TheSaladbar: En lille revolution i køleskabet

Idéen til TheSaladbar opstod en aften for 10 år siden på en restaurant med en velbesøgt salatbar. I Viborg så opfinderen af TheSaladbar, Bjarne Gedsted Hansen, for sig, hvordan en salatbar - fyldt med altid frisk, skåret frugt og grønt hjemme i køleskabet - ville gøre det nemmere for flere at spise sundere. Samme aften satte han sig til tegnebrættet. Og i dag, ti år og opmåling af ca. 140 køleskabsmodeller senere, er TheSaladbar på vej ud i Coops butikker landet over.
I Coop så man potentialet med det samme. Jørn Willemann, Category Group Manager, forklarer:
”Vi ved, at mange ønsker at spise mere frugt og grønt, og at salget generelt stiger. Men vi ved også, at der sker et stort spild hjemme i køkkenerne, fordi frugt og grønt ikke opbevares korrekt, gemmer sig bagerst i køleskabet osv. De udfordringer kan TheSaladbar være med til at løse,” siger han.
TheSaladbar indeholder otte separate rum, som alle har dræn, der leder kondensen væk, samt individuel iltjustering, så de enkelte typer frugt og grønt kan få præcis den mængde ilt, de har brug for. Når det bliver spisetid, ulvetime, hyggetid eller picnic, knappes låget af salatbaren og den er klar til brug både i dagligdagen og til fest.
Grøntsager og salat er nogle af de fødevarer, som danskerne oplever, at de indimellem eller ofte må smide ud, fordi de når at blive dårlige. Det viser tal fra Coop Analyse. Andre undersøgelser har tidligere peget på, at særligt børn foretrækker, at fødevarer serveres adskilt i stedet for blandet i f.eks. en salat.
TheSaladbar kan købes fra uge 24 i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Irma og på Coop.dk Shopping. Vejl. udsalgspris er kr. 199,95.
Om TheSaladbar
- Inddelt i otte separate rum, som hver rummer ca. 1 liter
- Hvert rum har kondensdræn og egen iltjustering, så frugt og grønt holder længere
- Boksen passer ind i næsten alle køleskabe. Ca. 140 køleskabsmodeller er testet på tværs af brands
- En ny type pakning sikrer, at der ikke samler sig bakterier som i traditionelle gummipakninger
- Kan vaskes i opvaskemaskine
- Mål i mm: Længde: 384, Bredde 284, Højde 110
Om grønt og madspild
- 56% af danskerne ønsker at spise flere grøntsager, end de gør i dag (Coop analyse 2021)
- Grøntsager er sammen med brød den madvare, som flest oplever at måtte smide ud derhjemme, fordi de når at blive dårlige inden brug (Coop Analyse 2021).
- Mindre madspild er ud af ti områder det, som flest danskere ønsker, at supermarkederne gør en øget indsats for fremover (Coop Analyse 2021)
Kontakter
Jørn Willemann, Category Group Manager i Coop: 5159 2978 eller Joern.Willemann@coop.dk
Billeder
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coops resultat for 2024: Større fremgang end forventet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop Danmark leverer et EBIT-resultat før særlige poster på + 162 mio. kr. Det er en fremgang på 879 mio. kr. i forhold til 2023.
Coop fjerner skruelåget på seks millioner kartoner med yoghurt7.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop fjerner igen plastlåget på kartoner – denne gang gælder det skruelåget på næsten seks millioner kartoner med yoghurt og ymer fra Coop-serien. Det giver store reduktioner i Coops plastforbrug og CO2-udledning.
Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse
Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os
Coop sætter turbo på udviklingen af Irma-vareserie17.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Salget af Irma-varer går godt i Coop. Faktisk så godt, at der bliver solgt næsten 20 procent flere af de 150 Irma-varer, Coop har på hylderne i dag, end dengang disse varer blev solgt i Irmas butikker. Nu vil Coop sætte yderligere skub i Irma-serien ved at introducere 100 nye kvalitetsprodukter samt øge tilgængeligheden af Irma-varerne på tværs af butikker landet over.
Coop i cykeloffensiv: Mustang lanceres i 100 butikker10.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Mustang-cyklerne sælges hovedsageligt i Kvickly og SuperBrugsen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum