Unge vælger uddannelser, hvor de kan gøre en forskel
I dag d. 5. juli udløber ansøgningsfristen for de mange håbefulde unge, der ønsker at starte på en videregående uddannelse efter sommerferien. Og ud over en studieplads så håber rigtigt mange unge også på et fremtidigt job, hvor de kan komme til at gøre en forskel for andre. Det viser en undersøgelse fra EVA blandt kommende studerende på de videregående uddannelser i sommeren 2020.
Hele 62 pct. svarer, at muligheden for at få et job, hvor de kan gøre en positiv forskel for andre, har vægtet højt eller meget højt i deres valg af uddannelse. Til sammenligning svarer kun 24 pct., at muligheden for at få en høj indkomst har haft stor betydning. Flest har lagt vægt på faglig interesse (88 pct.) og muligheden for et spændende job (85 pct.).
»Generelt kan vi se, at når de studerende selv skal begrunde deres studievalg, så er de ikke specielt styrede af ydre gevinster som penge og prestige. De koncentrerer sig langt mere om at få en uddannelse og et fremtidigt job, som de finder interessant og meningsfuldt,« forklarer Andreas Pihl Kjærsgård, der er seniorkonsulent hos EVA.
Især studerende på velfærdsuddannelserne ønsker at gøre en forskel for andre
Ser man nærmere på de forskellige typer af uddannelser, er der stor forskel på, hvor vigtigt det er for de studerende at kunne gøre en positiv forskel for andre. På velfærdsuddannelserne betyder det absolut mest. Her svarer hele 94 pct., at det i høj eller meget høj grad har været afgørende for deres studievalg. Det samme gør sig kun gældende for 62 pct. på de øvrige professionsbacheloruddannelser, 54 pct. på de akademiske bacheloruddannelser og 42 pct. på erhvervsakademiuddannelser.
»Det giver god mening, at andelen er så høj på uddannelser som folkeskolelærer, pædagog, socialrådgiver, sygeplejerske og jordemoder. Her ender man jo ofte med et job, hvor man direkte hjælper andre mennesker. Mange af de her uddannelser markedsfører sig også på muligheden for at få et meningsfuldt job, hvor man hjælper andre,« forklarer Andreas Pihl Kjærsgård.
På et studie som International Business betyder det til gengæld langt mindre for de studerende at gøre en positiv forskel for andre. Her angiver kun 31 pct., at det spiller en afgørende rolle for studievalget. Til gengæld svarer 61 pct. på International Business, at muligheden for en høj indkomst vægter højt eller meget højt.
Kun få studerende siger, de går op i at udnytte deres karaktergennemsnit
Den begrundelse, der, ifølge de studerende selv, betyder mindst for deres studievalg, er muligheden for at udnytte deres karaktergennemsnit til at komme ind på uddannelse, kun få kan komme ind på. Kun 4 pct. af samtlige studerende svarer, at det har haft høj eller meget høj betydning. Andelen svinger dog meget fra fx 31 pct. på International Business og 17 pct. på Jura og Statskundskab til 7 pct. på Jordemoderstudiet og 2 pct. på Pædagoguddannelsen.
»De unges forhold til karaktergennemsnit er noget, der af og til dukker op i debatten om adgangskvotienter til de videregående uddannelser. En af bekymringerne er, at unge vælger uddannelse ud fra et ønske om at komme ind på en prestigefuld uddannelse, der kræver et højt snit. Men selvom vi ser, at det fylder mere på nogle af de populære uddannelser at kunne udnytte karaktergennemsnittet, så er det kun en ganske lille andel ud af det samlede antal studerende, som siger, de vægter det højt,« siger Andreas Pihl Kjærsgård.
(Faktaboks: Om undersøgelsen)
- Resultaterne stammer fra Analysen: ”Studievalgsbegrundelser: Hvem lægger fokus på hvad i studievalget? (2021)”
- I analysen indgår besvarelser fra kommende studerende, der blev tilbudt en studieplads på en videregående uddannelse via KOT i august 2020.
- Cirka 24.500 studerende har svaret i undersøgelsen.
Kontakter
Iben Munk MortensenKommunikationskonsulent
Tlf:3525 4621imm@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
Flere ansatte i daginstitutionerne – stadig en tredjedel medhjælpere uden pædagogisk uddannelse29.1.2025 13:24:17 CET | Pressemeddelelse
Ny analyse viser, at daginstitutionerne har fået mere pædagogisk personale. En del er medhjælpere, der ser ud til at komme direkte fra gymnasiet. Derfor bør kommunerne styrke indsatserne for at opkvalificere medhjælperne sideløbende med, at de fortsat arbejder for at tiltrække mere uddannet pædagogisk personale, siger Dina Theis Madsen, chef for enheden for dagtilbud på EVA.
Ny undersøgelse: Forældre ønsker mere dialog med pædagogisk personale25.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Leger Sigurd altid alene, når han er på legepladsen? Og er det en udfordring for Carla, at hun ikke har et større ordforråd? En god dialog om barnet er afgørende for et velfungerende forældresamarbejde. Sådan siger både ledere og forældre i daginstitutioner i ny undersøgelse fra EVA, der samtidigt peger på betydningen af at tænke mulighederne for en god dialog grundigt igennem.
Ny kortlægning: Hvem er lærerne i grundskolen?12.8.2024 05:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Elever i folkeskolen og fri- og privatskoler møder lærere med mange forskellige uddannelsesbaggrunde, men hvem er lærerne, hvor mange af dem er 4.g’ere, der kommer direkte fra gymnasiet, og hvilken baggrund har meritlærerne? Det har EVA kortlagt i en ny rapport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum