150.000 elever har kål fra Coop på skemaet

Den klimavenlige kål er omdrejningspunkt for Danmarks største skolekøkkenprojekt, GoCook, hvor 150.000 elever og deres lærere går i skolekøkkenet. Det sker i ugerne 43, 44 og 45 over hele landet, og råvarer og undervisningsmaterialer leveres gratis af Coop til de 6800 tilmeldte klasser.
Kål er valgt som årets tema, fortæller projektchef Bente Svane Nielsen, der for nu for 15. år i træk gennemfører skoleprojektet.
- Spidskål og grønkål er blevet populær hos mange voksne, men kål har lidt af et imageproblem hos børnene. Her kender de unge kålen som en bitter og til tider smattet sag, der lugter. Og det er ærgerligt. For kål kan smage fantastisk, det er supersundt, og så er det en af de mest klimavenlige fødevarer, vi har, siger Bente Svane Nielsen.
Generelt er interessen for kål stigende blandt de danske forbrugere. I løbet af de sidste 10 år er salget steget med 50%, viser tal for Coop Analyse.
Broccoli og blomkål har begge i mange år været danskernes favorit. Blomkål er mest populær i sommermånederne, hvor broccoli topper når det er koldest.
Spidskål er dog vokset voldsomt i popularitet gennem årene, og i juli 2021 formår den at blive den mest populære type kål, hvor den udgør 46% af alle solgte kål.
Læs mere her: https://coopanalyse.dk/analyse/02_564-kaal/
Smagen er vigtigst
Selvom det er godt for både krop og klima at spise kål, så er det hovedsageligt smag og tilberedning, der er i fokus i årets smagekasse fra GoCook. Eleverne skal lære at tilberede kål på mange forskellige måder, hvor de udforsker både kendte kåltyper som blomkål og grønkål, og mere ukendte udgaver som asparges-broccoli. De vil lære, hvordan man kan nedtone den bitre kålsmag ved fx at lynstege grønkål og asparges-broccoli i en asiatisk bami goreng eller bage blomkål i en græsk-inspireret peinirli, der er en slags fyldte pizzabåde.
- Mad skal smage godt. Vi vil gerne pirre de unges nysgerrighed og vise dem, hvor lækkert man kan tilberede kål, så de får lyst til selv at tilberede og spise mere kål derhjemme. For os giver det mere mening at give børnene glæden ved at lave mad og udforske smage end blot at fortælle dem, at kål er sundt og klimavenligt, siger Bente Svane Nielsen.
Både kokken Gorm Wisweh og kagemanden Micki Cheng er ambassadører for GoCook og har været foran kameraet til de mange film til undervisningsmaterialet.
- Jeg har gennem min berøring med den asiatiske madkultur været vant til masser af retter med kål som fx forårsruller. Så jeg synes det er spændende, at børn kan udforske kål med inspiration fra hele verden, siger Micki Cheng. Og Gorm fortsætter: ”Ja, og det vigtige er, at det sker uden løftede pegefingre. Børnene bestemmer 100% selv”
Kontakter
Projektchef for GoCook, Bente Svane Nielsen, stiller gerne op til interview eller yderligere oplysninger om børn, kål og formålet med udviklingen af GoCook.
Bente kan kontaktes direkte på mobil: 30 91 92 74
Billeder
Links
Information om Coop Danmark A/S
Om skoleprogrammet GoCook
GoCook er Coops madprogram for børn og unge og blandt andet en del af Coops klimainitiativ. Missionen er at skabe den første generation af børn og unge, som er bedre til at lave mad end deres forældre. Smagekassen er GoCooks største projekt. Her kan skoleklasser over hele landet hvert år bestille en kasse fyldt med råvarer og undervisningsmaterialer. Og det er der mange, der benytter sig af. I år er der mere end 6800 klasser tilmeldt fra 4 ud af 5 skoler.
Fakta om GoCook Smagekassen 2021
- GoCook Smagekassen er en kasse med gratis råvarer, undervisningsmaterialer, film og opskriftshæfter. Alle interesserede skoleklasser kan bestille den indtil september og hente den i en lokal Coop-butik i uge 43, 44 og 45. Undervisningsmaterialet henvender sig til i elever i 4.-8. klasse.
- I år indeholder kassen opskrifter og økologiske råvarer til bami goreng med broccoli og grønkål, og peinirli med blomkål. Coops butikker med Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen udleverer i alt 58 tons økologiske råvarer til skolerne. GoCook-projektet i Coop betaler selv alle udgifterne til Smagekassen lige fra råvarer til undervisningsmaterialer.
- 80 % af alle grundskoler (folkeskoler, frie/private skoler og specialskoler) i Danmark er tilmeldt med i alt 6.839 skoleklasser. 4 ud af 5 danske grund- og specialskoler har klasser, der deltager i GoCook Smagekassen.
- Smagekassen er blot ét af initiativerne i GoCook, som på bl.a. Facebook følges af cirka 17.000 børn og forældre. GoCooks digitale kokkeskole på www.gocook.dk og GoCook-app’en har tilsammen 300.000 unikke brugere, og har vundet flere priser. 97% af de deltagende lærer mener, at GoCook er en troværdig aktør i skolen (evaluering december 2020, N=828).
- Læs meget mere på www.gocook.dk
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Kvickly Ry lancerer TRYG kassen30.4.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Måske den første af sin slags i Danmark: En kasse med ro og tid til snak åbner i Kvickly Ry
Coop Crew 2.0 - Ny aftale sikrer fortsættelsen af landets største fritidsjobindsats29.4.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond har Ungdomsskoleforeningen og Coop siden 2019 ledet og drevet landets største fritidsjobindsats, Coop Crew, hvor over 2.000 unge har deltaget, og cirka 55 % af de unge har fået et fritidsjob. Efter planen ophører den økonomiske støtte fra fonden i 2025, men med en ny aftale mellem Ungdomsskoleforeningen og Coop sikrer parterne, med Coop Crew 2.0, fortsættelsen af den landsdækkende fritidsjobindsats.
Coop Tradings direktør fratræder til fordel for international topstilling25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Administrerende Direktør i Coop Trading, Michael la Cour, har valgt at takke ja til en ny international rolle i en topstilling for IKEA i Sydøstasien. Med udgangen af august 2025 forlader han derfor direktørrollen i det nordiske indkøbsselskab – og efterlader sig et stærkt team, en tydelig retning og en masse nordisk momentum til det videre arbejde for en ny direktør. Coop Tradings direktør takker af efter stor indsats, som har skabt fokus på styrken ved det nordiske fællesskab og på, hvordan de nordiske private brands – Coop, Xtra og Änglamark – leverer stor værdi på både pris og kvalitet. Direktørens farvel markerer en ny fase i Coop Tradings rejse mod at levere private brands i verdensklasse til de nordiske hjem. ”Vi vil gerne takke Michael la Cour for hans markante bidrag til Coop Trading gennem de seneste år. Han har været drivende i at tage det nordiske samarbejde ind i en ny æra med endnu stærkere fokus på at skabe forbrugernes foretrukne produkter i Norden. Ud over at kæmpe for
Coops resultat for 2024: Større fremgang end forventet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop Danmark leverer et EBIT-resultat før særlige poster på + 162 mio. kr. Det er en fremgang på 879 mio. kr. i forhold til 2023.
Coop fjerner skruelåget på seks millioner kartoner med yoghurt7.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop fjerner igen plastlåget på kartoner – denne gang gælder det skruelåget på næsten seks millioner kartoner med yoghurt og ymer fra Coop-serien. Det giver store reduktioner i Coops plastforbrug og CO2-udledning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum