UNIKT ROSKILDE FESTIVAL-MERCHANDISE HOS RAGNAROCK

I forbindelse med RAGNAROCKs særudstilling ”Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival” sælger museumsbutikken en række unikke og eksklusive festivalmerchandise-varer, der kun kan købes på museet.
Malene Knudsen viser nogle af de nye varer frem i museumsbutikken, som er klar til at sælge eksklusivt merch. Foto: Maria Louise Olsson/RAGNAROCK

80er-farvede nylontasker, 25-års jubilæums-t-shirts fra 90erne, Converse-sko fra 00erne og kulørte tændstikæsker og klistermærker fra flere årtier ligger på rad og række i foyeren på museet RAGNAROCK. Alle varerne bærer det ikoniske Roskilde Festival-logo og er blot nogle få af de helt unikke festivalmerchandise-varer, som museets gæster og andre interesserede kan købe, når de besøger museet og den store særudstilling ”Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival”.

”For nogle år siden donerede Roskilde Festival en meget stor samling af materiale til RAGNAROCK, heriblandt en utroligt masse merchandise. Nu har vi så aftalt med festivalen, at vi må sælge det overskydende merchandise, som ikke skal indgå i samlingen, i vores museumsbutik og på vores webshop i forbindelse med særudstillingen. Det er kæmpe stort, og noget vi selvfølgelig er utroligt glade for”, fortæller Malene Knudsen, der er ansvarlig for administration og butik hos RAGNAROCK.

De særlige Roskilde Festival-varer sælges helt eksklusivt kun i museumsbutikken og webshoppen hos RAGNAROCK, og der er merchandise til salg fra næsten alle årene. Ifølge Malene Knudsen skal man også være hurtigt ude, hvis man vil sikre sig nogle af sjældenhederne: ”Det er nogle helt unikke varer, som kun findes i ganske få eksemplarer og i forskellige størrelser. Jeg er derfor helt sikker på, at der bliver rift om alle varerene”.

Originale festivalplakater

Ud over de mange merchandise-sjældenheder sælger RAGNAROCK og webshoppen også - som det eneste sted i verden - Roskilde Festival-plakater fra samtlige festivalår. Plakaterne med de forskellige bandnavne fra alle årene hænger side om side til udsyn på gallerigangen på RAGNAROCK, og man kan enten købe dem i genoptryk eller få fingrene i de helt originale plakater, der findes i et begrænset udvalg.

Specialdesignet festival lampe

Som en del af festivaludstillingen lancerer RAGNAROCK også i samarbejde med Roskilde Festival og designvirksomheden WUM signaturlampen ”Roskilde Festival x WUM”, der er en hyldest til The Orange Feeling – den særlige følelse af samhørighed, frihed og fællesskab, der hvert år opleves af tusindvis af mennesker på Dyrskuepladsen i Roskilde.

Den helt særlige orange festivallampe produceres i begrænset oplag lokalt i Roskilde-området, bl.a. i samarbejde med WUM’s faste underleverandører beliggende i henholdsvis Svogerslev og Greve. Som en del af den lokale produktion er der en særlig fokus på bæredygtighed.

Lampen med titlen ”Roskilde Festival x WUM” forhandles af RAGNAROCK og WUM i deres respektive fysiske butikker og webshops. En del af overskuddet fra salget af både lamper og merchandise går til Roskilde Festival.