DI: Black Friday ventes at slå alle rekorder
Selvom mange virksomheder allerede har været i gang med Black November/Week, så er fredag den 26. november 2021 den officielle dato, hvor Black Friday igen rammer de danske forbrugere, hvor det igen i år forventes at blive en toneangivende handelsdag for den danske detailhandel.
Ifølge DI Handels forbrugerundersøgelse forventer danskerne gennemsnitligt at bruge 2.578 kr. under Black Friday 2021. Beløbet svarer til en stigning på godt 35 % i forhold til forventningerne til sidste år (2020), hvor danskernes gennemsnitligt forventede at bruge 1.912 kr. I år er det især mænd, forbrugere mellem 30-39 år og forbrugere fra Region Sjælland, der forventer at bruge flest penge under Black Friday.

Problemer med vareleverancer rammer også Black Friday
Danske virksomheder har i hele 2021 kæmpet med vareforsyningen, og denne globale udfordring rammer også årets Black Friday. En stikprøve blandt DI Handels medlemmer viser nemlig at 38 % af virksomheder, der holder Black Friday i år, siger, at tilbud/udvalg bliver dårligere, mens 48 % af virksomhederne siger, at tilbuddene bliver ringere i år.
Dette har de danske forbrugere heldigvis forståelse for. De danske forbrugere har nemlig været opmærksomme på udfordringen. 55 % af de adspurgte forbrugere forventer, at vareforsyningsproblematikken vil give dårligere tilbud/udvalg, mens 60 % af forbrugerne endvidere mener, at det vil resultere i dårligere tilbud (højere priser). Hele 66 % af forbrugerne tror på, at denne ugunstige situation vil påvirke udvalget af varer og priser til jul.
Køb af julegaver fylder mere i Black Friday 2021
Netop fordi danskerne forventer, at forsyningsproblematikken går ind i julehandlen, viser årets Black Friday undersøgelse også, at en større andel af Black Friday-budgettet i år går til julegaver. Således forventer danskerne, at 52 % af årets Black Friday bruges på gaver til andre. Dette svarer til en stigning på 7 procentpoint i forhold til 2020.
Danskernes favoritter over indkøb på Black Friday 2021 er ifølge undersøgelsen fortsat tøj og sko, elektronik og el-udstyr samt personlig pleje.
Det er virkelig positivt, at forbrugerne har store forventninger til Black Friday, og at begivenheden er blevet startskuddet på julehandlen. Samtidig er det flot, at handelsvirksomhederne kan være klar på trods af, at de har været ramt af den perfekte storm, hvor de bl.a. har haft store logistiske udfordringer med at få varerne frem.
- Jacob Kjeldsen, Branchedirektør DI Handel
Følg os på:
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Ben Ron på benr@di.dk eller tlf. 2830 5452
Billeder
Vedhæftede filer
Information om DI - Dansk Industri
Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.
DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
DI: Lettelse, at regelforenklingspakke endelig er vedtaget13.11.2025 12:17:57 CET | Pressemeddelelse
Efter ugers politisk drama og forsinkelser har Europa-Parlamentet i dag endelig vedtaget sin position på EU-Kommissionens såkaldte Omnibus 1-pakke om regelforenklinger for bæredygtighed og rapportering. Desværre blev det ikke et flertal over midten i parlamentet.
Dagen før valget: det handler om mere end velfærd13.11.2025 07:45:00 CET | Presseinvitation
Hvordan skaber vi de bedste lokale rammer for en stærk industri og en privat sektor med arbejdspladser til almindelige danskere – og hvor skal pengene til velfærden komme fra? Dagen før valget sætter lønmodtagerne og arbejdsgiverne fra CO-industri og Dansk Industri dette centrale spørgsmål til debat med konkrete eksempler fra landets kommuner.
Louise Simoni bliver ny kommunikationsdirektør i Dansk Industri7.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
12. januar indtræder Rud Pedersen Danmarks COO, Louise Simoni, i DI’s direktion som ny direktør for Kommunikation, Brand & Marketing.
DI-topchef til 500 unge nordjyder: Der findes ikke en motorvej til et godt arbejdsliv6.11.2025 15:17:26 CET | Pressemeddelelse
Direktøren for Danmarks største erhvervsorganisation, Dansk Industri, sagde til eleverne på Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, at man godt må prøve sig frem for at finde arbejdslysten
DI vil øge virksomheders sikkerhed6.11.2025 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
For at styrke fokus på virksomhedernes beredskab og deres rolle for samfundssikkerheden laver Dansk Industri en ny enhed med en erfaren profil i spidsen
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
