Udlængsel har overlevet COVID-19: Hver fjerde SMV orienterer sig stadig mod udlandet
![Danske SMV'ers lyst til at importere, eksportere og samarbejde med udlandet er usvækket, viser SMV-måling fra erhvervsfremmebestyrelsen. Foto: Jesper Voldgaard](/data/images/00037/dfc21a86-7a05-4771-b9fb-efb5d366e73e-w_720.jpg)
COVID-19, rejserestriktioner, råvaremangel og den internationale transportkrise har ikke dæmpet danske SMV’ers lyst til at arbejde med udlandet. Hver fjerde SMV arbejder med internationalisering, viser en frisk måling fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses virksomhedspanel.
Internationaliseringen ligger dermed på samme niveau som i april, da bestyrelsen gennemførte en tilsvarende måling. Samtidig bekræfter tal fra Trade Council, at danske virksomheder eksportmæssigt holder skansen i udlandet – og lidt til: Eksporten lå i andet kvartal i 2021 over niveauet fra før COVID-19.
Der er dog betydelige forskelle mellem brancherne: Søfart og medicinalbranchen klarer sig godt, mens det går mindre godt for blandt andet fødevarebranchen, luftfart samt bygge og anlæg.
Endelig viser målingen, at ønsket om vækst er en central drivkraft for de internationaliserede SMV’er: Virksomhederne vil have fat i nye kunder, udvikle eksisterende eller nye markeder eller øge omsætningen via eksport.
SMV-målingen har bidraget med vigtige oplysninger, siger Steen Munk, kreditdirektør i Nykredit og medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse:
”Vi har brug for, at flere virksomheder orienterer sig mod udlandet, fordi vi ved, at virksomheder, der arbejder med import og eksport, ofte har en højere produktivitet og vækst. Nu ved vi, at lysten til at arbejde med udlandet trods COVID-19 er usvækket hos SMV’erne, og samtidig har vi fået et fingerpeg om, hvad der skal til for at hjælpe dem i gang eller videre.”
Nicolai Hansen, rådgiver i Nico Holding og medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, supplerer:
”Målingen bekræfter, at eksport og import ikke er lige relevant for alle typer SMV’er. Men samtidig viser den, at der er et udviklingspotentiale i SMV’er, der måske gerne vil i gang med internationalisering, men ikke ved hvordan det skal gribes an.”
Målingen, der blev gennemført i september blandt ca. 2.900 SMV’er, viser, at hver tiende SMV efter eget udsagn arbejder med internationalisering ”i meget høj grad” eller ”i høj grad”. I en lidt større gruppe, hver sjette SMV, arbejdes der ”i nogen eller mindre grad” med internationalisering. Sammenlagt udgør denne gruppe en fjerdedel af SMV’erne.
Tre af fire SMV’er er ikke-internationaliserede
Tre ud af fire SMV’er er dog slet ikke i gang med internationalisering. I denne gruppe siger syv ud af ti, at eksport og import simpelthen ikke er relevant for virksomheden. Men virksomhederne peger også på andre årsager: Gevinsten er for lille eller for usikker, der er ikke tid nok, og nogle tror ikke, at de kan hamle op med konkurrenter i udlandet.
SMV-målingen giver også et fingerpeg om, hvad der skal til for at få flere SMV’er med i den internationale retning. Virksomhederne peger på faktorer såsom bedre adgang til erhvervsnetværk, rådgivning og konsulenthjælp, tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft og smidigere regler og lovgivning.
Danske virksomheder, der vil i gang med udlandet, kan få hjælp i The Trade Council, som rådgiver og repræsenterer danske virksomheder i udlandet gennem de 330 eksportrådgivere på eksportmarkederne. Her kalder direktør for Trade Council og global bæredygtighed Steen Hommel samarbejdet med erhvervsfremmesystemet afgørende for en øget og stærkere internationalisering.
”Skal vi have flere og stærkere internationaliserede SMV’er, er det vigtigt, at virksomhederne forberedes til fx en eksportindsats. Det er en opgave, som varetages af erhvervsfremmesystemet, som har indgående kendskab til SMV’ernes behov. Når SMV’erne er parate til udlandet, er vi klar til at hjælpe dem skridtet videre.”
Trade Council er også repræsenteret i landets erhvervshuse, og erhvervshusene har flere tilbud om hjælp til internationalisering til virksomhederne. Et af dem er erhvervshusenes eksportprojekt SMV:International, som Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har støttet med 30 mio. kr. fra EU’s Regionalfond og de decentrale erhvervsfremmemidler. Her har Peter Maindal, CEO og ejer af virksomheden Vendlet i Aabenraa, fået hjælp til at få hul på eksporten til Frankrig:
”Vi har arbejdet på det franske marked i fem år, men vi har famlet os frem, og det kørte ikke rigtig for os. I SMV:International har vi fået en ekstern konsulent på, som kan sproget og kender kulturen, og nu er der styr på det.”
FAKTA Om fakta om Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses SMV-panel
I september har Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse for anden gang i 2021 afdækket SMV’ernes aktuelle situation og behov på de områder, som er centrale i erhvervsfremmebestyrelsens strategi. Målingen bygger på svar fra over 2.900 SMV’er med op til 249 ansatte. Svarene fra SMV’erne er vægtet efter virksomhedsstørrelse, geografi og brancher, og resultaterne er repræsentative for SMV-segmentet.
Se tallene for SMV’ernes internationalisering på Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses hjemmeside
Nøgleord
Kontakter
Hvis du vil vide mere om Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses virksomhedspanel, kan du kontakte:
Søren Munch, kommunikationskonsulent, Erhvervsstyrelsen, +45 35 29 17 75 og sormun@erst.dk
Billeder
![Danske SMV'ers lyst til at importere, eksportere og samarbejde med udlandet er usvækket, viser SMV-måling fra erhvervsfremmebestyrelsen. Foto: Jesper Voldgaard](/data/images/00037/dfc21a86-7a05-4771-b9fb-efb5d366e73e-w_240.jpg)
![Steen Munk, kreditdirektør i Nykredit A/S og medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse](/data/images/00808/3905fac6-0060-42e1-84bf-652376e270ec-w_240.jpg)
![Nicolai Hansen, Nicolai Hansen, rådgiver i Nico Holding ApS og medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse](/data/images/00594/99464115-f9a4-48b3-8479-be48bca24ffe-w_240.jpg)
Information om Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Vejlsøvej 29
8600 Silkeborg
3529 1700https://erhvervsfremmebestyrelsen.dk/
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse skal bidrage til at styrke udviklingen i dansk erhvervsliv. Det sker ved at fremme en sammenhængende, efterspørgselsdrevet og lokalt forankret erhvervsfremme- og turismeindsats for virksomheder på tværs af hele Danmark.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse igangsætter og finansierer decentrale erhvervsfremmeindsatser, der tager højde for forskelle i de regionale og lokale erhvervsmæssige udfordringer, muligheder og prioriteter.
Følg pressemeddelelser fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Op til 82 mio. kr. skal løfte turismeområder og tiltrække nye investeringer8.5.2024 13:46:55 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse åbner for ansøgninger målrettet investeringer i turismeområder uden for de store byer. Puljen på op til 82 mio. kr. skal skubbe til private investeringer i områdefornyelse, så der skabes vækst via en forbedret turismeinfrastruktur.
”Før kørte vi på en landevej, men nu kører vi på en motorvej”29.4.2024 15:07:32 CEST | Pressemeddelelse
De har altid set sig selv som en grøn virksomhed, og det, som for 25 år siden var noget særligt, er nu blevet mainstream. Virksomheden Kilian Water ApS i Bryrup installerer kar, der opsamler og genbruger spildevand, og deltagelsen i SMV:Grøn fik dem tilbage på det grønne spor.
Keflico har gjort brug af flere tilbud: ”Det giver måske ikke værdi i dag, men det gør det på lang sigt”22.4.2024 16:19:35 CEST | Pressemeddelelse
Virksomheden Keflico A/S’ overordnede mål er at gøre det miljøvenlige valg nemmere i byggeriet. Ved hjælp af SMV:Grøn har de fået rådgivning og midler til investering i en platform, der gør valget af træ mere overskueligt og tilgængeligt for alle.
Thisted Bryghus fik grøn tankegang: ”Nu genanvender vi restøl til produktion af gin og snaps”27.2.2024 11:04:05 CET | Pressemeddelelse
Deltagelsen i SMV:Grøn har affødt flere bæredygtige initiativer for Thisted Bryghus, efter forløbet er afsluttet. De har netop lanceret en gin og en snaps baseret på restøl, der før var et spildprodukt. En idé, der gærede under forløbet, og som efterfølgende er skubbet i gang.
Klimakompasset styrkes yderligere til fordel for landets SMV’er21.11.2023 16:30:51 CET | Pressemeddelelse
Klimakompasset er en digital løsning, hvor virksomheder kan få overblik over udledning af drivhusgasser og få idéer til, hvordan virksomhederne målrettet kan nedbringe deres klimaaftryk. Nu tilføres yderligere 9,4 mio. kr. til etablering af nye funktioner til at følge udviklingen og opsætte forskellige reduktionsscenarier.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum