
Danskerne bruger 1.500 kr. på nettet om måneden

- Vores undersøgelse viser, hvor store forskellene er i indkøbsvanerne på nettet hos de forskellige befolkningsgrupper. Det tegner et detaljeret billede af forbrugerne, som er interessant, for alle der driver e-handel, siger branchedirektør Jacob Kjeldsen, DI Handel, som er branchefællesskab for 2.400 handelsvirksomheder i Dansk Industri.
Undersøgelsen viser, at nordjyderne er de forbrugere i landet, som bruger færrest penge på nettet. Samtidig fremgår det, at der markante forskelle på kønnenes og på de forskellige aldersgruppers indkøbsvaner på nettet.
- Har man f.eks. de små børnefamilier, som kernekunder, skal ens hjemmeside især være mobiloptimeret, mens desktoppen skal optimeres til det grå guld, siger Jacob Kjeldsen.
For at blive klogere på danskernes e-handelsvaner har Dansk Industri og Epinion udviklet analysen ”Danskernes e-handel”. Her stilles der bl.a. skarpt på: Hvem der handler mest online, hvad køber de, hvor køber de, hvor meget køber de, og hvad er de vigtigste faktorer for at vælge en webshop.
- Siden den første dankort transaktion på nettet i 1999 er de danske forbrugere blevet et af de mest e-handlende folkefærd i verden, og vi er derfor vante med e-handel og har høje forventninger til købsoplevelsen, siger Jacob Kjeldsen.
DI Handels ambition med undersøgelsen ”Danskernes e-handel” er, at hjælpe danske virksomheder med at være på forkant med udviklingen, forstå kunderne og levere indsigt, der kan indgå i virksomhedernes strategiske overvejelser om fremtiden, hvor e-handel kommer til at fylde endnu mere.
- Undersøgelsen vidner om, at for at få succes på det danske e-handelsmarked, kræver det, at hver enkelt webshop er skarp på, hvem deres kunder er. Derudover skal virksomhederne have orden i de basale forretningsdyder, hvis de skal være konkurrencedygtige, siger Jacob Kjeldsen.
Uddrag af DI Handels undersøgelse ”Danskernes e-handel”
- Danskerne brugte i snit 1.477 kr. pr. måned i Q3, men meget afhængig af forbrugersegmenter.
- Nordjyderne køber mindst ind på nettet.
- Danskerne handler i gennemsnit 3,5 gange online pr. måned.
- 18 % af danskernes gennemsnitligt e-handelsforbrug blev brugt på abonnementskøb, mens 82 % er på engangskøb.
- De yngre aldersgrupper bruger mest mobilen til e-handel, mens de ældre mest bruger desktop
- Pensionisterne vægter bæredygtighed højere end andre segmenter.
- Sikker betaling og godt ry er de vigtigste tryghedsfaktorer på tværs af alle segmenter, mens fysiske butikker er den mindst vigtige.
- Danskerne er meget tilfredse med købsoplevelsen – på en skala fra 1-5 ligger det gennemsnitligt på omkring 4.
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk
Billeder

Links
Information om DI Handel
Følg pressemeddelelser fra DI Handel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Handel
Presseinvitation: eCom Talent Award 2025 – Hvem bliver danmarksmester i onlinehandel?22.4.2025 12:00:00 CEST | Presseinvitation
For anden gang afholder Dansk Industri og PostNord ’eCom Talent Award’, hvor vi sætter fokus på de talenter, der sætter danske e-commerce virksomheder på verdenskortet og er med til at sætte skub i udviklingen i dansk onlinehandel. Sammen skal vi hylde innovation, vækst og udvikling.
DI: Black Friday kommer til at slå rekord i år27.11.2024 13:33:46 CET | Pressemeddelelse
Rekordmange danske forbrugere forventer at gå på indkøb på årets Black Friday den 29. november. Særligt de yngste generationer kommer til at lægge slagtilbuddene i kurven, og så vil 250.000 danskere handle på Temu på Black Friday.
Knap 4 ud af 10 af alle køb er impulskøb24.9.2024 09:54:10 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne elsker impulskøb. Halvdelen af alle køb i fysiske butikker er et impulskøb, og det gælder især i tøj- og skobutikker, hvor danskerne køber varer uden forudgående planlægning. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Industri.
DI: Butikkers bøvl med 1000-kronesedler kan løses med betalingskort20.12.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Det skal være muligt for butikker at kunne give tilbage på 1000-kronesedler via kunders betalingskort. Det mener landets største erhvervsorganisation, DI, der oplever, at butikker bliver overdynget af de store sedler, efter beslutningen om at udfase 1000-kronesedlen.
Store forventninger til Black Friday blev mere end indfriet14.12.2023 07:17:31 CET | Pressemeddelelse
Der var store forventninger til årets Black Friday – og de blev alligevel mere end indfriet, viser ny undersøgelse fra DI Handel.