Erhvervsministeren vil styrke midtjyske virksomheders konkurrenceevne og værne om de gode idéer

I Danmark lever virksomhederne i høj grad af viden og innovation. Vi er et af verdens mest innovative og teknologitunge lande, og flere af vores globale førerpositioner bygger på gode idéer og innovative løsninger. Ofte kan og bør de beskyttes gennem patenter og varemærker, så man som virksomhed sikrer sig imod billige kopier og unfair konkurrence.
Men små og mellemstore virksomheder (SMV’er) i Danmark ligger efter de lande, vi normalt sammenligner os med, når det kommer til andelen af virksomheder, der søger om patenter, varemærke- og designrettigheder. Derfor lancerer erhvervsministeren nu en handlingsplan for patenter, varemærker og design, såkaldte immaterielle rettigheder, med 16 konkrete initiativer.
”I Danmark lever vi ikke alene af innovation, men i høj grad også af immaterielle rettigheder. Eksport, vækst og arbejdspladser er uløseligt forbundet med patenter, varemærker og designrettigheder. Skal danske virksomheder fortsat stå stærkt i det innovative kapløb, er det afgørende, at flere - og særligt SMV’er - beskytter deres innovation rettidigt og opnår indsigt i, hvordan de kan bruge rettigheder med størst muligt udbytte. Med erhvervsministerens handlingsplan kan vi forbedre rammerne for dansk erhvervsliv markant, når det handler om at sikre virksomheders innovation og at skabe fremtidens arbejdspladser, siger Sune Stampe Sørensen, direktør i Patent- og Varemærkestyrelsen.
En hjælpende økonomisk hånd til patentering
I et af de 16 initiativer har regeringen sammen med et bredt flertal af Folketinget bl.a afsat 3 mio. kr. årligt i årene 2021-2023 til en patentvoucherordning, der skal give SMV’er økonomisk støtte til at få lavet deres patenter.
Netop økonomien er da også et af de helt store benspænd for startup virksomheder og SMV’er, hvis man spørger udviklingschef for virksomheden Washpower, der udvikler og producerer produkter til professionel rengøring, Michael Malmgaard:
”Hele rettighedsområdet kan godt virke ret uoverskueligt, når man sådan står for foden af bjerget. Det har lidt ligget, som den der opgave, der hele tiden bliver skubbet i dagligdagens deadlines og trummerum, og så er det jo heller ikke helt billigt. Så det er dejligt, at der nu bliver arbejdet på at få økonomisk tilskud og større fokus på gevinsterne ved at få søgt om patenter, så det måske også bliver lettere at gå til.”
Stærkere forretning og på forkant mod kopisterne
Undersøgelser viser, at virksomheder, der bruger rettigheder aktivt, klarer sig væsentligt bedre i forhold til vækst, jobskabelse og eksport end de, der ikke gør. Noget som Michael Malmgaard nikker genkendende til:
”Det handler jo om at få beskyttet de ting, som man har kastet blod, sved og tårer efter, især når man vil eksportere. Vi har forhandlere i 28 lande, og det er da klart, at vores maskiner skal beskyttes mod kopister de steder også. Nu har vi åbnet kontor i Kina og har foreløbigt fire ansatte der, men det er jo et marked i kæmpe vækst. Der skulle vi gerne kunne blive ved med at høste frugterne af vores løsninger og opgraderinger i fremtiden også, og så skal der være styr på rettighederne.”
De 16 initiativer i IP Handlingsplanen vil blive rullet ud løbende over de næste tre år og et af de første indsatsområder, patentvoucherordningen, vil formentlig åbne op for ansøgninger allerede inden årets udgang.
Fakta om handlingsplanen
Den nye nationale IP Handlingsplan indeholder 16 initiativer inden for fire områder og skal kort sagt:
1. Øge værdiskabelse via IP-rettigheder
2. Sikre et mere fair, effektivt og velfungerende IPR system
3. Øge det internationale engagement
4. Skabe mere kendskab til IP-rettigheder
Læs ”Immaterielle aktiver – handlingsplan for et innovativt Danmark” her: https://www.dkpto.dk/kampagner/ip-handlingsplan
Læs vedlagte fakta-ark om handlingsplanen.
Kontakter
For yderligere information om IP Handlingsplanen, kontakt
Kommunikationschef i Patent- og Varemærkestyrelsen, Tine Heide Thomsen: tiht@dkpto.dk // 2076 9208
For medvirken i interviews eller uddybende citater fra Washpower,
kontakt venligst udviklingschef Michael Malmgaard: 92 72 10 50 // MIM@Washpower.com
Tine Heide ThomsenKommunikationschef
Tlf:20 76 92 08tiht@dkpto.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Patent- og Varemærkestyrelsen
Patent- og Varemærkestyrelsen er en del af Erhvervsministeriet. Vi arbejder for at sikre, at danske virksomheder har rettighederne til deres egne idéer, så vi skaber de bedst mulige forudsætninger for vækst og udvikling – både i og udenfor Danmarks grænser.
Følg pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Norsk energiløsning kåret som årets nordiske innovation10.4.2025 17:13:48 CEST | Pressemeddelelse
Nordic Innovation Award blev den 10. april uddelt for første gang i København, og den norske virksomhed Cartesian løb med prisen for deres banebrydende innovation.
Dansk innovation ligger helt i top!25.3.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Vestas, Novozymes og Danmarks Tekniske Universitet har leveret de største bidrag til, at Danmark kan indtage en europæisk fjerdeplads målt på antallet af patentansøgninger per indbygger sidste år. Det er første gang, et universitet indtager en tredjeplads på top-10 listen blandt de største og mest patentaktive virksomheder i Danmark. VKR Holding er i år for første gang med på listen.
Danske virksomheder er vilde med populær patentordning2.12.2024 10:18:31 CET | Pressemeddelelse
215 danske virksomheder har i denne omgang søgt Erhvervsministeriets ordning om tilskud til at søge patent på deres idé. Én af de virksomheder, der har haft gavn af ordningen, er Frederikshavn-virksomheden Decubimax, som har udviklet en trykaflastende sårbandage.
Sådan undgår du at købe kopivarer på ferien10.7.2024 09:20:54 CEST | Pressemeddelelse
Mange danskere shopper på ferien i udlandet. Her kan billige mærkevarer være fristende, men pas på: Kopivarer kan være farlige for din og din families sikkerhed. Patent- og Varemærkestyrelsen giver fire gode råd til, hvordan du spotter og undgår kopivarer på ferien og får ægte ferieminder med hjem.
Ny kampagne målrettet unge stiller skarpt på de alvorlige konsekvenser ved kopivarer12.6.2024 04:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Online produktkataloger med links til kopivarer spredes blandt unge på digitale og sociale medier. Det er en bekymrende tendens, lyder det fra Patent- og Varemærkestyrelsen, der med en ny kampagne sætter fokus på de skadelige konsekvenser ved kopivarer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum