To Aarhus-bureauer skaber fyrværkerikampagner i samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen

”Det er selvfølgelig et tilfælde, at de to store kampagner i år er landet hos bureauer i Aarhus. Men ikke desto mindre var der i udbudsrunden ikke nogen tvivl om, at det var netop Envision og Montgomery, der havde de idéer, der lyste stærkest. Vi er meget tilfredse med resultaterne – og det er været en stor fornøjelse at samarbejde med begge bureauer”, siger kommunikationschef i Sikkerhedsstyrelsen, Mette Thorn.
Montgomery har skabt årets kampagne målrettet tilskuere til fyrværkeri. Hvert eneste år kommer tilskuere til skade, og undersøgelser peger på, at mange ikke overvejer, hvor risikofyldt det er at opholde sig udendørs uden beskyttelsesbriller, når der fyres op under krudtet. Derfor rammer Montgomerys kampagne tilskuerne i mellemgulvet med budskabet: ’Vil du selv se livet – eller skal andre se det for dig?’.
"Vi gør os altid umage med at finde det sweetspot, hvor grundig research og kreativitet smelter sammen i en kampagne, som skaber gehør og allerhelst en holdningsændring hos målgruppen", siger Anne Katrine Skole, som er strategisk kommunikationsrådgiver i det århusianske reklamebureau Montgomery og fortsætter: "Målet med kampagnen er, at vi alle lige tænker os om en ekstra gang, når vi har med fyrværkeri at gøre. Det sorte univers tvinger os til at skabe billeder for vores indre nethinde og dermed delvist sætte os ind i, hvor mangelfuldt livet er uden at kunne se sin nyfødte baby eller opleve andre af livets store øjeblikke".
Envision står bag kampagnen til de unge drenge, der løber med den noget kedelige førsteplads i skadestatiskkerne fra nytårsdøgnet. Envision har i deres tilgang til kampagnen været stærkt inspirerede af drengenes interesser inden for gaming og e-sport. De teamede derfor op med Astralis, for at oversætte de velkendte fyrværkeriråd, og gøre op med den kedelige beskyttelsesbrille:
"Årets fyrværkerikampagne til de unge er resultatet af en grundig indsigt i målgruppen, en fed kreativ idé og en overraskende aktivering" siger Thomas Søby Eskildsen, Chief Brand Officer hos reklamebureauet Envision og fortsætter: "Vi var meget bevidste om, at det kræver noget helt særligt at få unge i tale og endnu mere at få dem til at ændre adfærd. Derfor tappede vi ind i det, som unge elsker allermest og bruger allermest tid på - nemlig Gaming og E-sport og vi teamede op med nogle af deres største idoler, Counter-strike holdet Astralis. Målet med kampagnen er at forvandle beskyttelsesbrillen fra en kikset pligt til et eftertragtet must-have. Derfor lancerer vi også en specialdesignet beskyttelsesbrille "Face-Armor" i en limited edition på udvalgte net-cafeer".
Info om fyrværkeriskader
- Under nytårsdøgnet 2020/2021 kom 165 personer til skade efter brug af fyrværkeri i nytårsdøgnet
- 40% af de ramte var tilskuere
- 80% af skaderne gik ud over drenge og mænd
- Blandt de tilskadekomne børn havde halvdelen briller på, mens det kun var 20-25% blandt dem over 20 år
- Børn og unge under 25 år står for to tredjedele af alle skader (Børn u. 15 - 22%, 15-17 årige 15%, 18-25 årige 24%
- Under nytårsdøgnet 2020/2021 var der 11 børn og unge under 25 år der fik alvorlige skader
De fem fyrværkeriråd
- Brug altid beskyttelsesbriller
- Hold sikkerhedsafstanden og læn dig ikke ind over fyrværkeriet
- Hold aldrig tændt fyrværkeri i hånden
- Brug kun godkendt og aldrig hjemmelavet eller ulovligt fyrværkeri
- Gå aldrig tilbage til en fuser
Kontakter
For yderligere information kontakt venligst Sikkerhedsstyrelsens pressevagt på 22 38 44 51.
Billeder
Information om Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsens pressetelefon: 22 38 44 51
Følg pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen kontrollerer salg af alkohol, tobak og nikotin på sidste skoledag12.5.2025 09:25:12 CEST | Pressemeddelelse
Størstedelen af de danske folkeskoler har sidste skoledag fredag den 16. maj, og dermed er der tradition for fest på torve og i parker. Men aldersgrænserne for salg af alkohol, tobak og nikotin gælder også på en festdag, og landet over vil tilsynsførende fra Sikkerhedsstyrelsen sammen med unge kontrolkøbere holde øje med, at butikkerne overholder aldersgrænserne.
Salg af puff bars på sociale medier: over 200 salgsannoncer er afsløret1.4.2025 12:46:33 CEST | Pressemeddelelse
Siden årsskiftet har Sikkerhedsstyrelsen krævet mere end 200 salgsopslag på sociale medier fjernet på grund af salg af ulovlige e-cigaretter. Tendensen er stigende, og derfor opfordrer Sikkerhedsstyrelsen forældre til at være opmærksomme på børn og unges køb af ulovlige e-cigaretter på Facebook, Snapchat, Instagram og andre sociale medier.
Nye aldersgrænser for salg af alkohol til 16-17-årige: Gælder fra 1. april 202520.3.2025 10:31:48 CET | Pressemeddelelse
Fra den 1. april 2025 sænkes alkoholgrænsen, når der sælges alkohol til 16-17-årige. De nye grænser betyder, at der ikke længere må sælges drikkevarer med mere end 6 procent alkohol til unge under 18 år. Der er desuden krav til korrekt skiltning på salgsstederne.
Mere end 480 virksomheder er nu autoriseret til at nedrive asbest31.1.2025 11:02:36 CET | Pressemeddelelse
Autorisation blev 1. januar 2025 et krav for virksomheder, der arbejder med nedrivning af asbest. Privatpersoner må fx ikke længere selv fjerne et gammelt asbest-tag, og når du får et håndværksfirma til at udføre arbejdet, så husk at tjekke i autorisationsregistret hos Sikkerhedsstyrelsen, at firmaet har autorisationen i orden.
Rådet for El- og Gasteknisk Sikkerhed øger fokus på den grønne omstilling23.1.2025 09:51:04 CET | Pressemeddelelse
Den grønne omstilling af energisektoren i Danmark foregår i et hastigt tempo, og det kræver stadigt nye politiske og lovmæssige tiltag, for at omstillingen kan ske sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Dermed er der også brug for rådgivning og faglig sparring for erhvervsministeren. Det er baggrunden for, at Rådet for El- og Gasteknisk Sikkerhed fra 1. januar 2025 får en ny sammensætning og fremover skal have fokus på at løfte de konkrete og komplekse rådgivningsopgaver, som samtiden måtte kræve.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum