Coop Danmark A/S

Thise og Coop sætter ny standard for dyrevelfærd: Alle køer får mere plads

Del
Det økologiske Thise Mejeri gennemfører nu store ændringer i produktionen af alle sine mejeriprodukter. Alle køer får mere plads i stalden. Det indebærer, at alle mejeriets produkter – mælk, fløde, ost, syrnet, skyr og ost – der er produceret efter 1. august lever op til kravene for 3 hjerter i dyrevelfærdsmærkningerne

Selv om det gode dyreliv allerede indgår helt fundamentalt i det økologiske regelsæt, f.eks. når køer skal på græs i sommerhalvåret, så forbedrer alle landmænd, der leverer til Thise Mejeri, nu dyrevelfærden yderligere.

I dag er minimumskravet i økologireglerne på 6 kvadratmeter pr. ko. Thise hæver mindstekravet til 8 kvadratmeter for alle de sortbrogede køer og til 6.6 kvadratmeter for alle de noget mindre jerseykøer.

Hermed lever alle Thises mejeriprodukter op til kravene for 3 ”hjerter” i såvel Coops som i Fødevarestyrelsens dyrevelfærdsmærkning. Det gælder også for de produkter, som Thise producerer under mærkerne: Irma Øko, Änglamark og 365.

”Thises landmænd er i fuld gang med omstillingsprocesserne. Vi arbejder med en bred vifte af initiativer i forhold til, klima, natur og det gode dyreliv. Vi arbejder f.eks. indenfor klimaområdet hårdt på udfasning af soja i køernes foder, og indenfor natur og dyreliv har vi eksempelvis allerede Græsmælk, Ad Libitum-mælk og Irma-jersey. Nu kommer så initiativet mht de skærpede pladskrav til alle Thisekøerne. Der er en fælles forståelse for, at der skal ske forandringer. Vi kunne selvfølgelig bare sidde med hænderne i skødet og vente på politiske indgreb og lovgivning, men sådan tænker vi ikke på Thise Mejeri. Vi vil gerne selv tage ansvar og tage action, og det er der egentligt ikke noget nyt i,” siger direktør Poul Pedersen, Thise Mejeri.

I Coop er man meget tilfredse med forbedringerne.

”Dyrevelfærd betyder mere og mere for vores kunder, og vi ønsker fortsat at være nummer 1 på ansvarlighed i dansk dagligvarehandel. Det kan kun lade sig gøre gennem samarbejde med nytænkende og innovative leverandører og samarbejdspartnere. Med disse seneste forandringer har Thise igen vist vejen til fornyelse og forbedringer,” siger food-direktør i Coop, Jan Adolfsen.

Thise Mejeri er Danmarks næststørste mejeri indenfor økologisk mælkeproduktion, ejet af dem, der producerer mælken, de 75 økologiske landmænd, der er andelshavere.

Yderligere information:

Direktør Poul Pedersen, Thise Mejeri, 20208004

Direktør Jan Adolfsen, Coop, 5159 2901

Nøgleord

Billeder

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop Tradings direktør fratræder til fordel for international topstilling25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Administrerende Direktør i Coop Trading, Michael la Cour, har valgt at takke ja til en ny international rolle i en topstilling for IKEA i Sydøstasien. Med udgangen af august 2025 forlader han derfor direktørrollen i det nordiske indkøbsselskab – og efterlader sig et stærkt team, en tydelig retning og en masse nordisk momentum til det videre arbejde for en ny direktør. Coop Tradings direktør takker af efter stor indsats, som har skabt fokus på styrken ved det nordiske fællesskab og på, hvordan de nordiske private brands – Coop, Xtra og Änglamark – leverer stor værdi på både pris og kvalitet. Direktørens farvel markerer en ny fase i Coop Tradings rejse mod at levere private brands i verdensklasse til de nordiske hjem. ”Vi vil gerne takke Michael la Cour for hans markante bidrag til Coop Trading gennem de seneste år. Han har været drivende i at tage det nordiske samarbejde ind i en ny æra med endnu stærkere fokus på at skabe forbrugernes foretrukne produkter i Norden. Ud over at kæmpe for

Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse

Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye