Presseinvitation: Lars Weiss og Anne Skovbro tager 1.spadestik til Københavns første rigtige øko-bofællesskab i Ørestad Syd.

Kom til 1. spadestik på Else Alfelts Vej 26, 2300 København S den 11/10 2021 15.30-16.00
Visualisering af tagterrassen - Tegnestuen Vandkunsten

1.spadestik Vi kan nu endelig tage 1. spadestik til bofællesskabet Grønne Eng, som har været under  opstart siden begyndelsen af 2017. By og Havn, samt Københavns Kommune har i hele processen holdt hånden under bofællesskabet og har på alle måder bidraget til, at vi nu kan realisere drømmen om at bo tættere sammen i hverdagen.

Historien bag: Grunden i Ørestad Syd erhvervede EcoVillage, som er initiativtager bag bofællesskabet, i april måned 2017 i konkurrence med kapitalfonde, pensionsselskaber og udviklingsvirksomheder. Siden da har vi et par gange været tæt på at miste grunden, men er alligevel lykkes med hjælp og stor velvilje fra mange sider, herunder Københavns Kommune og By og Havn. Derfor er det også naturligt, at Lars Weiss, og Anne Skovbro sammen med alle bofællesskabets børn tager det første spadestik sammen på mandag.

Hvem er Grønne Eng? Bofællesskabet Grønne Eng som består af en flok fællesskabsglade og initiativrige mennesker, vil have økologisk fællespisning mandag til torsdag. Byggeriet får taghaver, solceller på taget, regnvandsgenanvendelse og elbilsdeleordning. Der kommer 75 boliger, både andels- og ejerboliger i mange forskellige størrelser. Til bofællesskabet hører 1000 m2 fælleshus blandt andet to fælleskøkkener og to spisesale.

Hvem er EcoVillage? EcoVillage som er initiativtager bag øko-bofællesskabet Grønne Eng i Ørestad Syd har også været initiativtager på økolandsbyerne Skråningen 1 og 2 i Lejre, med i alt 98 boliger og 1400 m2 fælleshus, med samme fællesskabskoncept. Skråningen 1 flyttede ind i forsommeren 2019. Skråningen 2 i forsommeren 2021. EcoVillage er et anpartsselskab med fire medejere. Grønne Eng har indflytning 1. februar 2023.

Program:

Tid Aktivitet
15.30 Overborgmesteren holder tale
15.35 Anne Skovbro holder tale
15.40 Rikke Amalie Søndler holder tale
15.45 Overborgmesteren, Anne Skovbro og bofællesskabets børn tager første spadestik
15.50 Reception med vafler, pandekager og varm kakao
16.00 Overborgmesteren forlader arrangementet

Kontaktinformation:
Rikke Amalie Søndler, Administrerende Direktør og oprindelig stifter i EcoVillage. 44 år. Uddannet Cand.Scient.pol, mor til tre børn. Skal selv flytte med i Grønne Eng. Telefonnummer +45 71201320. E-mail: rikke@eco-village.dk. Hjemmeside: www.eco-village.dk.

Visualisering af tagterrassen - Tegnestuen Vandkunsten

Information om EcoVillage