Slik- og spiritusproducent vinder tvist i retten: BLÅ UGLER er et beskyttet varemærke og ikke en bolsjesmag
Sagen var anlagt af Spangsberg Chokolade og United Drinks og understreger ifølge varemærkechef i Patent- og Varemærkestyrelsen, Henriette Vængesgaard Rasch, at virksomheder ikke uden videre kan lægge sig op ad andres varemærker i deres salg og markedsføring.
”Sagen her er interessant for mange, fordi den viser, at varemærker er vigtige og værdifulde for virksomheder, og at det kan være dyrt at krænke et varemærke,” siger hun, efter der er faldet dom i sagen, og Spritfabrikken Danmark ikke længere må sælge vodkashots med navnet ”SMÅ UGLER”.
Med dommen har Sø- og Handelsretten slået fast, at ”BLÅ UGLER” er et beskyttet varemærke og ikke en betegnelse for en bestemt smag, sådan som Spritfabrikken Danmark påstod. Retten vurderede også, at varemærket ”SMÅ UGLER” lignede ”BLÅ UGLER” for meget, og at brugen af ”SMÅ UGLER” derfor krænkede varemærket.
Spangsberg Chokolade og United Drinks ejer varemærket ”BLÅ UGLER” for henholdsvis ”konfektureprodukter”, der bl.a. omfatter bolsjer, og ”alkoholholdige drikke” og har siden 2017 indgået et samarbejde om produktserien Nørregade shots og varianten ”BLÅ UGLER”.
I 2019 introducerede Spritfabrikken shotdrikken ’SMÅ UGLER’ "med smag af blå ugler” og ”er baseret på smagen af blå ugler”, som der stod på flaskerne. Men den markedsføring har Sø- og Handelsretten nu vurderet er en krænkelse af Spangsbergs og United Drinks’ varemærkeret.
Det kan koste dyrt
Når et navn går fra at være et varemærke til en almindelig betegnelse, er der tale om såkaldt ”degeneration”. Den udvikling sker, hvis vi efter længere tids brug af et ord glemmer, at der oprindeligt var tale om et varemærke, så varemærket er blevet synonym med varen selv, som det f.eks. kendes fra grammofon, der engang var et beskyttet varemærke.
”Det vil altid være en konkret vurdering, om et varemærke er blevet degenereret, eller om det fortsat er et beskyttet varemærke. Det er derfor ikke muligt at sætte generelle håndfaste retningslinjer op for degeneration,” siger Henriette Vængesgaard Rasch.
Hun anbefaler virksomheder, der står foran en produktlancering, at gøre deres hjemmearbejde grundigt og indtænke varemærker i lanceringsstrategien.
”Tjek markedet for andres varemærker, søg vejledning hos Patent- og Varemærkestyrelsen og overvej, om du skal have hjælp hos en rådgiver. Ellers kan det i sidste ende koste dig dyrt i form af omkostninger til en retssag, erstatninger og tabt investering i markedsføring af et varemærke, som du ender med at må trække tilbage,” siger Henriette Vængesgaard Rasch.
Spritfabrikken Danmark må nu tilbagekalde alle spiritusprodukter med navnet ”SMÅ UGLER” fra barer, butikker og restaurationer. Virksomheden må heller ikke fremover markedsføre spiritusprodukter med brug af billeder eller animationer af blå bolsjer, der er formet som ugler.
Desuden skal Spritfabrikken Danmark betale 400.000 kr. i erstatning samt sagsomkostninger på over 100.000 kr. til Spangsberg Chokolade og United Drinks.
Dommen kan i sin fulde form læses her. Det skal bemærkes, at ankefristen ikke er udløbet, og dommen derfor kan ankes.
Kontakter
Tine Heide ThomsenKommunikationschef
Tlf:20 76 92 08tiht@dkpto.dkBilleder
Information om Patent- og Varemærkestyrelsen
Patent- og Varemærkestyrelsen er en del af Erhvervsministeriet. Vi arbejder for at sikre, at danske virksomheder har rettighederne til deres egne idéer, så vi skaber de bedst mulige forudsætninger for vækst og udvikling – både i og udenfor Danmarks grænser.
Følg pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Danske virksomheder er vilde med populær patentordning2.12.2024 10:18:31 CET | Pressemeddelelse
215 danske virksomheder har i denne omgang søgt Erhvervsministeriets ordning om tilskud til at søge patent på deres idé. Én af de virksomheder, der har haft gavn af ordningen, er Frederikshavn-virksomheden Decubimax, som har udviklet en trykaflastende sårbandage.
Sådan undgår du at købe kopivarer på ferien10.7.2024 09:20:54 CEST | Pressemeddelelse
Mange danskere shopper på ferien i udlandet. Her kan billige mærkevarer være fristende, men pas på: Kopivarer kan være farlige for din og din families sikkerhed. Patent- og Varemærkestyrelsen giver fire gode råd til, hvordan du spotter og undgår kopivarer på ferien og får ægte ferieminder med hjem.
Ny kampagne målrettet unge stiller skarpt på de alvorlige konsekvenser ved kopivarer12.6.2024 04:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Online produktkataloger med links til kopivarer spredes blandt unge på digitale og sociale medier. Det er en bekymrende tendens, lyder det fra Patent- og Varemærkestyrelsen, der med en ny kampagne sætter fokus på de skadelige konsekvenser ved kopivarer.
Tøj-, kosmetik- og legetøjsbranchen i Danmark kæmper mod forfalskede varer12.6.2024 02:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tøj-, kosmetik- og legetøjsbranchen lider betydelige tab på grund af forfalskede produkter. Det viser ny undersøgelse fra den europæiske varemærkeorganisation, EUIPO. Producenterne mister milliarder i omsætning og tusindvis af arbejdspladser. ”Det er vigtigt at få de reelle omkostninger ved kopivarer frem”, lyder det fra Patent- og Varemærkestyrelsen.
Store regionale forskelle på dansk innovation19.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Virksomheder i hovedstadsregionen bidrager mest til, at Danmark kan fastholde europæisk tredjeplads målt på antallet af patentansøgninger per mio. indbyggere sidste år, mens Region Midtjylland taber terræn. Region Nordjylland er den region, der i år står bag den største stigning med næsten 17 procent flere patentansøgninger end året før fra virksomheder i regionen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum