Nudging øger salget af økologiske varer
Et skilt, der siger ”Dansk økologi”. Og et klistermærke på gulvet, som viser, at en økologisk gris har næsten dobbelt så meget plads som en frilandsgris og over tre gange mere plads end en konventionel.
Nudger man forbrugerne sådan, øger det salget af økologisk grisekød. Det viser et eksperiment Økologisk Landsforening har lavet i samarbejde med Coop og virksomheden iNudgeyou. Eksperimentet blev gennemført i fem Coop-butikker i uge 45-48.
Dansk Økologi-skiltet og gulvklæbet betød et mersalg af økologisk grisekød på 19,8 procentpoint i supermarkederne og 36,8 procentpoint i discountbutikkerne i forhold til testbutikker uden nudging.
Thomas Roland, CSR-chef hos Coop, påpeger, at kombinationen af budskabet om dansk økologi og gulvklæbet ”virker overraskende godt”.
”Det virker, at man minder kunderne om, at den økologiske vare også er dansk. Samtidig bestyrker gulvklæbet dem i, at de har truffet det rigtige valg. Da det økologiske kødsalg generelt er ret lille, ser jeg et stort potentiale i at vise eller skrive, at kødet er produceret i Danmark,” siger Thomas Roland.
Øko-info ved hyldekanten virker
Helle Bossen er chefkonsulent i Økologisk Landsforenings markedsafdeling. Hun forklarer, at iNudgeyou på basis af butiksobservationer, forbrugerinterview og litteraturstudier har identificeret en række adfærdsbarrierer, der står i vejen for at flere forbrugere vælger økologisk grisekød og økologisk frugt og grønt. Derudover har de testet flere konkrete løsninger på, hvordan barriererne kan nedbrydes.
Blandt barriererne er, at forbrugerne mangler konkret viden om fordelene ved at købe økologi. Derfor blev der gennemført et eksperiment, hvor der blev sat citronformede hyldesvirpere ved de økologiske citroner. På dem stod: ”Når du vælger økologisk, sparer du dig selv for pesticider - så kan du også bruge skallen”.
I discountbutikkerne med hyldesvirpere ved de økologiske citroner var salget 8,4 procentpoint højere end i kontrolbutikkerne.
”Det er positivt at få dokumenteret, at så simpelt et greb som at informere om økologiens konkrete fordele i købssituationen, kan få flere forbrugere til at vælge økologiske varer. Det giver detailhandlen og de økologiske virksomheder en oplagt mulighed for at øge det økologiske salg,” siger Helle Bossen.
Økologisk lyninspiration løfter salget
Blandt barriererne for at købe økologi er også, at forbrugerne mangler inspiration til at sammensætte grønt tilbehør. I testbutikker fik forbrugerne derfor inspiration til en nem, lækker øko-salat med tre ingredienser på skilte og hyldeforkanter. Samtidig blev de økologiske solsikkekerner flyttet ind i frugt- og grøntafdelingen i én butik. Det førte til hele 91,8 procentpoints stigning i salget af økologiske solsikkekerner i forhold til kontrolbutikkerne.
Det markante tal vækker stor nysgerrighed hos Thomas Roland fra Coop, fordi kunderne ofte ikke ved, hvad de skal spise, når de handler i butikkerne.
”De har brug for den overraskende inspiration, der kan give dem ideer til nye retter i indkøbssituationen. Derfor er der et stort potentiale i at visualisere helt simple hverdagsopskrifter på den måde,” siger han og nævner, at kunder, der går op i grønne og sunde varer typisk også lægger meget økologi i indkøbskurven.
Helle Bossen påpeger, at eksperimenterne har vist, at der fortsat er et stort potentiale for at øge salget af økologiske fødevarer, og at resultaterne kan bredes ud til mange andre varegrupper.
Eksperimenterne er udført i et projekt støttet af Svineafgiftsfonden og Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneriprodukter.
Download rapporten bag butikseksperimenterne her https://okologi.dk/viden-om-oekologi/forbrug-og-afsaetning/
Kontakter
Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening
Telefon: 3179 2700 Mail: hb@okologi.dk
Thomas Roland, CSR-chef i Coop
Telefon: 3091 9242 Mail: Thomas.Roland@coop.dk
Peter Nordholm Andersen, pressekonsulent
Telefon: 2466 6436 Mail: pna@okologi.dk
Billeder
Information om Økologisk Landsforening
I Økologisk Landsforening arbejder vi for en verden, der tænker og handler økologisk – til glæde for mennesker, dyr og vores jord.
Følg pressemeddelelser fra Økologisk Landsforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Økologisk Landsforening
Flot stigning i det økologiske dagligvaresalg22.4.2025 08:54:48 CEST | Pressemeddelelse
Salget af økologiske fødevarer steg i 2024 med tre pct., og omsætningen lander på 16 mia. kr. i 2024. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, som også viser en flot volumenfremgang på to pct.
110.000 forbrugere deltog i Økodag 202514.4.2025 08:51:37 CEST | Pressemeddelelse
41 økologiske gårde tiltrak i går anslået 110.000 forbrugere til Økodag. Dagen var en fest for og med de økologiske malkekøer.
Økologisk Landsforening roser aftale, der skal give mere økologi12.4.2025 07:42:01 CEST | Pressemeddelelse
Pressekommentar fra Økologisk Landsforening til politisk aftale, der trækker en del af EU's landbrugsstøtte ind i det grønne trepartsarbejde. Her øges bl.a. incitamenterne til at lægge om til økologi, og 4 % naturkravet fastholdes.
Efterspørgslen stiger – derfor ærgerligt at økoarealet bliver mindre3.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Pressekommentar til Danmarks Statistiks tal for udviklingen i det økologiske areal.
Økoprisen 2025 går til…7.3.2025 16:39:30 CET | Pressemeddelelse
Mads Frank Herskind har netop fået overrakt Økoprisen 2025 på Økologisk Landsforenings generalforsamling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum