Sikkerhedsstyrelsen lader kampagne gå i sort for at mindske antallet af fyrværkeriulykker

En kampagne helt uden billeder og udelukkende i sort/hvid. Det er resultatet af Sikkerhedsstyrelsens samarbejde med bureauet Montgomery om at nå især tilskuere, som ikke tænker over, at også de kan blive ramt af fyrværkeri midt i nytårets festligheder.
”Tilskuere kommer også til skade med fyrværkeri – og det gælder både de, som står og ser på affyringen og de, som blot passerer tilfældigt forbi. Faktisk er 40 procent af de tilskadekomne ved fyrværkeriulykker tilskuere. Det er et vigtigt budskab. Ikke kun unge og dumdristige ender deres nytårsfest på skadestuen”, fortæller direktør i Sikkerhedsstyrelsen, Lone Saaby.
Følgerne kan være voldsomme. Øjenskader ved fyrværkeriulykker er noget, der fylder i vores fælles bevidsthed, og det er der god grund til. Med kampagnens budskab ’Vil du selv se livet – eller skal andre se det for dig?’, sætter Sikkerhedsstyrelsen fokus på, hvad det betyder at miste synet.
”Selvom du kun står i baggrunden nytårsaften for at nyde det smukke syn af farverig fyrværkeri, skal du huske at beskytte dine øjne, når nytårsraketterne skal affyres. I Dansk Blindesamfund ønsker vi ikke flere medlemmer med fyrværkeriskader, så hellere sikkerhedsbriller en gang om året end en blindestok hver dag resten af livet”, siger landsformanden i Dansk Blindesamfund, Ask Løvbjerg Abildgaard.
Sikkerhedsstyrelsens fyrværkerikampagner har igennem årene fået opmærksomhed. Det skyldes naturligvis, at formålet er vigtigt, nemlig at mindske antallet af alvorlige fyrværkeriulykker. Men det kan også hænge sammen med, at Sikkerhedsstyrelsen målretter de vigtige budskaber tydeligt:
”Vi læner os op ad tal og indsigter hvert eneste år. Så vi ved, hvem der er sårbare i forhold til at glemme de gode råd, og vi kender efterhånden de enkelte målgrupper ret godt. Vi ved, at det handler om at ramme målgrupperne, hvor de er mest åbne. For nogle er det på humor, for nogle er det på følelser, og for andre er det forbilleder, de skal høre budskabet fra. Årets kampagne målrettet tilskuerne taler direkte ind i vores følelser, når vi er til stede ved for eksempel en fødsel”, siger Lone Saaby.
Kampagnen kan opleves outdoor, på sociale medier og i forskellige annoncer, og kan ses på: https://www.sik.dk/fyrvaerkerikampagner2021
Kontakter
For yderligere information kontakt venligst Sikkerhedsstyrelsens pressevagt på 22 38 44 51.
Billeder
Information om Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsens pressetelefon: 22 38 44 51
Følg pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen
Færre butikker solgte alkohol og tobak på sidste skoledag til børn og unge21.5.2025 09:15:50 CEST | Pressemeddelelse
Sikkerhedsstyrelsens kontrol med unge kontrolkøbere på sidste skoledag afslørede færre overtrædelser, end styrelsen normalt ser ved tilsyn med salg af alkohol, nikotin og tobak til mindreårige. Det var dog fortsat næsten hver femte butik, der brød loven.
Sikkerhedsstyrelsen kontrollerer salg af alkohol, tobak og nikotin på sidste skoledag12.5.2025 09:25:12 CEST | Pressemeddelelse
Størstedelen af de danske folkeskoler har sidste skoledag fredag den 16. maj, og dermed er der tradition for fest på torve og i parker. Men aldersgrænserne for salg af alkohol, tobak og nikotin gælder også på en festdag, og landet over vil tilsynsførende fra Sikkerhedsstyrelsen sammen med unge kontrolkøbere holde øje med, at butikkerne overholder aldersgrænserne.
Salg af puff bars på sociale medier: over 200 salgsannoncer er afsløret1.4.2025 12:46:33 CEST | Pressemeddelelse
Siden årsskiftet har Sikkerhedsstyrelsen krævet mere end 200 salgsopslag på sociale medier fjernet på grund af salg af ulovlige e-cigaretter. Tendensen er stigende, og derfor opfordrer Sikkerhedsstyrelsen forældre til at være opmærksomme på børn og unges køb af ulovlige e-cigaretter på Facebook, Snapchat, Instagram og andre sociale medier.
Nye aldersgrænser for salg af alkohol til 16-17-årige: Gælder fra 1. april 202520.3.2025 10:31:48 CET | Pressemeddelelse
Fra den 1. april 2025 sænkes alkoholgrænsen, når der sælges alkohol til 16-17-årige. De nye grænser betyder, at der ikke længere må sælges drikkevarer med mere end 6 procent alkohol til unge under 18 år. Der er desuden krav til korrekt skiltning på salgsstederne.
Mere end 480 virksomheder er nu autoriseret til at nedrive asbest31.1.2025 11:02:36 CET | Pressemeddelelse
Autorisation blev 1. januar 2025 et krav for virksomheder, der arbejder med nedrivning af asbest. Privatpersoner må fx ikke længere selv fjerne et gammelt asbest-tag, og når du får et håndværksfirma til at udføre arbejdet, så husk at tjekke i autorisationsregistret hos Sikkerhedsstyrelsen, at firmaet har autorisationen i orden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum