Ordenlig uafhængig rådgivning kræver klare priser og afsæt i kundens behov
Finanstilsynet har undersøgt APC Forsikringsmæglere, som tilbyder private kunder uafhængig rådgivning om individuelle pensionsopsparinger og fripolicer. Finanstilsynet blev kontaktet af en kunde, som påpegede flere forhold, der potentielt kunne være overtrædelser af lovgivningen.
”Tydelige priser er en af forbrugerbeskyttelsens grundpiller. Kunderne skal kunne se helt klart, hvad prisen på et produkt er, inden en aftale indgås. Det gælder også rådgivningsydelser. Det er ikke godt nok, når nogle kunder i dette tilfælde må gennemgå flere depotudtog med lommeregner og lup for selv at udregne den reelle pris på den rådgivningsaftale, de allerede har indgået,” siger kontorchef Ulla Brøns Petersen fra Finanstilsynets Forbrugerkontor.
APC Forsikringsmæglere har anvendt en særlig model til at beregne prisen for rådgivningen, og Finanstilsynets undersøgelse viser, at kunden kunne risikere at betale en højere pris, end kunden kunne finde i aftaledokumenterne. I de undersøgte aftaledokumenter oplyste APC Forsikringsmæglere ikke, at mæglerfirmaet beregnede prisen for rådgivningen ud fra hvert enkelt selskab, som kunden havde opsparing i. Dermed kunne prisen fordobles eller tredobles, hvis kunden havde depoter i flere selskaber.
Rådgivning skal altid tage udgangspunkt i kundens behov
Undersøgelsen viser også, at APC Forsikringsmæglere ikke har dokumenteret at have udført den lovpligtige analyse af kundernes krav og behov. Samtidig har rådgivningsselskabet ikke givet kunderne de individuelle anbefalinger, om hvilke pensionsordninger, der passer bedst til kundens krav og behov. Det er et lovkrav, når man yder uvildig rådgivning.
”Det er en kompleks øvelse at styre din pensionsopsparing, som du står alene med, hvis du har private pensioner og fripolicer. APC Forsikringsmæglere tilbyder rådgivning til kunder i denne situation, men rådgivningen har ikke været god nok. Derfor opfordrer vi kunder, som har fået rådgivning af APC Forsikringsmæglere til at kontakte selskabet, hvis ikke de har fået tydelige priser, og sikre sig, at deres pensionsopsparing afspejler deres ønsker,” siger kontorchef Ulla Brøns Petersen.
Tre påbud sikrer, at APC giver kunderne en ordentlig behandling
Påbuddene til APC Forsikringsmæglere er en del af Finanstilsynets løbende arbejde for at sikre gode finansielle produkterne til kunderne.
APC Forsikringsmæglere får følgende påbud:
- at sikre at beregningen af vederlag er beskrevet i aftalen med kunden på en tydelig og forståelig måde, så kunden kan danne sig et overblik over de omkostninger, som er forbundet med at være betjent af APC.
- at fastlægge kundens krav og behov på baggrund af oplysninger fra kunden, inden en forsikringsaftale indgås, samt at sikre behørig dokumentation herfor.
- i forbindelse med rådgivning, og inden en forsikringsaftale indgås, at give kunden en individuel anbefaling samt redegøre for, hvorfor det pågældende produkt bedst opfylder kundens forsikringskrav og –behov.
Nøgleord
Kontakter
Ulla Brøns PetersenKontorchef
Tlf:33558243UBP@FTNET.DKLinks
Information om Finanstilsynet
Finanstilsynet arbejder for at virksomheder og kunder kan have en berettiget tillid til det finansielle system.
Finanstilsynets hovedopgave er at føre tilsyn med de finansielle virksomheder – penge- og realkreditinstitutter, pensions- og forsikringsselskaber, investeringsforeninger, investeringsselskaber og fondsmæglere m.fl.
Følg pressemeddelelser fra Finanstilsynet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Finanstilsynet
Personovervågning bør være forsikringsselskabers sidste redskab28.11.2023 09:19:34 CET | Pressemeddelelse
Finanstilsynet har undersøgt forsikringsselskabernes procedurer og praksis for personovervågning af skadelidte kunder. Konklusionen er, at de undersøgte selskaber generelt overholder reglerne i god skik og undersøgelsesbekendtgørelsen.
Kunder nægtes fortsat uretmæssigt en basal betalingskonto - Finanstilsynet undersøger bankernes praksis7.8.2023 09:44:41 CEST | Pressemeddelelse
Finanstilsynet modtager stadig klager fra bankkunder, der ikke får den adgang til den basale betalingskonto, som lovgivningen sikrer dem. Finanstilsynet har tidligere indskærpet reglerne overfor bankerne, og vil nu undersøge, hvordan bankerne håndterer reglerne.
”One-size” rimer ikke på forsikrings- og pensionsprodukter13.6.2023 08:40:15 CEST | Pressemeddelelse
Forsikringsselskaberne og pensionskasserne skal sikre at deres produkter passer til definerede målgrupper. Processerne for produktudvikling skal ikke kun gælde på papiret, de skal virke i praksis. En ny undersøgelse fra Finanstilsynet viser, at branchen i praksis fortsat mangler at tage skridtet fuldt ud og rent faktisk kortlægge målgrupperne.
Fortsat udfordringer med at skifte pensionsselskab – især for de selvstændige18.11.2022 09:25:00 CET | Pressemeddelelse
Finanstilsynet har undersøgt, hvilke hindringer pensionskunderne møder, når de ønsker at flytte deres pensionsopsparing til et nyt selskab. Konklusionen er, at især selvstændige har svært ved at få overført deres hvilende, obligatoriske pensionsordninger til private aftaler. Og det strider mod kundens interesse og god skik.
Advarsel mod at handle værdipapirer med sig selv (wash trading)25.7.2022 08:00:34 CEST | Pressemeddelelse
Finanstilsynet oplever et stigende antal sager, hvor private investorer handler værdipapirer med sig selv på markederne, og dermed begår wash trading. Finanstilsynet advarer investorer om at begå wash trades, da det er ulovligt og kan føre til fængselsstraf.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum