Metro til Ydre Nordhavn er kommet et stop nærmere

Nordhavn udvikler sig med hastige skridt med boliger og sprudlende butiks- og caféliv. Man kan allerede i dag hoppe på en metro til den inderste del af Nordhavn, men i takt med at bydelen vokser, stiger behovet for længere metroskinner mod den ydre del af Nordhavn.
Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation har derfor besluttet, at By & Havn nu kan igangsætte de nødvendige undersøgelser af to mulige forlængelser af linje M4, der i dag har endestation ved Orientkaj.
”Når vi gør plads i Nordhavn til flere københavnere, skal de selvfølgelig have nem adgang til offentlig transport. Med en forlængelse af metrolinjen til Ydre Nordhavn kobler vi området sammen med resten af byen, reducerer behovet for en bil, og bevarer samtidig naturområdet Nordhavnstippen,” siger overborgmester Lars Weiss (S).
Det har været en forudsætning for Borgerrepræsentationens beslutning, at Nordhavnstippen holdes fri for metrobyggeri. Området rummer masser af natur og dyreliv, som dermed bliver bevaret i området.
To mulige linjer
Metroselskabet udfører undersøgelserne for By & Havn af de to mulige metrolinjer med henholdsvis to og tre stationer i Ydre Nord-havn.
Metroen skal etableres som en forlængelse af højbanen ved Orientkaj og bringer flere stationer i spil i forlængelsen af M4. På kortet ses de to mulige linjeføringer med stationer.
Fakta
- Metroselskabet vil i udredningen bl.a. belyse, hvordan metroen
kan anlægges i etaper. Samtidig vil omkostninger og
mulighed for besparelser også blive kvalificeret. Derudover
vil der blive udarbejdet detaljerede tekniske tegninger, der
kan indgå i den videre planlægning af Nordhavn. - Metroselskabet skal udrede to metrolinjer i form af Rød variant
og Blå hovedforslag. Rød variant har tre stationer: v/Levantkaj,
v/Krydstogtkaj og v/Fiskerikaj. Blå hovedforslag har to
stationer: v/Levantkaj og v/Nordhavn C. - Udredningen forventes at tage 12-14 måneder, og resultatet
vil blive forelagt Borgerrepræsentationen sammen med en
anbefalet linjeføring til beslutning. - Herefter gennemføres en VVM-undersøgelse af den besluttede
linjeføring, der igen forelægges Borgerrepræsentationen,
hvorefter metrolinjen kan anlægges. - Metrolinjen til Ydre Nordhavn forventes færdig i 2030.
- Den kommende metrolinje skal på sigt betjene de ca. 35.000
beboere og 28.000 arbejdspladser, der i undersøgelsen er
forudsat for Nordhavn ved fuld udbygning i 2062. - Anlæg af metro i Ydre Nordhavn skal som udgangspunkt finansieres
af By & Havn jf. principaftalen mellem staten og
Københavns Kommune fra 2014 herom.
Kontakter
Yderligere oplysninger via Økonomiforvaltningens pressetlf. 21 25 15 24 eller mail presse.okf@kk.dk
Billeder
Information om Københavns Kommune Økonomiforvaltningen

Københavns Rådhus
1599 København V
33 66 33 66https://www.kk.dk
Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
For første gang: Københavns Kommune kortlægger biodiversiteten i byen23.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mangfoldigheden af natur og dyreliv er for første gang blevet kortlagt i København. En ny rapport viser, hvor der er potentiale for at bevare, forbedre og udvide den eksisterende biodiversitet i Københavns Kommune.
Et år efter lukningen af Pusher Street: Sådan er trygheden i dag5.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På søndag er det et år siden, Pusher Street blev ryddet én gang for alle. Nu viser nye tal, hvordan trygheden ser ud et år efter rydningen.
Snydt af chefen: 203 ansatte fik for lidt i løn3.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
203 ansatte hos leverandører til Københavns Kommune kan se frem til en historisk høj efterbetaling. De er nemlig i 2024 blevet snydt for løn. Det viser Københavns Kommunes årlige rapport om social dumping. Rapporten konkluderer, at der blev snydt med løn i tre ud af fire kontroller, som kommunen udførte.
Københavns Kommune og regeringen indgår historisk aftale om byudvikling og infrastruktur28.3.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med aftalen vil parterne anlægge en ny M5-metrolinje og etablere første etape af en Østlig Ringvej, der skal dirigere trafikken uden om det centrale København. Aftalen løser kapacitetsudfordringerne for det eksisterende metronet og muliggør, at store områder i Københavns Østhavn kan byudvikles.
Budgetpartier ruster København til fremtiden25.3.2025 15:00:00 CET | Pressemeddelelse
Partierne bag budgetaftalen i Københavns Kommune har landet en aftale om Overførselssagen 2024-2025, der tager ansvar for kernevelfærden og ruster København til fremtiden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum