Overraskende vækst i salget af den fysiske papirkalender
Selvom det aldrig har været lettere at tjekke kalenderen på telefonen eller computeren, supplerer flere danskere planlægningen med en fysisk kalender, og hos Danmarks største boghandlerkæde oplever man lige nu vækst i salget af alt fra spiralkalendere, bordkalendere, plannere, familiekalendere og vægkalendere. I gennemsnit ligger kalenderkategorien salgsmæssigt 15 procent over sidste års niveau i oktober/november.
”Det kommer lidt bag på os, at den fysiske kalender er i vækst,” lyder det fra adm. direktør i boghandlerkæden Marianne Lyngby Pedersen. ”Ligesom med alt muligt andet har mange jo digitaliseret deres kalender, og anvender deres telefon eller computer i stedet.”
En modreaktion eller mod på mere?
Hos Bog & idé har man flere bud på årsagen bag den fysiske kalenders popularitet i en digital verden:
”Det kan opfattes som en modreaktion på netop den øgede digitalisering. Vi tilbringer jo rigtig meget tid foran skærme hver dag, og så kan der være noget dejligt taktilt og en form for mindfulness over at sidde og skrible i sin kalender,” udtaler Marianne Lyngby Pedersen og fortsætter: ”Men man kunne også få den tanke, at danskerne bare tør planlægge mere for 2022 end vi turde for 2021, grundet usikkerheden omkring corona, og derfor har mere brug for eller lyst til at anskaffe en fysisk kalender.”
Sidstnævnte er der måske noget om. Mange rejseselskaber melder f.eks. om travlhed og mange bookinger i det kommende år. Ifølge finans.dk* forventer Jysk Rejsebureau eksempelvis i 2021 at sælge 25 procent af rejserne sammenlignet med før corona, mens forventningen for 2022 er at nå 75 procent af det tidligere niveau.
*Kilde: "Rejsebureau kan ikke følge med: Må sige nej til kunder", 18. oktober 2021, finans.dk
Nøgleord
Kontakter
Marianne Lyngby PedersenAdm. direktørIndeks Retail A/S
Står til rådighed for udtalelser til indslag, interviews, artikler o.l., som har relevans for branchen, vores butikker og vores brand.
Julie Brinck-SøjbergKommunikationsansvarligIndeks Retail A/S
Koordinerer pressehenvendelser og faciliterer interviews etc.
Billeder
Links
Information om Bog & idé
Bog & idé er Danmarks største boghandlerkæde med 116 butikker på landsplan samt webshoppen bog-ide.dk.
Kæden havde i 2021 en omsætning på 1,3 milliarder.
Bøger udgør knap halvdelen af forretningen, mens kontor- og trendvarer, brætspil, puslespil og lignende udgør resten.
Bog & idé er en frivillig kæde. Grundstenen blev lagt i 1969, men både navn og struktur har ændret sig meget siden.
Bog & idé er tilknyttet kædekontoret, Indeks Retail A/S, som også er kædekontor for hhv. BOGhandleren og Legekæden.
Følg pressemeddelelser fra Bog & idé
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bog & idé
Bog & idé forventer rekordmange bøger under juletræerne18.12.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Bøger fylder igen under juletræerne i år. Hos Bog & idé er der solgt titusindvis af forskellige bogtitler, og særligt skønlitteratur og engelske bøger hitter i årets julehandel.
Michael Katz Krefeld vinder MARTHA prisen 20241.11.2024 16:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danskerne kårer krimiforfatter Michael Katz Krefeld som vinder af MARTHA prisen 2024 for sin krimi Terminalen, der udkom i efteråret 2023. Det er anden gang, Krefeld vinder prisen.
Bog & idé hylder årets butikker10.10.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tre butikker i Bog & idé-kæden kan nu kalde sig årets butikker i tre forskellige kategorier. Vinderne er valgt på baggrund af både kundernes oplevelser og butikkernes stærke præstationer.
Brætspil skaber fællesskab: Bog & idé kårer Årets Spil 20242.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Bog & idé kårer årets spil 2024, hvor danskerne igen i år har testet og vurderet spillene samt udvalgt vinderne i de fire kategorier ’Årets familiespil’, ’Årets børnespil’, ’Årets voksenspil’ og ’Årets nyhed’.
Bog & idé styrker kundeklubben med udvidet loyalitetskoncept27.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Bog & idé udvider loyalitetskonceptet med et pointsystem, der giver kunderne rabatter på tværs af butikker, app og webshop. Det styrker relationen til kunderne og øger engagementet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum