Coop Danmark A/S

Coop Analyse: Syv tendenser, der beskriver 2020

Del
Året 2020 var usædvanligt. Her er syv forbrugertendenser, som vi kommer til at huske 2020 for.

Syv tendenser, der beskriver 2020:

  1. Mundbind og toiletpapir
  2. Hjemmebagning
  3. Rengøring
  4. Kreativt legetøj
  5. Vegi-produkter
  6. Alkoholfri øl og laktosefri mælk
  7. Rosévin

Mundbind og toiletpapir

Hvis der er to varer, der beskriver 2020, så er det mundbind og toiletpapir.

Da statsminister Mette Frederiksen holdt sit første store pressemøde den 11. marts, sagde hun blandt andet, at ”der er fødevarer nok”, og at nu skulle vi ikke alle sammen gå ned og købe toiletpapir. Men det havde den stik modsatte effekt. I marts solgte vi 54 pct. mere toiletpapir end normalt. Skabene blev fyldt op derhjemme, og det kunne ses på salget i månederne efter, hvor det lå markant under normalen, mens vi alle sammen brugte af hjemmelageret. Samlet set har hjemsendelsen af elever, offentligt ansatte m.v. betydet, at Coop solgte 8 pct. mere toiletpapir i 2020 end i 2019.

Mundbind kom til lidt senere på året. Lørdag 22. august 2020 blev det obligatorisk at bære mundbind i den offentlige trafik. Supermarkederne havde en uge til at skaffe mundbind fra udlandet og distribuere dem ud til alle dele af landet. I Coop fordelte vi salget således, at der i dén uge blev sendt 1 million mundbind ud til butikkerne om dagen. På den måde fik flest muligt danskere mulighed for at købe mundbind, inden loven trådte i kraft. Fra 29. august blev det også obligatorisk at bære mundbind i butikker og offentlige bygninger, hvilket øgede behovet for mundbind. Coop har i 2020 solgt næste 30 millioner mundbind.

Hjemmebagning

Da Danmark blev lukket ned i marts, hvor skolebørnene og mange skulle arbejde hjemmefra, så steg hjemmebageriet. I løbet af marts solgte Coop dobbelt så meget mel som forventet. Det forsatte hen over foråret, og det er tydeligt, at Corona har løftet hjemmebageriet generelt. Salget af mel ligger i 2020 21 pct. over 2019. Og det er ikke de rene klidboller, der er blevet bagt. For salget af sukker lå i 2020 11 pct. over 2019.

Rengøring

Forårssolen stod lavt i marts og lyste klart ind i hver en krog af de danske stuer, så det var meget nemt at se, hvor der trængte til at blive gjort rent. Og da myndighederne også opfordrede også til, at man huskede at gøre rent, betød det, at salget af rengøringsmidler steg. I marts lå salget af rengøringsmidler 27 pct. over forventet. Og hvis vi ser på hele året, så ligger vores rengøring i 2020 9 pct. over 2019.

Kreativt legetøj

Aldrig er der blevet lagt så mange puslespil som i 2020. I det hele taget alt, hvad der hedder kreativt legetøj, som for eksempel tudser, perler, farvelade, malebøger og så videre har været utroligt efterspurgt, mens børnene har været hjemme fra skole, og daginstitutionerne har været lukket. I marts solgte Coop tre gange så meget af den slags som året før. Sommeren uden udlandsrejser og overskyede feriedage bidrog også til den kreative leg, så når kuglerammen gøres op her ved årets udgang, lander vi på en stigning på 52 pct. indenfor det kreative til børn og voksne.

Vegi-produkter

Salget af vegi-produkter – altså plantebaserede produkter som f.eks. havremælk, plantefars og falafel – stiger støt år for år. Det er fortrinsvis de yngre forbrugere under 35 år, der køber de nye plantebasserede produkter. Salget af plantebasserede produkter ligger i 2020 godt 20 pct. højere end i 2019. Plantedrik og plantefars udgør stadig kun nogle få procent af mælke- eller kødforbruget, men vi har set den her stigning år for år, og det forventes, at den fortsætter ind i de kommende år.

Alkoholfri øl og laktosefri mælk

Siden 2012 er salget af lette og helt alkoholfri øl mere end fordoblet, og salgskurven fortsætter opad. Det begyndte 2013 i takt med, at der kom en række nye øl på hylderne med en lavere alkoholprocent. Det stigende salg har medført, at stadig flere bryggerier tilbyder produkter, der giver den lette ølsmag men uden den tunge alkoholprocent. Forbruget af alkoholfri- og lav-alkohol øl lå i 2020 hele 37 pct. højere end i 2019.

Salget af laktosefri mælk er steget markant i 2020. Næsten 20 pct. i forhold til 2019, og siden 2015 har vi set en tredobling. Dertil kan man lægge salget af laktosefri fløde, smør og andre mejeriprodukter. I Danmark anslås det, at 8-10 pct. af befolkningen er laktoseintolerante, og det stemmer fint med en undersøgelse - gennemført af Coop Analyse – der viser, at 9 pct. af danskerne gerne vil undgå laktose i deres kost. Salget af laktosefri produkter er mest udbredt i de store byer. F.eks. spiser og drikker københavnerne dobbelt meget laktosefri som nordjyderne.

Rosévin

Gennem de seneste år har vi set en stigende interesse for rosévin. Og 2020 er ingen undtagelse. Igen i år har rosévinen – trods en vejrmæssig noget blandet sommer – slået rekord. Salget af rosévin lå i 2020 hele 23 pct. højere end i 2019. 

Sådan så 2020 ud - set fra Coop Analyse.

Godt nytår!

Kontakter

Analyse- og Kommunikationschef Lars Aarup: 3091 9266

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse

Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os

Over 1000 sårbare unge har fået fritidsjob i Coop25.2.2025 13:20:00 CET | Pressemeddelelse

Flere unge bør have et fritidsjob. Sådan lyder en af anbefalingerne fra Trivselskommissionen, der i dag har offentliggjort sin rapport med i alt 35 anbefalinger til, hvordan unge kan få forbedret deres trivsel. Siden 2019 har Ungdomsskoleforeningen og Coop drevet landets største fritidsjobindsats Coop Crew for unge i alderen 14-18 år i samarbejde med 34 kommunale ungdomsskoler. Status er: Over 2000 unge har deltaget og cirka 55 % har efterfølgende fået et fritidsjob. 66 % af deltagerne får øget selvtillid 52 % af deltagerne føler sig som en del af et fællesskab 49 % af deltagerne føler kontrol over eget liv 59 % af deltagerne har udviklet jobkompetencer ”Fritidsjob kan være en trædesten for sårbare unge til arbejdsmarkedskendskab, almen dannelse og sociale og faglige kompetencer – og ikke mindst en trædesten til trivsel. Coop Crew reducerer unges risiko for at stå uden for beskæftigelse og uddannelse og giver dem en tilknytning til arbejdsmarkedet. Omkostninger til sociale-, uddannelse

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye