København vil være verdens mest grønne og bæredygtige turismehovedstad

Efter 14 måneder i skyggen af COVID-19-pandemien har turismeerhvervet i Danmarks hovedstad brug for en genstart, og hjælpen er på vej: I februar lancerede Erhvervsministeriet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen initiativet ”Comeback Copenhagen”, som skal genoprette hovedstadens turisme. Og nu tager et stærkt partnerskab med Wonderful Copenhagen i spidsen kampen op med tilbagegangen i det ambitiøse projekt ”Sustainable Choice CPH”, som Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtter med 7,5 mio. kr.
København indtager lige nu andenpladsen på det internationale bæredygtighedsindeks, Global Destination Sustainability Index. Målet er at indtage førstepladsen, når projektet afsluttes i sommeren 2024, og det kan blive en udfordring, fordi en række europæiske destinationer i disse år også sætter ind i forhold til bæredygtighed.
”Bæredygtighed bliver vigtigere og vigtigere i den internationale konkurrence om turisterne. Københavns stærke internationale brand bygger på mange års indsatser inden for bæredygtighed, og derfor søsætter vi den ultimative ambition: At blive verdens mest bæredygtige hovedstadsdestination,” siger Mikkel Aarø-Hansen, adm. direktør i Wonderful Copenhagen.
Stærkt partnerskab
Bag ”Sustainable Choice CPH” står et stærkt partnerskab, der ud over Wonderful Copenhagen omfatter en række centrale turismeaktører – bl.a. Dansk Erhverv, Horesta/Green Key og Danske Restauranter og Caféer. Projektet vil via produktudvikling, certificering og kommunikation vise virksomhederne i hele turismeværdikæden, hvordan de i praksis kan omsætte bæredygtighed til forretning.
Hele projektet gennemføres i forståelse for turismevirksomhedernes trængte situation, understreger Wonderful Copenhagen-direktøren:
”Vi har en flerårig indsats foran med at genoprette hovedstadens turisme, og det kan være svært at fatte omfanget af krisen. Omkring 2.000 nye hotelværelser er åbnet inden for det seneste år, og andre 2.800 var gjort klar til åbning i 2020. Men alene i København gik vi fra 6,1 mio. internationale overnatninger i 2019 til 1,4 mio. i 2020. Og den store nedgang har kostet hovedstadens turisme et omsætningstab på samlet 28 mia. kr. i 2020. Derfor har rigtig mange turismevirksomheder svært ved overskue andet end at sikre morgendagens indtægter. Men heldigvis har mange også blik for at investere i fremtiden gennem et stærkt fokus på grønne og bæredygtige produkter, som vi ved mange både danske og internationale turister efterspørger.”
Dorte Krak, adm. direktør i Arp-Hansen Hotel Group A/S og medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, udtaler:
”På alle måder repræsenterer dette projekt det, som vi vil med turismeindsatsen efter COVID-19. København genstarter sig selv som turistdestination med grøn og bæredygtig turisme, hele turismeerhvervet står bag indsatsen, og projektet er tilpasset den situation, som turismevirksomhederne befinder sig i. Desuden går ”Sustainable Choice CPH” hånd i hånd med den store genopretningsplan, der allerede er igangsat.”
Erhvervsminister Simon Kollerup siger:
”Danmark er et dejligt ferieland, og det er positivt med så mange gode og fælles projekter, som styrker og udvikler dansk turisme. Vi har mere end nogensinde brug for, at alle gode kræfter arbejder sammen, så vi også efter corona-krisen har nogle stærke turismevirksomheder, som både danske og udenlandske turister kan nyde godt af.”
København har stor betydning
Genopretningsplanen ”Comeback Copenhagen” har fire temaer: Turismen og turismeomsætningen tilbage til hovedstaden, omstilling til en ny markedssituation, turisme til gavn for hovedstaden og dens indbyggere samt bæredygtig turismeadfærd som forretning. Planen er foreløbig 1-årig og udrulles i 12 initiativer, som bl.a. omfatter markedsføring, flyruter, togrejsende, krydstogtskibe, events, tryghed, og borgeropbakning.
Før COVID-19 havde hovedstadens turisme en årlig omsætning på 53 mia. kr. og har derfor stor betydning for samfundsøkonomien – også i en bredere geografi af landet, viser nye tal fra Wonderful Copenhagen. Fx skaber turismen i København skatteindtægter for 3,8 mia. kr. årligt uden for København.
Fakta om turismeindsatsen
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har på sit møde den 21. april 2021 besluttet at uddele i alt 60,6 mio. kr. til lokale og tværgående turismeprojekter i 2021. Der er kommet 24 ansøgninger, og 17 projekter får nu støtte, finansieret af de decentrale erhvervsfremmemidler.
Turisme er et centralt fokusområde for bestyrelsen: I 2020 blev 63 mio. kr. udmøntet til turismeinitiativer, og i 2020 og 2021 blev i alt 225 mio. kr. udmøntet i omstillingspuljen, der har turisme- og oplevelseserhvervet som en central målgruppe.
Desuden har bestyrelsen i 2019 og 2020 medfinansieret konsolideringen af Danmarks destinationsselskaber. Denne proces er nu afsluttet med 19 tværkommunale destinationsselskaber, der dækker 90 kommuner. Selskaberne har ansvaret for destinationsudviklingen i de respektive områder.
Nøgleord
Kontakter
Kontakt os, hvis du vil vide mere om de støttede projekter og bestyrelsens turismepulje:
Rikke Angel, kommunikationskonsulent, tlf. 35 29 17 89 og rikang@erst.dk
Billeder

Information om Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Vejlsøvej 29
8600 Silkeborg
3529 1700https://erhvervsfremmebestyrelsen.dk/
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse skal bidrage til at styrke udviklingen i dansk erhvervsliv. Det sker ved at fremme en sammenhængende, efterspørgselsdrevet og lokalt forankret erhvervsfremme- og turismeindsats for virksomheder på tværs af hele Danmark.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse igangsætter og finansierer decentrale erhvervsfremmeindsatser, der tager højde for forskelle i de regionale og lokale erhvervsmæssige udfordringer, muligheder og prioriteter.
Følg pressemeddelelser fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Danske virksomheder er mere produktive end virksomheder i vores nabolande: ”Vi deler aktuelt data”30.6.2025 14:06:24 CEST | Pressemeddelelse
Det går godt for små og mellemstore virksomheder i Danmark, mens europæiske virksomheders konkurrenceevne generelt er udfordret. Herhjemme ligger produktiviteten mellem fem og 20 procent højere end i vores nabolande. Det glæder forperson i Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse Christian Motzfeldt, da det er, hvad bestyrelsen er sat i verden for at fremme – og pointerer, at de også spørger virksomhederne selv, hvordan det går. Aktuelle data, han nu vil dele.
Vækstiværksættere fra Brande: ”Iværksætterforløbet er en af hovedårsagerne til, at vi er her i dag”23.6.2025 12:10:53 CEST | Pressemeddelelse
3DCP Group er i gang med at opføre 36 studieboliger i Holstebro. Nok ikke en nyhed, der for alvor ville trække overskrifter, hvis ikke det var fordi, at det er Europas indtil videre største 3D-printede byggeri. Med et kæmpe drive, tårnhøje ambitioner og hjælp fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses iværksætterindsats er de unge iværksættere bag den bare fire år gamle virksomhed i fuld gang med at skabe nye standarder for byggebranchen.
Eksportsamarbejde har åbnet døren til det tyske marked20.6.2025 09:31:11 CEST | Pressemeddelelse
Esbjerg-virksomheden Dansk Scanning A/S har fået hjælp til at realisere det store potentiale, som virksomheden havde identificeret syd for grænsen. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses eksportindsats åbnede for et eksportsamarbejde med det lokale erhvervshus, og det betød, at Dansk Scanning kunne få rådgivningsassistance i forbindelse med markedsafsøgning og deltagelse i udbud i Tyskland – og effekten har været tydelig.
Styrket indsats for danske iværksættere med vækstpotentiale18.6.2025 12:54:08 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse investerer 113 mio. kr. i at få flere vækstiværksættere i Danmark og i bedre betingelser for, at nye virksomheder kan vokse sig stærke og konkurrencedygtige.
Målrettede indsatser skal løfte tusindvis af SMV'er17.6.2025 12:51:48 CEST | Pressemeddelelse
Mere end 300 mio. kr. annoncerer Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse til at styrke danske SMV’ers robusthed og omstillingsevne i en hastigt foranderlig verden. Ved at samle og forenkle en række behovsdrevne tilbud er målsætningen at løfte det brede SMV-segments produktivitet, omsætning, eksport og bæredygtighed.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum