Lidl Danmark

10.000 nye træer på vej til den danske natur

Del
Organisationen Plant et Træ og dagligvarekæden Lidl udvider og forlænger nu deres samarbejde. Det betyder, at der fremadrettet bliver plantet 1.000 nye træer, hver gang Lidl åbner en ny butik i Danmark. ”Et vigtigt skridt for mere biodiversitet og læring om natur for børn i hele landet,” lyder det fra Plant et Træ.
Plant et Træ og Lidl tidobler samarbejdet og planter 10.000 nye træer om året. Det skaber større fokus på biodiversitet og læring om natur for børn i hele landet. PR-foto: Lidl.
Plant et Træ og Lidl tidobler samarbejdet og planter 10.000 nye træer om året. Det skaber større fokus på biodiversitet og læring om natur for børn i hele landet. PR-foto: Lidl.

Da organisationen Plant et Træ og Lidl Danmark i 2019 indgik det første længerevarende samarbejde af sin slags, var ambitionen at plante 100 træer for hver nyåbnet butik. Det er blevet til 2.000 nye træer, som allerede har slået rødder i den danske muld vest for Aarhus, hvor Plant et Træ er ved at opføre et nyt naturmiljø i samarbejde med Aarhus Kommune. Samarbejdet mellem Plant et Træ og Lidl er netop blevet udvidet og forlænget frem til udgangen af 2023. Samtidig er ambitionen om antallet af plantede træer tidoblet, så der nu skal plantes 1.000 træer for hver nyåbnet Lidl-butik. Lidl forventer at vokse med cirka 10 nye butikker om året.

”Som landsdækkende dagligvarekæde har vi et ansvar, hvad angår bæredygtighed og miljø. Vi kan med 133 butikker være med til at fortælle vores kunder om værdien i at plante træer, frugtplantager og undervisningsskove rundt omkring i hele Danmark. Da vi tilbage i 2019 indgik samarbejdet med organisationen Plant et Træ var ambitionen i høj grad også at skabe øget opmærksomhed for sagen. Det er lykkedes, og jeg er meget glad for, at vi over de næste år både fortsætter og udvider det gode samarbejde,” siger administrerende direktør i Lidl Danmark, Dirk Fust.

Skaber større forståelse for naturen

I løbet af de seneste to år har Lidl blandt andet i en kortere periode haft allokeret bagsiden af deres mælkekartoner til information til kædens mange kunder om Plant et Træ. Herudover er samarbejdet med til at styrke Plant et Træs arbejde med børn og læring. Organisationen faciliterer blandt meget andet generationsplantninger med børn og ældre, undervisningsskove samt træplantning med skoleelever. Med udvidelsen af samarbejdet med Lidl bliver der endnu flere ressourcer til dette. Det er noget, der glæder landsformand for Plant et Træ, Jens Døssing:

”Vi er særdeles glade for samarbejdet med Lidl, som udover plantning af træer og frugtplantager i børnehaver også har budt på årlige fællesprojekter, produktsalg, bytræer, synlighed på mælkekartoner og meget mere. Det er alt sammen med til at skabe opmærksomhed om vores arbejde med at øge kendskabet til træerne og skabe større forståelse for træernes vilkår og vækst. Forlængelsen og udvidelsen af vores samarbejde er et vigtigt skridt for mere biodiversitet og læring om natur for børn i hele landet.”

Udover mere fokus på børn og læring kommer udvidelsen af samarbejdet til at betyde 10.000 nye træer i den danske natur over de næste to år. Som noget helt nyt vil Lidl inddrage sine mere end 300.000 følgere på Facebook og kædens øvrige kunder i beslutningen om, hvor i landet træerne skal plantes. Det betyder, at Lidls følgere på Facebook vil kunne komme med forslag til, hvilke kommuner træerne skal placeres i.

Sammen med Plant et Træ har Lidl siden 2019:

  • Plantet over 2.000 træer
  • Plantet frugtplantager i børnehaver
  • Skabt synlighed på mælkepaneler i butikker og i brochurer
  • Ført online kampagner
  • Plantet bytræer i Aarhus Kommune.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Plant et Træ og Lidl tidobler samarbejdet og planter 10.000 nye træer om året. Det skaber større fokus på biodiversitet og læring om natur for børn i hele landet. PR-foto: Lidl.
Plant et Træ og Lidl tidobler samarbejdet og planter 10.000 nye træer om året. Det skaber større fokus på biodiversitet og læring om natur for børn i hele landet. PR-foto: Lidl.
Download

Information om Lidl Danmark

Lidl Danmark
Lidl Danmark
Carl Blochs Gade 89
8000 Aarhus C

7635 0000http://www.lidl.dk

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker.Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning. 

Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.

Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse

Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.

Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.

Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse

Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye