Sikkerhedsstyrelsen

Sikkerhedsstyrelsen lader kampagne gå i sort for at mindske antallet af fyrværkeriulykker

Del
Med få virkemidler kaster landsdækkende kampagne lys på de øjenskader, som et øjebliks ubetænksomhed kan forårsage, og de enorme konsekvenser skaderne kan medføre.

En kampagne helt uden billeder og udelukkende i sort/hvid. Det er resultatet af Sikkerhedsstyrelsens samarbejde med bureauet Montgomery om at nå især tilskuere, som ikke tænker over, at også de kan blive ramt af fyrværkeri midt i nytårets festligheder.

”Tilskuere kommer også til skade med fyrværkeri – og det gælder både de, som står og ser på affyringen og de, som blot passerer tilfældigt forbi. Faktisk er 40 procent af de tilskadekomne ved fyrværkeriulykker tilskuere. Det er et vigtigt budskab. Ikke kun unge og dumdristige ender deres nytårsfest på skadestuen”, fortæller direktør i Sikkerhedsstyrelsen, Lone Saaby.

Følgerne kan være voldsomme. Øjenskader ved fyrværkeriulykker er noget, der fylder i vores fælles bevidsthed, og det er der god grund til. Med kampagnens budskab ’Vil du selv se livet – eller skal andre se det for dig?’, sætter Sikkerhedsstyrelsen fokus på, hvad det betyder at miste synet.  

”Selvom du kun står i baggrunden nytårsaften for at nyde det smukke syn af farverig fyrværkeri, skal du huske at beskytte dine øjne, når nytårsraketterne skal affyres. I Dansk Blindesamfund ønsker vi ikke flere medlemmer med fyrværkeriskader, så hellere sikkerhedsbriller en gang om året end en blindestok hver dag resten af livet”, siger landsformanden i Dansk Blindesamfund, Ask Løvbjerg Abildgaard.

Sikkerhedsstyrelsens fyrværkerikampagner har igennem årene fået opmærksomhed. Det skyldes naturligvis, at formålet er vigtigt, nemlig at mindske antallet af alvorlige fyrværkeriulykker. Men det kan også hænge sammen med, at Sikkerhedsstyrelsen målretter de vigtige budskaber tydeligt:

”Vi læner os op ad tal og indsigter hvert eneste år. Så vi ved, hvem der er sårbare i forhold til at glemme de gode råd, og vi kender efterhånden de enkelte målgrupper ret godt. Vi ved, at det handler om at ramme målgrupperne, hvor de er mest åbne. For nogle er det på humor, for nogle er det på følelser, og for andre er det forbilleder, de skal høre budskabet fra. Årets kampagne målrettet tilskuerne taler direkte ind i vores følelser, når vi er til stede ved for eksempel en fødsel”, siger Lone Saaby.

Kampagnen kan opleves outdoor, på sociale medier og i forskellige annoncer, og kan ses på: https://www.sik.dk/fyrvaerkerikampagner2021

Kontakter

For yderligere information kontakt venligst Sikkerhedsstyrelsens pressevagt på 22 38 44 51.

Billeder

Information om Sikkerhedsstyrelsen

Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg

3373 2000http://www.sik.dk

Sikkerhedsstyrelsens pressetelefon: 22 38 44 51

Følg pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen

Sikkerhedsstyrelsen kontrollerer salg af alkohol, tobak og nikotin på sidste skoledag12.5.2025 09:25:12 CEST | Pressemeddelelse

Størstedelen af de danske folkeskoler har sidste skoledag fredag den 16. maj, og dermed er der tradition for fest på torve og i parker. Men aldersgrænserne for salg af alkohol, tobak og nikotin gælder også på en festdag, og landet over vil tilsynsførende fra Sikkerhedsstyrelsen sammen med unge kontrolkøbere holde øje med, at butikkerne overholder aldersgrænserne.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye