Coop Danmark A/S

Du panter, vi planter: Coop vil konvertere pantkroner til mere end 40 hektar skov om året.

Del
Med hjælp fra kundernes tomme flasker og dåser går Coop i denne uge i gang med indsamling til det, der kan udvikle sig til Danmarkshistoriens største, private skovrejsningsindsats.

Fra nu og hen over foråret vil kunderne i de ca. 700 butikker i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen kunne begynde at donere deres pant til Coop Folkeskove, som skal skabe skov og natur over hele Danmark de kommende år.

Senere kommer Fakta også til med yderligere over 300 butikker.

”Vi spurgte sidste år vores medlemmer, hvad vi skulle gøre mere af i forbindelse med udviklingen af en ny CSR-strategi. Svaret var meget klart: De vil have os til at gøre mere for naturen. Det er det, vi helt konkret går i gang med nu,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander, Coop.

Seneste tal fra Coop Analyse bekræfter danskernes ønske om mere skov og natur i Danmark. Her svarede hele 60 %, at de ønskede at bruge mere tid i naturen og 2/3 af danskerne mente, at mulighed for at donere pant til skov var godt eller meget godt.

Med Folkeskovene vil Coop bidrage til mere biodiversitet, skabe rekreative områder for familierne, sikre drikkevandsbeskyttelse og realisere sit mål om at være klimapositiv i 2030.

Coop håber pantindsamlingen kan udvikle sig til at sikre mere end 40 hektar ny skov og natur i Danmark om året. Det samlede mål for Coop Folkeskove er over de kommende 10 år at skabe Folkeskove over hele Danmark med et samlet areal på 1.000 hektar, svarende til Dyrehaven nord for København.

Det første område er allerede købt sammen med Hededanmark. Det ligger i Idomlund uden for Holstebro i Nordvestjylland og forventes indviet senere i år.

”Heldigvis er der nu langt mere opmærksomhed på ansvarlighed i dagligvarehandelen omkring dyrevelfærd, plastik, madspild, klima mv. Og det er vigtigt at pointere at denne indsats ikke står alene, men skal bidrage til det sidste stykke mod målet i 2030 om klimapositivitet. Med vores Klimaplan og Coop Folkeskove mener vi, at vi bringer ansvarlighedsarbejdet til et nyt niveau, hvor vi kan skabe reelle, mærkbare forbedringer for naturen for både nuværende og kommende generationer,” siger Lasse Bolander.

Coop fortsætter sit samarbejde med de to organisationer, der senest har nydt godt af pantdonationerne, Dansk Røde Kors og Hjerteforeningen, på andre områder.

Kontakter

CSR-direktør Signe D. Frese, Coop, 3091 9246
Klimachef Peter Kjærgaard Svendsen, 5159 3298

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.

Invitation til pressen: Finalen i produktprisen og Irma-prisen på Coops hovedkontor i Albertslund28.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den 3. september skal fem kyndige dommere finde dette års vindere af Produktprisen samt en vinder af den nye Irma-pris, som afholdes i samarbejde mellem Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem og Kvickly og SuperBrugsen. For 12. år i træk kårer vi landets bedste, lokale produkter fra knap 100 passionerede gastronomer i kategorierne Mad, Drikke og Konfekture, samt årets innovative produkt, der hylder produkter med et fremtidigt potentiale. Et ekspertpanel bestående af nogle af Danmarks mest anerkendte kokke og fagfolk vil smage og vurdere alle tilmeldte produkter ud fra kvalitet, innovation og lokal historie. Hundredvis af produkter er smagt, og dommerne har nu udvalgt tre produkter i hver kategori, som nu skal dyste om titlen som vinder af Produktprisen 2025 på scenen på Coop Danmarks hovedkontor i Albertslund. Et nyt ben i Produktprisen: Irma-prisen Som noget nyt i år, er det nu også muligt at vinde Irma prisen. Vinderen af denne pris får mulighed for at få en plads på hyl

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye