Lidl lancerer ny Fairtrade-mærket chokoladebar

Danskerne elsker chokolade, som ofte ryger i indkøbsvognen, når vi skal mødes med familien eller skal have en hyggelig aften. Men det kan være vanskeligt at finde frem til, om ens chokolade er ansvarligt produceret, både når det gælder hensyn til mennesker og miljø.
Det ønsker Lidl at ændre og har nu lanceret sin egen Fairtrade-mærkede chokoladebar, Way-to-Go!.
Kakaoen i chokoladebaren, som pt. findes i alle landets 134 Lidl-butikker i varianterne havsalt-karamel og kokos-pekan,er købt fra bæredygtig dyrkning fra små landbrug i Kuapa Kokoo i Ghana og er Fairtrade-certificeret.
Fairtrade Premium giver kakaobønder mere selvbestemmelse
Samtidig bidrager Way to Go! til Fairtrade Premium. Et ekstra tillæg til kakaobønderne, som i fællesskab kan bestemme i hvilken retning, de vil udvikle deres produktion og lokalsamfund. Nogle vælger at bygge skoler eller oprette studielegater, mens andre investerer i forbedring af dyrkningsmetoder eller omlægger produktionen til økologi.
”Hos Lidl ønsker vi at være med til at vise vejen for bæredygtig kakaoproduktion. Det er vigtigt for os, at vi nu i endnu højere grad kan være med til at øge indkomsten for kakaobønderne og bidrage til, at de kan fastholde og udvide deres landbrug i en bæredygtig retning. Samtidig er vi stolte over, at vi nu er i stand til at tilbyde vores kunder en lækker chokoladebar med kvalitetskakao fra Ghana, der med Fairtrade Premium-tillægget får selvbestemmelse for fremtiden,” siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl.
Chokolade med god samvittighed
De nye Way to Go!-chokoladebarer er blevet til i samarbejde med Fairtrade, hvis certificering er den eneste etiske mærkningsorden, der anvender faste minimumspriser, som sikrer kakaobonden en fair og stabil pris for sine råvarer.
“Vi er stolte over at have indgået et partnerskab med Lidl omkring denne spændende nye chokolade. Det sikrer kakaobønderne en fair løn og bidrager derudover til udviklingen af produktionsmetoder og bedre leveforhold i de lokalsamfund, der dyrker kakaoen til den nye Lidl-chokolade. Pengene hjælper også landmændene med at udvide og dyrke flere lokale afgrøder, der bidrager til en bæredygtig fremtid og sikrer levebrød for dem selv og deres familier,” siger Tobias Nag, produktchef hos Fairtrade Danmark, som fortsætter:
”Hos Fairtrade glæder vi os til at smage den nye chokolade. Det er bare endnu sjovere at forkæle sin søde tand, når man ved, at chokoladen er produceret under ansvarlige forhold gennem alle led. Og ovenikøbet er med til at gøre en stor forskel for kakaobøndernes liv. Way to Go, Lidl!”
Lidl har siden 2006 haft fokus på en mere bæredygtig kakaoproduktion og Lidls eget chokoladesortiment har siden 2016 været 100 % certificeret enten i form af Fairtrade, UTZ/Rainforrest Alliance eller økologi.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkKathrine Kirkeby ThomsenPressekontaktFairtrade
Tlf:60 66 10 42Billeder



Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.
Lavbundsjorde i fokus i nyt samarbejde mellem Arla og Lidl5.5.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Arla Foods og Lidl Danmark gør et af hovedpunkterne i Den Grønne Trepart til virkelighed i et nyt samarbejde, der skal hjælpe Arla-landmænd med at udtage kulstofrige lavbundsjorde. Projektet skal belyse, hvordan udtagning af lavbundsjorde kan reducere CO2-udledningen og på sigt gavne natur og biodiversitet.
Efter historisk antal butiksåbninger: Lidl har plantet rekordmange træer i samarbejde med Plant et Træ2.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Med 18 butiksåbninger satte Lidl Danmark rekord i 2024. Det har de nu markeret med sin hidtil største træplantning: 22.000 træer i samarbejde med Plant et Træ. Sidste del af skoven blev plantet d. 1. maj og er fredskov på kommunal jord.
Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum