Det Sociale NetværkDet Sociale Netværk

mindU bliver landsdækkende med midler fra Ole Kirk’s Fond

Initiativet mindU under foreningen Det Sociale Netværk bliver nu landsdækkende takket være midler fra Ole Kirk’s Fond. mindU er et undervisnings-koncept for konfirmander, der hjælper konfirmander og præster med at sætte ord på de ting i livet, der er udfordrende, og hvordan man kan opnå bedre mental trivsel.

Med sine workshops om tro, tanker og trivsel er mindU alene i Danmark med hensyn til at bruge konfirmationsforberedelsen som arena for sundhedsfremme. Konceptet markerer sig positivt ved både at have en virkning for konfirmanderne, præsterne og de frivillige unge kræfter, som mindU baserer sig på.

Gennem de seneste tre år har mindU holdt workshops for 6.500 konfirmander i ni ud af 10 stifter i Danmark, og med den nye støtte fra Ole Kirk’s Fond bredes aktiviteterne ud til hele landet, ligesom mindU kobles endnu tættere til initiativet headspace Danmark, så frivillige i headspace også fremover kender til mindUs metoder og lærer, hvordan de deler deres egne historier om psykisk sårbarhed.

”mindU har været en stor succes og er blevet taget virkeligt godt imod af præsterne. Præsterne føler til tider, at det kan være udfordrende at sætte sig i de unges sted, fordi unges hverdag og virkelighed f.eks. med hensyn til sociale medier osv. er så langt fra deres egen virkelighed. Derfor er jeg naturligvis virkelig glad for, at vi nu har mulighed for at arbejde videre med dette initiativ,” siger Trine Hammershøy, direktør for Det Sociale Netværk/headspace Danmark.

I dag har 59% af de konfirmander, som mindU kommer i kontakt med, haft psykisk sårbarhed inde på livet, og mindU hjælper dem med at kunne tale om de ting, der er svære, og gør dem bevidste om, hvor de kan søge hjælp, f.eks. hos headspace. Mange oplever, at de har fået større mod til at tale om psykisk sårbarhed – enten fordi de selv er berørt eller er pårørende, og at det er vigtigt at søge hjælp for at få det godt igen.

Ole Kirk’s Fond har valgt at støtte mindU-initiativet, fordi det sætter fokus på den stigende mistrivsel blandt børn og unge og det, at det kan være svært at tale åbent om det, hvilket er en højaktuel og meget relevant problemstilling.

”Med inititiativet mindU går de unge forrest som rollemodeller og viser, at det er okay at have svære tanker og følelser – og at det hjælper at række ud og tale åbent om dem. I mindU faciliteres en ramme for et fællesskab, hvor man som ung kan  spejle sig i andre og deres erfaringer,” siger Karin Skjødt Hindkjær, direktør i Ole Kirk’s Fond.

mindU er Det Sociale Netværks undervisningskoncept for konfirmander, og med sin særegne kombination af tro og trivsel har projektet en central plads i Det Sociale Netværks hjerte. Siden begyndelsen i 2015 har mindU været under konstant udvikling, og i den seneste periode fra 2018 til 2021 har de mange tilknyttede frivillige afviklet 443 workshops med deltagelse af 6.500 konfirmander fra ni ud af landets 10 stifter.