Du panter, vi planter: Coop vil konvertere pantkroner til mere end 40 hektar skov om året.
Fra nu og hen over foråret vil kunderne i de ca. 700 butikker i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen kunne begynde at donere deres pant til Coop Folkeskove, som skal skabe skov og natur over hele Danmark de kommende år.
Senere kommer Fakta også til med yderligere over 300 butikker.
”Vi spurgte sidste år vores medlemmer, hvad vi skulle gøre mere af i forbindelse med udviklingen af en ny CSR-strategi. Svaret var meget klart: De vil have os til at gøre mere for naturen. Det er det, vi helt konkret går i gang med nu,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander, Coop.
Seneste tal fra Coop Analyse bekræfter danskernes ønske om mere skov og natur i Danmark. Her svarede hele 60 %, at de ønskede at bruge mere tid i naturen og 2/3 af danskerne mente, at mulighed for at donere pant til skov var godt eller meget godt.
Med Folkeskovene vil Coop bidrage til mere biodiversitet, skabe rekreative områder for familierne, sikre drikkevandsbeskyttelse og realisere sit mål om at være klimapositiv i 2030.
Coop håber pantindsamlingen kan udvikle sig til at sikre mere end 40 hektar ny skov og natur i Danmark om året. Det samlede mål for Coop Folkeskove er over de kommende 10 år at skabe Folkeskove over hele Danmark med et samlet areal på 1.000 hektar, svarende til Dyrehaven nord for København.
Det første område er allerede købt sammen med Hededanmark. Det ligger i Idomlund uden for Holstebro i Nordvestjylland og forventes indviet senere i år.
”Heldigvis er der nu langt mere opmærksomhed på ansvarlighed i dagligvarehandelen omkring dyrevelfærd, plastik, madspild, klima mv. Og det er vigtigt at pointere at denne indsats ikke står alene, men skal bidrage til det sidste stykke mod målet i 2030 om klimapositivitet. Med vores Klimaplan og Coop Folkeskove mener vi, at vi bringer ansvarlighedsarbejdet til et nyt niveau, hvor vi kan skabe reelle, mærkbare forbedringer for naturen for både nuværende og kommende generationer,” siger Lasse Bolander.
Coop fortsætter sit samarbejde med de to organisationer, der senest har nydt godt af pantdonationerne, Dansk Røde Kors og Hjerteforeningen, på andre områder.
Kontakter
CSR-direktør Signe D. Frese, Coop, 3091 9246
Klimachef Peter Kjærgaard Svendsen, 5159 3298
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop Tradings direktør fratræder til fordel for international topstilling25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Administrerende Direktør i Coop Trading, Michael la Cour, har valgt at takke ja til en ny international rolle i en topstilling for IKEA i Sydøstasien. Med udgangen af august 2025 forlader han derfor direktørrollen i det nordiske indkøbsselskab – og efterlader sig et stærkt team, en tydelig retning og en masse nordisk momentum til det videre arbejde for en ny direktør. Coop Tradings direktør takker af efter stor indsats, som har skabt fokus på styrken ved det nordiske fællesskab og på, hvordan de nordiske private brands – Coop, Xtra og Änglamark – leverer stor værdi på både pris og kvalitet. Direktørens farvel markerer en ny fase i Coop Tradings rejse mod at levere private brands i verdensklasse til de nordiske hjem. ”Vi vil gerne takke Michael la Cour for hans markante bidrag til Coop Trading gennem de seneste år. Han har været drivende i at tage det nordiske samarbejde ind i en ny æra med endnu stærkere fokus på at skabe forbrugernes foretrukne produkter i Norden. Ud over at kæmpe for
Coops resultat for 2024: Større fremgang end forventet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop Danmark leverer et EBIT-resultat før særlige poster på + 162 mio. kr. Det er en fremgang på 879 mio. kr. i forhold til 2023.
Coop fjerner skruelåget på seks millioner kartoner med yoghurt7.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop fjerner igen plastlåget på kartoner – denne gang gælder det skruelåget på næsten seks millioner kartoner med yoghurt og ymer fra Coop-serien. Det giver store reduktioner i Coops plastforbrug og CO2-udledning.
Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse
Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os
Coop sætter turbo på udviklingen af Irma-vareserie17.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Salget af Irma-varer går godt i Coop. Faktisk så godt, at der bliver solgt næsten 20 procent flere af de 150 Irma-varer, Coop har på hylderne i dag, end dengang disse varer blev solgt i Irmas butikker. Nu vil Coop sætte yderligere skub i Irma-serien ved at introducere 100 nye kvalitetsprodukter samt øge tilgængeligheden af Irma-varerne på tværs af butikker landet over.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum