Pirater stjal hans musik: Nu har dansk musiker startet nyt socialt medie

Dansk musiker og rettighedsindehaver til AQUA musik, fandt sin musik gjort ulovligt tilgængeligt på internettet. Nu bekæmper han ulovlig deling af musik og underholdning gennem sin nylancerede app, Bynoi.
Bo OfCourse er manden bag det sociale medie Bynoi, der giver brugerne mulighed for at dele, anbefale og opdage content, der er lovligt tilgængeligt. Foto: PR.

Det er svært ikke at blive indebrændt, når man ser resultatet af timers hårdt arbejde i et lydstudie ende på suspekte hjemmesider, hvor anonyme brugere kan downloade resultatet af flere timers arbejde kvit og frit. En af dem, der har prøvet det på egen krop er Bo OfCourse. Som musiker købte han rettighederne til noget af AQUAs musik, hvorfra han brugte samples til sin egen musik for pludselig at opdage, at hans musik uden hans viden, blev gjort tilgængeligt på en pirattjeneste. Nu vil han bekæmpe den ulovlige deling med sit sociale medie, Bynoi.

– Det er alt for let at finde og downloade ulovligt materiale. Derfor har jeg lavet en platform, der giver brugerne incitament til at dele og anbefale indhold, der er lovligt tilgængeligt, siger Bo OfCourse.

Platformen samler indhold, der tilgængeligt på internettet på lovlig vis, så både kunstnere og brugere kan dele og anbefale links til indhold og dermed skabe ’hype’ omkring underholdning og musik.

Vi er i gang med at skabe alliancer med både indholdsskabere og udbydere, da et bredt fællesskab og tilføjelser af mængder af relevant og spændende indhold er den eneste måde, vi sammen kan bekæmpe et stigende problem. På den måde gør vi det lige så let at finde lovligt indhold for den enkelte bruger og samtidig gøre den økonomisk indbringende for rettighedshaveren. Således skal Bynoi være verdens reneste sociale medie, siger Bo OfCourse.

Grænseoverskridende problemstilling

Mens Bynoi skaber et alternativ til den ulovlige fildeling, har RettighedsAlliancen og Bagmandspolitiet taget andre metoder i brug. I januar lukkede Danmarks to tilbageværende pirattjenester, Asgaard og ShareUniversity i kølvandet af, at Bagmandspolitiet i samarbejde med Rettighedsalliancen lukkede pirattjenesterne DanishBits og NordicBits.

Ifølge en analyse foretaget af Dansk Erhverv om ulovlig streaming og download i Danmark i 2020, har 41 procent af danskerne i alderen 18-29 streamet eller downloadet ulovligt indhold inden for de seneste 12 måneder. På trods af lukningerne af Asgaard og ShareUniversity vurderer Dansk Erhverv fortsat, at deling af ulovligt indhold fortsætter.

Uanset, at de danske sider nu er lukket, er der fortsat mange grænseoverskridende pirattjenester forankret i udlandet. På den måde er problemet desværre grænseløst, siger Tawa Adetunji, der er erhvervspolitisk konsulent hos Dansk Erhverv.

Fællesskab skal udvide horisonten

Bynoi er dog ikke blot en kamp mod ulovligt indhold. Ifølge Bo OfCourse udvider platformen også vores horisonter.

– I stedet for at være begrænset til kun at opdage indhold fra få tjenester baseret på kunstige algoritmer, der tilbyder dig det samme inden for begrænset udvalg på samme platform, åbner Bynoi op for, at du sammen med dine følgere og venner nu kan gå på opdagelse i hele verden på tværs af medietyper og opdage nye kunstnere, film, serier og indhold, som en algoritme ikke havde ledt dig hen til, siger Bo OfCourse.

Bo Ofcourse
Frontrunner, Bynoi
bs@bynoi.dk

Billeder

Download
Bynois platform sikrer, at indhold, der ikke er gjort tilgængeligt på lovlig vis, fjernes, mens både kunstnere og brugere kan anbefale lovligt indhold ved at dele links på platformen. Foto: PR.
Download

Information om Bynoi ApS

Bynoi ApS
Viborgvej 58