Danfilter

Ventilationsanlæg kan redde over en million danskere gennem forlænget pollensæson

Mekaniske ventilationsanlæg kan blive pollenallergikernes store redning i pollensæsonen, der forventes at blive længere og længere. Med særligt filter fjernes op til 95 procent af pollenpartiklerne.
En femtedel af danskerne lider af pollenallergi. Bor du i et hjem med mekanisk ventilation, kan du med fordel skifte filter og fjerne op til 95 procent af pollen fra indeluften. Foto: PR.

Foråret har altid været højsæson for nys, kløende øjne og rendende næse for alle pollenallergikere. Og som om det ikke var hårdt nok, er der ifølge forskere udsigt til, at pollensæsonen kan blive op til to måneder længere på grund af det varmere klima, der forventes at øge planternes vækst. Samtidig vil symptomerne også forværres, da antallet af pollen vil stige.

Der er dog håb forude for de mere end en million danske pollenallergikere. Har man et mekanisk ventilationsanlæg i hjemmet, er man nemlig blandt de heldige, som med en lille indsats kan gøre en kæmpe forskel for indeklimaet. Det kræver dog, at man er opmærksom på, hvilket filter der er i anlægget. De fleste mekaniske ventilationsanlæg leveres således kun med et standardfilter, som ikke gør en forskel i forhold til at fjerne pollenpartikler fra luften.

– Pollenpartikler er meget små, og kan uden problemer passere gennem de grovfiltre, som langt de fleste ventilationsanlæg leveres med som standard. Skal ventilationen gøre en forskel for indeklimaet, skal man skifte til et filter, der kan opfange partikler ned til minimum 2,5 mikrometer. Et fintmasket filter kan nemlig fjerne op til 95 procent af pollenpartiklerne fra den udefrakommende luft, siger Henrik Friis, der er CEO for Filterhuset.dk.

95 procent mindre pollen i luften

Bor du i en nyrenoveret bolig, er der god mulighed for, at du kan forbedre indeklimaet med et bedre filter. Start med at undersøge om du har et mekanisk ventilationsanlæg i dit hjem. Er din bolig fra 2012 eller yngre, foreskriver loven, at der skal være installeret mekaniske ventilation. Mekaniske ventilationssystemer er typisk placeret i dit loftsrum eller i dit køkkenalrum i et teknikskab eller kosteskab. Husk at slukke for anlægget før du åbner op for teknikken. Har du et anlæg med tallerkenventiler i dit hjem, kan du også med fordel skifte filteret i dem.

Når du er sikker på, at du kan skifte filteret i dit ventilationsanlæg, skal du finde den korrekte model og det rigtige filter til dine behov.

1. For at finde det rigtige filter til dit anlæg skal du starte med at finde frem til hvilken anlægsproducent, du har. Dette kan altid ses på dit anlæg i form af et logo.
  2. Herefter skal du finde ud af, hvilken model dit anlæg er. Denne information er oplyst på anlægget og kan for eksempel være i form af et informationsklistermærke.
  3. For at kunne filtrere pollenpartikler fra, skal du vælge et filter, som kan opfange partikler på 2,5 mikrometer eller mindre. Er du i tvivl, om du har fundet det korrekte filter, kan du altid spørge producenten til råds.
  4. Alt efter ventilationsproducent skal filteret enten monteres på anlæggets egen ramme eller med den ramme, som filteret leveres med. I denne video kan du se, hvordan du nemt selv kan skifte filter i dit anlæg.
  5. Er du allergiker, anbefaler Filterhuset, at du benytter maske og handsker, når filteret skiftes. Tag filteret ud og put det direkte i en pose, inden du smider det ud. Husk at vaske hænder efterfølgende.
  6. Husk at skifte filteret hver sjette måned. Mange ventilationssystemer indikerer selv, når filteret skal skiftes.

Henrik Friis
CEO, Danfilter
hf@danfilter.dk

Billeder

Download
Ét allergiråd får ikke nok opmærksomhed: Det rigtige filter kan fjerne op til 95 procent af pollenartikler fra luften i dit hjem. Foto: PR.
Download
Luftfilterproducenten Filterhuset.dk vil gerne slå et slag for, at mekanisk ventilation får mere opmærksomhed i forhold til at forbedre indeklimaet for pollenallergikere. Foto: PR.
Download
Pollenfiltre kan fjerne generende pollenpartikler fra luften, som de gængse standardfiltre ikke kan opfange. Foto: PR.

Information om Danfilter

Danfilter
Farum Gydevej 75
3520 Farum