon godt af. Platformen, som blev startet i 2020, og lanceret i april 2021, har en vision om at gøre naturen tilgængelig for alle, og er på kort tid blevet en meget populær bookingplatform til at finde og booke overnatningssteder i naturen som campingpladser, autocamperpladser, glamping, bondegårde, hytter, shelters og meget mere.
Forventer hurtig vækst
Platformen fungerer stort set på samme måde som Airbnb ved enten at registrere sig som vært eller ved at finde og booke en overnatning som gæst. I dag er der mere end 180 værter i Norge og Danmark, der er registreret på platformen med i alt 286 aktive annoncer. I dag, bare otte måneder efter lanceringen, findes platformen i 16 forskellige lande med over 400 registrerede værter med 900 annoncer af forskellige overnatningssteder. Grundlægger Kristian Qwist Adolphsen fra København, forestiller sig hurtig vækst i fremtiden.
- Mange har fået øjnene op for ferieformer med naturen i fokus, friluftsliv som helhed og forskellige former for lokal turisme, såsom overnatning hos bondegårde, og dette marked har et enormt potentiale. Der er en masse fantastiske steder derude, som fortsat ikke er synlige og dermed svære at booke, og som ovenikøbet ikke helt ved, hvordan de skal organisere det at blive vært, og det vil vi gerne hjælpe med, siger Adolphsen om, hvorfor han og tidligere medstuderende på CBS og kollega i Google, Alexander Raknes, startede platformen.
Campanyon er i dag tilgængelig både online og fra januar også i en nyudviklet app. Det betyder, at virksomheden er godt rustet til at nå store dele af Europa i det kommende år, og grundlæggerne er overbeviste om, at 2022 bliver et godt og vigtigt år for Campanyon.
Schibsted ind med 8 mio. DKK
I slutningen af april rejste virksomheden 3.7 millioner danske kroner fra investorer, som tidligt troede på konceptet. Listen over investorer fra denne runde omfatter Nabobil-stifter Even Heggernes, investor Trond Riber Knudsen, eventyreren Aleksander Gamme, tidligere Google Norway Country Manager, Jan Grønbech, Stratel og Startuplab.
I denne investeringsrunde, som blev lukket i starten af December, går Schibsted Ventures ind med 8 millioner DKK, og bliver dermed den største investor i selskabet. Derudover har flere af de eksisterende investorer og Tise-stifter Eirik Frøyland Ribe, også investeret i denne runde. I alt er der rejst 11.3 mio. DKK i denne runde. Campanyon har i deres to runder i alt rejst ca. 15 mio. DKK.
Investeringsansvarlig Christian Horn Hanssen i Schibsted Ventures siger, at Campanyon passer godt ind i deres portefølje.
- Der er et voksende marked for bæredygtig turisme med nærhed til gode naturoplevelser. Der er bred enighed om, at det er tendenser, vi ved vil blive endnu stærkere i de kommende år, og Schibsted Ventures glæder sig naturligvis over at være tidligt med på en platform som denne, siger Horn Hansen.
Grundlæggerne af Campanyon, Alexander Raknes og Kristian Qwist, er både glade og stolte over at have Schibsted Ventures med på ejersiden.
- Vi henter ny værdifuld ekspertise ind, og det vil give os mulighed for at fortsætte vores vækst og investere yderligere i den kommende periode. Investeringen skal blandt andet bruges på markedsføring og produktudvikling af platformen, samt at fortsætte væksten af både eksisterende og nye markeder, siger Adolphsen.
Fakta om Campanyon:
Kristian Qwist Adolphsen og Alexander Raknes startede arbejdet på Campanyon i maj 2020, men fik først deres medstiftere Sven Röder, Chantal Nieuwlaat og Werner Huber med sig i slutningen af 2020.
Siden hen er Sophie de Kepper kommet til, som har 8-års erfaring fra Airbnbs content team, Joao Barroso som leder organisk vækst for Kayak/Momondo og Karst Kortekaas som er en tidligere kollega fra deres fælles tid i Google.
Platformen blev lanceret i slutningen af april 2021, og er udviklet med direkte input fra en række forskellige værter, for at skabe den bedst mulige løsning og oplevelse for værterne.
Campanyon er i dag primært tilstede i Skandinavien, Vesteuropa og Sydeuropa, og i det kommende etableres Campanyon for alvor i Australien.
I januar 2022 lanceres Campanyon som app.
Kontakter
Kristian Qwist Adolphsen, Co-founder & CEO Campanyon, kristian@campanyon.com, tlf.: 26242781
Billeder





Information om Campanyon
Følg pressemeddelelser fra Campanyon
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.