Nu åbner Nordeuropas største solcellepark
Det er Danmarks og Nordeuropas hidtil største solcellepark, der åbner, når parken kobles til det danske elnet i de kommende dage.
Når samtlige solceller er tilsluttet, har solcelleanlægget en kapacitet på 207 megawatt og kan producere grøn energi svarende til 130.000 danskeres årlige strømforbrug.
Det er HEARTLAND, som har etableret solcelleparken, der er anlagt uden offentlig støtte eller tilskud. Lise Kaae, direktør i HEARTLAND, glæder sig over, at anlægget nu er klar til at blive indviet og taget i brug:
”Det er en markant milepæl, der bidrager meget konkret til en grøn omstilling. Vi har nogle særlige muligheder for at investere langsigtet og i løsninger, der kan gøre en forskel. Vi er stolte over, at vores solcelleanlæg nu kan åbne og blive koblet på elnettet, så endnu flere danskere og virksomheder kan aftage grøn, vedvarende energi.”
BESTSELLER vil dække sit energiforbrug
BESTSELLER – med bl.a. tøjmærkerne ONLY, JACK & JONES, VERO MODA og NAME IT – er en af de virksomheder, der vil aftage strøm fra solcelleparken. Og BESTSELLER ønsker helt konkret at dække hele sit energiforbrug med grøn, vedvarende energi.
”I BESTSELLER vil vi gerne benytte og samtidig fremme udviklingen af vedvarende energi, som spiller en afgørende rolle i den klima-omstilling, vi ønsker at bidrage til. Derfor er vi glade for, at solcelleanlægget gør det muligt for os at aftage grøn strøm svarende til vores energiforbrug, og som dermed bidrager til vores klimamål i Fashion FWD,” siger Dorte Rye Olsen, der er ansvarlig for bæredygtighed hos BESTSELLER.
”Vi er samtidig bevidste om, at langt størstedelen af BESTSELLERs udvidede klimaaftryk findes i vores værdikæde, fra produktion til forbrugsfasen. Der er derfor fortsat meget arbejde forude i at nå vores samlede klimamål. Her tager vi ansvar for det, der starter ved os selv, hvilket er et vigtigt skridt i at inspirere til yderligere handling.”
Etableringen af Nordeuropas største solcelleanlæg har været i gang i det seneste halvandet år, og danske Better Energy har været med til at opføre energiparken.
- - - - - - - -
FAKTA: Solcelleparken
Den nye solcellepark er placeret ved Bur, som ligger lige udenfor Holstebro.
Anlægget er 222 hektar stort, hvilket svarer til mere end 300 fodboldbaner.
I alt opnår anlægget en kapacitet på 207 megawatt og kan producere grøn energi svarende til det elforbrug, 130.000 danske forbrugere normalt har på et år.
Solcelleanlægget er ejet af HEARTLAND og opført af Better Energy.
Solcelleanlægget er etableret, så det tager hensyn til dyre- og planteliv i området. Markerne omlægges bl.a. til økologi, vil blive vildt beplantet med frø fra lokal Holstebro-producent og får vil græsse på hele arealet.
En række danske virksomheder vil dække dele af deres energibehov med køb af strøm fra anlægget. Bl.a. BESTSELLER, Normal og Nemlig.com.
FAKTA: Power Purchase Agreement - PPA
Energien fra HEARTLANDs solcelleanlæg vil blive solgt til virksomheder gennem såkaldte Power Purchase Agreements (PPA).
Virksomhederne garanterer gennem PPA’erne at købe strøm fra solcellerne til en fast pris.
I dag er det ikke muligt at levere strøm til forbrugere og virksomheders stikkontakter udelukkende baseret på vedvarende energi. Al strøm fra både vedvarende og fossile energikilder blandes sammen i elnettet, og transporteres derefter videre – hvilket betyder, at ingen på nuværende tidspunkt konsekvent kan få 100 procent grøn strøm i stikkontakten.
Til gengæld sikrer PPA’en, at man tilfører ny vedvarende energi til samfundet, da solcelleanlægget er opført netop på baggrund af aftalen for at kunne dække forbruget.
Med en PPA vil virksomheder over en længere årrække aftage grøn energi, mens energiproducenterne – gennem stabiliteten i aftalen – kan foretage investeringer i konstruktionen af bæredygtige energiprojekter og tilføre mere vedvarende energi til det danske el-system.
Strømmen fra anlægget i Holstebro kan ikke indgå i energimikset uden for Europa, hvorfor BESTSELLERs elforbrug udenfor Europa dækkes med kontrakter med andre lokale vedvarende energianlæg.
Kontakter
Kasper Reggelsen, kommunikationschef i BESTSELLER - tlf. 52151011 og kasper.reggelsen@bestseller.com
Billeder
Information om Bestseller A/S
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Aarhus Motion og BESTSELLER fortsætter nært partnerskab med lang, ny aftale15.11.2024 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Aarhus Motion og BESTSELLER fortsætter deres 10 år lange samarbejde med en ny fireårig aftale. Med aftalen, der er den længste, de to organisationer har indgået til dato, vil Aarhus Motion og BESTSELLER løfte det populære halvmaraton i Aarhus’ gader og fortsætte den kollektive løbefest, som i år var totalt udsolgt.
BESTSELLERs Olympiske Håb 2024: Her er de nominerede28.10.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
De tre nominerede til BESTSELLERs Olympiske Håb 2024 er fundet. Prisen uddeles hvert år til en atlet, der forventes at kunne sætte sit præg på fremtidens olympiske eller paralympiske lege. Vinderen kåres til Sport 2024-showet den 4. januar 2024.
BESTSELLER indfører bæredygtighedsbonus for alle medarbejdere14.10.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den danske modevirksomhed BESTSELLER vil accelerere sin omstilling. Derfor indfører virksomheden nu en række bonusmål, der er relateret til virksomhedens arbejde med bæredygtighed, med den hensigt at motivere alle medarbejdere til at bidrage til at omstille forretningen.
BESTSELLER investerer i fremtiden trods udfordrende marked11.10.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
BESTSELLERs seneste regnskabsår 2023-2024 blev påvirket af sværere betingelser i modeindustrien. Alligevel lykkedes det den danske modevirksomhed at sikre et tilfredsstillende resultat og samtidig investere i en række initiativer, der har til formål at accelerere virksomhedens udvikling og omstilling.
ONLY fordobler mængden af Afrikansk økologisk bomuld2.10.2024 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Siden 2023 har BESTSELLER-brandet ONLY mere end fordoblet mængden af økologisk bomuld, der købes fra afrikanske landmænd. Firmaet vil i de kommende år øge sine investeringer i foretrukne materialer, der er afgørende for modebranchens omstilling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum