




Nyt projekt skal hjælpe SMV'erne med at grave guld ud af data

- Danmark har ikke dyrebare råstoffer i jorden, men vi har stor viden og enorme mængder data. Derfor er data i stigende grad råstoffet, som mange virksomheder skaber værdi ud fra. Kundedata er guld værd, hvis virksomhederne forstår at bruge dem på den rigtige måde. Ofte handler det om at plukke nogle lavthængende frugter og komme i gang med at suge viden og indsigter ud af data, og de fleste virksomheder har allerede kundedata som kan struktureres, kombineres på nye måder og omsættes til forretning, siger adm. direktør Thomas Hofman-Bang, Industriens Fond, som støtter det nye projekt økonomisk.
Meningen med det nye initiativ er at give flere virksomheder mulighed for at tage nogle skridt i den rigtige retning og øge konkurrenceevnen ved at bruge data i højere grad.
Ifølge projektets partere er udfordringen, at data hos mange SMV’er samler støv. De indsamles, men udnyttes ikke proaktivt til at optimere forretningen. En rundspørge blandt 448 af DI Handels medlemmer viste, at en tredjedel af virksomhederne i meget høj grad eller høj grad har brug for hjælp til at få optimal værdi ud af deres data. Det er for eksempel oplysninger om, hvor kunden bliver opmærksom på eller finder information om virksomhedens produkter, hvilke kunder der køber hvad, hvor ofte, hvordan og hvornår, og kundens adfærd på f.eks. webshoppen. Kernen i projektet er derfor at hjælpe virksomhederne med at gå fra passive data til brugbare data ved at klæde dem på til at kunne analysere, de mange data, de allerede ligger inde med – fremfor at basere salget på antagelser.
- Vores erfaringer er, at mange SMV’er sjældent har tilstrækkeligt overskud til at sætte gang i arbejdet med data i en i forvejen travl hverdag, hvor forretningen skal styres. Den indsigt, som kundedata kan give de danske handelsvirksomheder, kan være en vigtig katalysator for vækst, men det kan være svært for SMV’er, der måske ikke har ressourcerne til større udviklingsprojekter uden udsigt til indtjening på kort sigt, at komme i gang med at bruge deres data. Det vil projektet gøre op med. Vi hjælper SMV’erne i gang, fortæller branchedirektør i DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst.
- Projektet vil hjælpe SMV’erne til at udnytte deres egne kundedata- og viden til vækst. Helt konkret vil projektet give danske SMV’er forudsætningerne for at kunne gå fra en overordnet forståelse af datadrevne vækstmuligheder til operationelle tiltag i den enkelte virksomhedvia bl.a. selvhjælpsværktøjer, events og virksomhedsforløb.
I krisetider, som den aktuelle, har kundernes adfærd og behov på kort tid ændret sig. Samtidig har corona presset erhvervslivet verden over, og den altoverskyggende mission i 2021 er for mange virksomheder at erobre markedsandele. Virksomhederne er sultne efter at vinde nye kunder og kompensere for tabt omsætning under corona.
- Dette projekt skal gerne bevise, at alle virksomheder kan bruge data til vækst – for alle virksomheder har kundedata, og projektet er et perfekt sted at starte sin datadrevne vækstrejse, siger professor Thomas Ritter ved CBS.
Erhvervshusene over hele landet spiller en vigtig rolle i projektet. Erhvervshusene udbyder forløb med sparring om brugen af data og med råd om implementering af nye løsninger til at grave dataguldet frem.
- For rigtigt mange virksomheder står digitalisering øverst på ønskelisten til sparring, herunder evnen til mere effektivt at forstå og betjene sine kunder optimalt. Især SMV’er kræver en enkel, lavpraktisk tilgang, der kan give effekt på kort sigt. Derfor er netop konkrete metoder og værktøjer til kundeforståelse meget værdifulde for den sparring, erhvervshusene kan tilbyde virksomhederne som resultat af dette projekt, slutter Peter Keller-Larsen, forretningsudvikler i Erhvervshus Hovedstaden.
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos branchedirektør for DI Handel Sidsel Dyrholm Holst, tlf. 2949 4649, e-mail sdy@di.dk eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk
Billeder

Information om DI Handel
Følg pressemeddelelser fra DI Handel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Handel
Presseinvitation: eCom Talent Award 2025 – Hvem bliver danmarksmester i onlinehandel?22.4.2025 12:00:00 CEST | Presseinvitation
For anden gang afholder Dansk Industri og PostNord ’eCom Talent Award’, hvor vi sætter fokus på de talenter, der sætter danske e-commerce virksomheder på verdenskortet og er med til at sætte skub i udviklingen i dansk onlinehandel. Sammen skal vi hylde innovation, vækst og udvikling.
DI: Black Friday kommer til at slå rekord i år27.11.2024 13:33:46 CET | Pressemeddelelse
Rekordmange danske forbrugere forventer at gå på indkøb på årets Black Friday den 29. november. Særligt de yngste generationer kommer til at lægge slagtilbuddene i kurven, og så vil 250.000 danskere handle på Temu på Black Friday.
Knap 4 ud af 10 af alle køb er impulskøb24.9.2024 09:54:10 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne elsker impulskøb. Halvdelen af alle køb i fysiske butikker er et impulskøb, og det gælder især i tøj- og skobutikker, hvor danskerne køber varer uden forudgående planlægning. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Industri.
DI: Butikkers bøvl med 1000-kronesedler kan løses med betalingskort20.12.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Det skal være muligt for butikker at kunne give tilbage på 1000-kronesedler via kunders betalingskort. Det mener landets største erhvervsorganisation, DI, der oplever, at butikker bliver overdynget af de store sedler, efter beslutningen om at udfase 1000-kronesedlen.
Store forventninger til Black Friday blev mere end indfriet14.12.2023 07:17:31 CET | Pressemeddelelse
Der var store forventninger til årets Black Friday – og de blev alligevel mere end indfriet, viser ny undersøgelse fra DI Handel.