Færchfonden

Færchfonden tager konsekvens af B&O’s fremgang

Den erhvervsdrivende fond Færchfonden er aktionær i Bang & Olufsen, og nu er aktiekursen steget så meget, at det har skabt en koncentrationsrisiko for fonden. B&O-aktien udgør over 10 pct. af Færchfondens afkastgenererende aktiver, og den status ønsker fonden på sigt at bringe ned. Fondens administrerende direktør, Claus Omann Jensen, udtaler:

”Færchfonden har gennem lang tid haft en tæt tilknytning til B&O, og det ønsker vi også at have i fremtiden. Derfor er vi også meget anerkendende i forhold til den fremgang, B&O har vist. Men successen har givet os en koncentrationsrisiko. Vores investering i virksomheden udgør nu over 10 pct. af vores samlede afkastgenererende aktiver. Derfor har vi valgt at sælge en mindre del af vores B&O-aktier, så investeringen på sigt kommer ned under 10 pct. af vores aktiebeholdning. Dermed beholder vi stadig en markant ejerandel. Det skal ses som et udtryk for vores tro på virksomheden og for vores tætte bånd til Nordvestjylland.”

Information om Færchfonden

Færchfonden