Ny bekendtgørelse om lavere hastigheder tager ikke nok hensyn til cyklisters sikkerhed

I høringssvaret til Vejdirektoratets udkast til ny bekendtgørelse om lokale hastighedsgrænser glæder Cyklistforbundet sig over, at der gøres op med de tidligere snævre kriterier for at sætte bilers fart til 40 km/t i fx tæt bebyggede byområder. Fremover bliver det lettere for kommuner at gøre.
Direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, siger:
- Det er et klart fremskridt, at kommuner får bedre muligheder for at sætte farten ned i tæt bebyggede områder. Det er forældet tankegods, at biler af hensyn til generel trafikafvikling skal kunne køre 50 km/t i byer.
Utrygt at være cyklist
Cyklistforbundet har i flere år krævet lavere hastigheder i udvalgte områder i byer med mange bløde trafikanter og ser bredere fartnedsættelser som en vigtig forudsætning for at bremse de sidste adskillige års udvikling, hvor der bliver cyklet stadigt mindre i Danmark.
I høringssvaret konstaterer Cyklistforbundet da også, at mens der cykles stadig mindre i Danmark, er antallet af tilskadekomne steget. 2/3 af ulykker med personskade sker i byzoner.
- Vi håber, at kommunerne til fulde vil udnytte de nye muligheder for at sætte hastigheden i byerne ned. Der er ingen, der er døde af at bevæge sig langsommere i bil i byområder. Tværtom er der mennesker, der er døde af biler, der kørte 50 km/t, siger Klaus Bondam.
Sæt ned til 30 km/t
Men Cyklistforbundet kritiserer også udkastet for ikke i tilstrækkelig grad at tage hensyn til cyklisters sikkerhed og oplevede tryghed.
Derfor foreslår Cyklistforbundet desuden, at hastighedsgrænsen skal kunne sættes ned til 30 km/t over hele byområder, herunder områder med gennemkørende trafik.
- Det er en meget tryggere hastighed for især børn og ældre, og det vil have en mærkbar effekt på både antal uheld pga. mindre reaktions- og bremselængde samt alvorligheden af uheld for bløde trafikanter, siger Klaus Bondam.
- Læs høringssvaret på Cyklistforbundet.dk/det-vil-vi/horingssvar/lokale-hastighedsgraenser/
- Læs udkastet til ny bekendtgørelsen på https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/65118
Nøgleord
Kontakter
Jane KofodKommunikations- og engagementschef
Tlf:2217 5588jak@cyklistforbundet.dkKlaus BondamDirektør i Cyklistforbundet
Tlf:4070 8365bondam@cyklistforbundet.dkBilleder
Information om Cyklistforbundet

Rømersgade 5
1362 København K
Sekretariat 33 32 31 21 | Pressetelefon 40 70 83 63https://www.cyklistforbundet.dk
Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker et cykelvenlig verden, kan engagere sig.
Cyklistforbundet.dk
Twitter.com/Cyklistforbund
Facebook.com/Cyklistforbundet
Instagram.com/Cyklistforbundet
Linkedin.com/company/Cyklistforbundet
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Lonni får børn i specialklassen op på cykelsadlen15.11.2023 14:21:39 CET | Pressemeddelelse
Lærer på Lærkeskolen i Stenløse løber med Alle Børn Cykler Prisen 2023.
Cykel-ildsjæl fra Taastrup er Årets Cykeldynamo i Danmark31.10.2023 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Med tre ’inspirationsskoler’ i Høje-Taastrup Kommune gør Årets Cykeldynamo en helt særlig indsats for at få flere børn til at cykle.
Årets Børnecyklist elsker at køre hurtigt17.10.2023 09:15:46 CEST | Pressemeddelelse
12-årige Alfred fra Højbjerg i Aarhus blev Årets Børnecyklist fra Cyklistforbundet.
Bliv cykelviking med Cyklistforbundet13.10.2023 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Er du en af dem, der stiller cyklen i garagen omkring 1. december, eller er du cykelviking? Med Vintercyklingsugen opfordrer Cyklistforbundet til, at du ikke stiller cyklen væk, og vælger bil eller tog og bus, når den kolde tid sætter ind, men bare fortsætter med at cykle gennem vinteren.
Forslag om cykelringvej åbner helt nødvendig debat om Lynetteholm11.10.2023 10:14:31 CEST | Pressemeddelelse
Hvis man skal redde den kommende bydel i København, Lynetteholmen, fra at blive en cykelørken, er arkitektfirmaet Tredje Naturs forslag om en cykelringvej et spændende bud på en løsning, som i hvert fald rejser en helt nødvendig debat. Det mener direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum