Venter du med at skrabe det sidste felt på julekalenderen? 40.000 danskere afslører deres skrabevaner
Quicks skrabejulekalender har været på gaden siden 1994, og det er i dag en fast juletradition for mange danskere at skrabe sig vej mod juleaften.
Men hvor nysgerrige er danskerne egentlige efter at finde ud af, om der gemmer sig 10 juletræer og en hovedpræmie på 1 million kroner bag lågerne?
Det har Danske Spil sat sig for at undersøge.
40.596 personer er blevet spurgt, hvordan de skraber deres Quick-julekalender. Hvad enten det er den klassiske, som snart runder 30 år, eller Den Store Julekalender, der kom på markedet sidste år, og hvor toppræmien er 1 million kroner fire juleaftener i træk.
Næsten 3 ud af 4 skraber ét felt dagligt
Og vi er ikke helt så utålmodige, som du måske havde forestillet dig.
Faktisk svarer 71,7 procent af deltagerne i undersøgelsen, at de kun skraber ét felt om dagen i løbet af december, og at alt andet ville være snyd. Et overraskende resultat, mener Malene Hyldig, der er ansvarlig for Quick hos Danske Spil.
- Den klassiske julekalender for de voksne er blevet en fast del af mange husstande i december måned sammen med diskussionen om, hvordan den skal skrabes. Noget tyder på, at danskerne er tålmodige regelryttere, men hvis du spørger mig, tror jeg nu, at mange har prøvet at skrabe lidt forud, siger Malene Hyldig.
14,1 procent svarer, at de skraber alle felter på én gang, mens 14,2 pct. svarer, at de helt glemmer at skrabe kalenderen gennem december, og først gør det senere. Sælges alle skrabekalendere, svarer det til, at mere end 350.000 af dem vil være færdigskrabet inden den 24. december.
Den første vinder af hovedpræmien på én million kroner er allerede fundet i år, da det lykkedes en kvinde i Skanderborg Kommune at skrabe ti juletræer.
Fakta om julekalenderen:
- 71,7 pct. af danskerne skraber ét felt ad gangen, mens 14,1 pct. skraber alle felter på én gang.
- Den første julekalender blev lanceret i 1994. Den blev kaldt ”de voksnes julekalender” og var en pendant til den klassiske børnejulekalender med låger.
- Det første år solgte den ca. en million eksemplarer. I år bliver julekalenderen trykt i mere end 2 millioner eksemplarer.
- Der er gevinster fra 50 kroner og gevinst på gennemsnitligt hvert tredje lod. Hovedgevinsten har altid været 1 million kroner.
- Sidste år kom der en storebror, Den Store Julekalender, der har en hovedpræmie på fire millioner kroner.
Kilde: Danske Spil
Information om Danske Spil A/S
Følg pressemeddelelser fra Danske Spil A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Spil A/S
Vinder million og løser sko-dilemma: "Nu kan jeg købe begge par!”7.6.2025 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Kvinde fra Roskilde Kommune vinder 1 million kroner i Lotto, fokuserer indad og finder glæden i at forsøde hverdagen.
Mor lå vågen med syg dreng – og vandt million i Lotto5.6.2025 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
En kvinde fra Østsjælland fik sig for nylig en ganske velkommen overraskelse, da hun lå vågen midt om natten, fordi hendes lille dreng var syg…
Danske Spil kickstarter sommeren med 4 nye millionærer1.6.2025 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Har du tjekket dine Lotto tal? Danske Spil har udtrukket fire Lotto kuponer, hvis ejere skal have millioner ind på kontoen - to af de heldige vindere skal have 5 millioner kroner hver.
Bedstemor drømte om 400 heste under kølerhjelmen – så vandt hun 1.000.000 i Lotto30.5.2025 10:32:38 CEST | Pressemeddelelse
Dette kunne være historien om Nordvestsjællands hurtigste bedstemor, men det er det ikke: Det er historien om en ældre dame, der husker, hvor hun kommer fra.
Danske Spil: Christian Eriksen vender hjem til OB28.5.2025 08:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Den danske landsholdsstjerne Christian Eriksen skal finde en ny klub, og hos Danske Spil er man overbevist om, at flyttebilen kører til Fyn.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum