I må ikke svigte Østbanen
Skinner og spor på Østbanen skal udskiftes og renoveres, hvis der fortsat skal køre tog på strækningen. Totalrenoveringen forventes at koste op mod 510 millioner kroner. Det er veldokumenteret, at Region Sjælland ikke har de nødvendige økonomiske muskler til at gennemføre renoveringen uden at gennemføre 1-til-1 besparelser på andre busser og toglinjer.
Der var derfor også stor glæde, da Folketinget med Infrastrukturplan 2035 i juni sidste år afsatte en pulje på 700 millioner kroner til lokalbanernes vedligeholdelsesefterslæb i perioden 2022-25. Forståelsen var, at renoveringen af Østbanen, som er den eneste akutte renovering, stod først, og at midlerne derfor primært skulle gå til Østbanen.
Der er nu opstået tvivl om fordelingen af midler. Det både overrasker og forundrer regionsrådsformand Heino Knudsen:
- Udtalelserne fra Folketingets transportordførere har tidligere været meget klare om, at der skulle findes midler til renovering af Østbanen. Et enigt Regionsråd i Region Sjælland har handlet ud fra dette og har fortsat arbejdet med udskiftning af skinner og spor på Østbanen. Jeg forventer derfor også, at transportordførerne lever op til tidligere udmeldinger, når midlerne skal fordeles.
Østbanen er helt afgørende for udviklingen på Stevns. Borgmester i Stevns kommune, Henning Urban Dam, siger:
- Østbanen er en livsnerve for mange mennesker i Stevns og Faxe kommuner. Den er for mange den eneste mulighed for at komme til uddannelse eller på arbejde. Hvis de flotte ord fra Christiansborg om, at også danskerne udenfor de store byer skal have adgang til ordentlig offentlig service skal give mening, så må og skal midlerne til nye skinner og spor på Østbanen afsættes som oprindeligt aftalt.
Borgmester i Faxe kommune Ole Vive undrer sig over de meldinger, der kommer fra forhandlingerne mellem transportordførerne:
- Jeg håber virkelig ikke, at der nu går særinteresser og partifnidder i den her sag. Jeg forventer, at man på Christiansborg holder sig til det aftalte, nemlig at midlerne i puljen skal gå til efterslæb i perioden 2022 til 2025 og dermed primært til renovering af Østbanen.
Borgmester i Køge kommune Marie Stærke er stærkt utilfreds med, at der skabes ny usikkerhed om Østbanens fremtid:
- Østbanen er lige blevet bundet sammen med jernbanestrækningen fra Køge til Roskilde. Det skaber bedre forbindelser i den kollektive trafik på det østlige Sjælland. Det mindsker trængslen på de hårdt belastede veje, og det er grøn omstilling i praksis. Jeg er derfor også frustreret over, at der skabes ny usikkerhed om Østbanens fremtid.
Fakta
- Sporrenoveringen af Østbanen forventes at koste cirka 510 mio. kr.
- Af analyse udarbejdet af Rambøll april 2021 for Danske Regioner fremgår eksplicit, at Østbanen er den eneste lokalbane med et akut vedligeholdelsesefterslæb.
- Et flertal i Folketinget indgik den 28 juni 2021 aftale om Infrastrukturplan 2035, hvor der afsættes 700 mio. kr. til lokalbanernes vedligeholdelsesefterslæb
Kontakter
Heino Knudsen, regionsrådsformand, 51 14 54 96
Marie Stærke, borgmester Køge kommune, 24 90 20 00
Henning Urban Dam, borgmester Stevns kommune, 20 36 43 60
Ole Vive, borgmester Faxe kommune, 24 99 13 83
Information om Region Sjælland
Følg pressemeddelelser fra Region Sjælland
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Region Sjælland
Sjællands Universitetshospital får nyt hus til forskning og innovation10.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På få år er antallet af forskningsmedarbejdere på Sjællands Universitetshospital firedoblet, og nu får de et helt nyt hus på over 1.300 m2 til deres rådighed.
Kræftpatienter får færre komplikationer med hjælp fra kunstig intelligens26.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Patienter, der har gennemgået en operation for tarmkræft, får færre alvorlige komplikationer og færre genindlæggelser, når et AI-værktøj støtter beslutninger om behandlingen, viser ny forskning. Værktøjet kan potentielt spare sundhedsvæsenet mange penge.
Sygehusene udvider 96-timers behandlingsansvar til flere patienter24.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Region Sjælland udvider sit ansvar for behandlingen op til 96 timer efter indlæggelse til at omfatte flere patienter. Primo 2026 vil det også gælde udvalgte psykiatriske patienter, der har været indlagt mindst et døgn, har Regionsrådet netop besluttet. Samtidig forbereder regionen, at ældre patienter på plejecentre med ophold i akutmodtagelsen under 24 timer omfattes.
Har du hørt om Region Østdanmark?22.9.2025 06:31:09 CEST | Pressemeddelelse
To regioner bliver til én. I 2027 bliver Region Sjælland og Region Hovedstaden til Region Østdanmark – og 18. november 2025 får mere end to millioner borgere mulighed for at stemme om, hvem der skal sidde i det samlede regionsråd. Ny kampagne gør opmærksom på den kommende region forud for regionalvalget.
De to østdanske regioner går sammen om at styrke indsatsen mod senfølger17.9.2025 11:50:47 CEST | Pressemeddelelse
Region Sjælland og Region Hovedstaden har vedtaget en fælles vision for senfølgeområdet med fokus på forebyggelse og en behandlingsmodel, hvor flest mulige skal have tilbud tæt på deres bopæl. De få med mere komplekse senfølger skal have en klar vej ind til behandling på sygehuset.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum