Året der gik: 5 udviklingstendenser i danskernes madkultur

I Danmark er maden en meget vigtig del af vores fælles hverdag. Hvordan vi spiser, siger meget om vores prioriteter og madkulturen påvirker mange dele af vores hverdag. Derfor har det i år været spændende at se, hvordan madkulturen har udviklet sig i 2021, hvor coronapandemien var en del af danskernes hverdag.
Hvert år undersøger Madkulturen, der er en videns- og forandringsorganisation under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, danskernes madvaner. Det særlige ved år 2021 har været, at fællesskabet er kommet mere i centrum – også når det gælder vores madvaner. Men på samme tid går vi mindre op i maden og madlavningen. Hvis denne udvikling fortsætter, kan det ende med at svække vores madkultur.
”Modsat tidligere år har vi haft meget brug for at samle os omkring måltider og traditioner. Corona har helt sikkert sat sine spor på resultaterne, da vi over hele linjen går mere op i de madtraditioner, vi kan holde derhjemme. Et eksempel er fastelavnsbollen, der er steget med 13 procentpoint siden 2017 – altså før corona. Desværre ser vi også, at mange savner selskab, når de spiser aftensmad, og det resulterer i mere usund mad, fortæller Judith Kyst, der er direktør i Madkulturen.
Derfor bliver udfordringen i de kommende år at forene fællesskabet om måltidet med fokus på god mad og madlavning – to ting, der går hånd i hånd i en stærk madkultur. På baggrund af årets undersøgelse, fremhæver Madkulturen 5 udviklingstendenser, der har præget den danske madkultur i det forgangne år.
1. Fællesskabet er blevet vigtigere
I kølvandet på coronapandemien er samværet om måltidet blevet endnu vigtigere og danskerne foretrækker i stigende grad at spise med andre. Men til trods for dette, spiser en fjerdedel af danskerne alene på en typisk aften. Danskerne har haft masser af gæster, og hvert 6. måltid indtages sammen med gæster. 41 % af vores gæstemåltider i weekenden ledsages også af alkohol.
2. Madtraditioner er blevet vigtigere
Ud over at mødes i fællesskab om et måltid mad, har vi også i højere grad haft behov for at samle os om traditioner. Her har corona helt sikkert sat sit præg, for vi går nemlig nu i højere grad op i de madtraditioner, vi kan holde derhjemme. I Danmark er der fem måltidstraditioner ved højtiderne, hvor fællesskabet om maden spiller en særlig rolle: Julemiddagen, julefrokosten, påskefrokosten, Valentinsdag og Mortensaften. Julemiddagen er den tradition i vores madkultur, som har tilslutning fra flest danskere. Her spiste 88 % en traditionel julemiddag sidste år.
Men andre traditioner har også fundet vej til danskernes hjem. I 2021 mødtes hver anden dansker om fastelavnsboller. Det er en stigning på 13 procentpoint siden 2017.
3. Det hjemmelavede måltid i frit fald
Når man kigger på danskernes madvaner, så spiller aftensmåltidet stadig en særlig rolle i den danske madkultur. Næsten alle spiser aftensmad på en typisk aften (97 %), og et stort flertal ser aftensmaden som dagens hovedmåltid.En af de største ændringer er til gengæld omfanget af hvor meget hjemmelavet mad, vi laver. Det hjemmelavede måltid havde en kort opblomstring under corona-nedlukningen i 2020, men har ellers været støt faldende. De hjemmelavede måltider er faldet med 11 procentpoint siden 2015. I stedet køber vi mere takeaway og flere færdigretter.
4. Takeaway boomer – også som gæstemad
Takeaway begynder i højere grad at erstatte det hjemmelavede måltid, men det er ikke kun, når det skal gå hurtigt i en travl hverdag. Vi går nemlig gerne på kompromis med madlavningen for fællesskabets skyld, når vi har gæster. Mad udefra er blevet en mere acceptabel måde at tage sig godt af sine gæster på. Hele 17 % af gæstemåltiderne i weekenden består af takeaway, mens det i 2017 kun gjaldt 7 %.
Takeaway udbuddet er efterhånden blevet så stort, at alle kan få den mad, som de ønsker og godt kan lide, og takeaway er dermed også en ny måde, at tage sig godt af sine gæster på.
5. Mobilbrug ved aftensbordet vinder frem
Fjernsynet har danskerne længe gjort brug af ved aftensmåltidet, og i 2021 ser lidt over hver tredje dansker fjernsyn under måltidet. Dette er på samme niveau som i 2017. Anderledes ser det ud med brugen af mobiltelefoner under aftensmåltidet, hvor der siden 2017 er set en stigning fra 5% til 8% af danskerne, der bruger deres mobiltelefon under aftensmåltidet. Det er de unge, der trækker udviklingen og derfor er der en mulighed for, at denne tendens i fremtiden vil blive mere og mere udbredt.
Om undersøgelsen:
Undersøgelsen er foretaget af Epinion for Madkulturen i perioden fra d. 26. maj – 11. juni 2021, baseret på besvarelser fra 2.265 danske respondenter.
Hent hele undersøgelsen her:
https://www.madkulturen.dk/wp-content/uploads/2021/11/Madkultur21.pdf
Nøgleord
Kontakter
For mere information, kontakt:
Emilie Pilsgaard
53 61 61 16
Emilie@fday.dk
Billeder
Information om Madkulturen
Madkulturen er en selvejende videns- og forandringsinstitution under Miljø- og fødevareministeriet. Madkulturens vision er ’Bedre mad til alle’. Det løfte fortæller, hvorfor Madkulturen er sat i verden – nemlig at gøre bedre råvarer, madlavning og måltider tilgængelige for alle uanset alder, indkomst, social baggrund og geografisk placering.
Følg pressemeddelelser fra Madkulturen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Madkulturen
Festdag for børns maddannelse: Østervangskolen blev danmarksmestre i madkundskab30.4.2025 17:14:38 CEST | Pressemeddelelse
200 børn fra hele landet demonstrerede i dag deres kartoffelkompetencer ved DM i Madkundskab 2025. En vigtig brik i børns maddannelse, ifølge Madkulturens direktør Judith Kyst.
Dansk frugt og grønt er under voldsomt pres – stærke kræfter går sammen for at vende udviklingen11.3.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ni ud af ti forbrugere mener, det er vigtigt, at vi har alsidig produktion af frugt og grønt i Danmark. Alligevel er kun en fjerdedel af vores grøntsager danske, og udfordringerne hober sig op for de hårdt pressede producenter. Derfor går 31 aktører fra hele værdikæden nu sammen for at få mere dansk frugt og grønt på tallerkenen.
Banebrydende treårig indsats skal inspirere mere end en halv million børnefamilier til grønnere og sundere mad6.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børnefamilier landet over får nu en stor tilskyndelse til at ændre madvaner med udgangspunkt i De officielle Kostråd. Gennem tre år vil børnefamilier i hele landet møde grøn inspiration flere forskellige steder i hverdagen – fra det lokale supermarked og kantinen til idrætsklubben og madkundskabslokalet. DR vil parallelt sætte fokus på madkulturen i Danmark, både nu og i fremtiden.
Mere mobil og mindre bordskik - det fælles måltid er under forandring25.11.2024 11:36:05 CET | Pressemeddelelse
Mobiltelefonen tager i stor stil plads ved middagsbordet, og vi byder gerne gæster på takeaway i sofaen. Men selvom udviklingen går mod mere uformelle rammer, har måltidet stadig en samlende kraft, viser en ny undersøgelse fra Madkulturen
Børnefamilier får hjælp til flere grønne hverdagsmåltider6.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vil gerne spise flere grøntsager og bælgfrugter derhjemme, men vanerne spænder ben i en travl hverdag. Nu indgår Madkulturen og Netto et samarbejde for at give familierne en håndsrækning til grønnere madlavning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum