Dansk-Tysk Handelskammer kårer Lidl Danmark til German Company of the Year 2020: Lidl hjælper danske virksomheder til eksport på en milliard kroner

For lige godt en måned siden blev Lidl Danmark kåret til Danmarks bedste butikskæde og Retailer of the Year i Danmark. Nu lander endnu en fornem pris i dagligvarekædens pokalskab i Kolding: Lidl Danmark er kåret til German Company of the Year 2020 af Dansk-Tysk Handelskammer.
En online-afstemning som vægtede 50 % og en jury bestående af den danske ambassadør i Berlin, den tyske ambassadør i København, direktøren for det tyske industri- og handelskammer, Dansk Erhverv samt sidste års vinder af prisen var enige om, at prisen i år skulle tilfalde Lidl Danmark.
Ekstraordinær eksportsucces
"Det har været en lang rejse for Lidl i Danmark, men det er helt fantastisk, at de har formået at holde fast og gennem årene tilpasse et tysk Lidl-koncept til det danske marked med et måske lidt anderledes behov end der er på det tyske marked. Man kan tydeligt fornemme, at Lidl de seneste år har haft succes i Danmark. Det er ret tankevækkende, at Lidl Danmark har en strategi om at deres leverandør indarbejdes som samarbejdspartner, og får mulighed for at afprøve deres varer i Lidls internationale salgskanaler, og dermed får en dansk leverandør mulighed for at eksportere til fx det tyske marked," udtaler sidste års vinder fra Beckhoff Automation og medlem af juryen, adm. direktør Michael Nielsen.
Indstillingen til den til fornemme pris tog udgangspunkt i virksomhedens eksportsucces, hvor Lidl har vist ekstraordinær vækst i omsætning og medarbejderantal, skabt innovation der beriger det danske marked, og lavet bemærkelsesværdige investeringer i Danmark. Derudover blev tre konkrete eksempler på leverandører, som Lidl Danmark har hjulpet videre til det tyske marked, fremhævet.
Danske leverandører hyldes
Tenax Sild, som via Lidl Danmark årligt sælger over 250.000 glas sild, Vilsund Blue, som nu leverer ferske muslinger til halvdelen af Lidls tyske butikker - det svarer til mere end 800.000 kg om året - og Skare Food, som for flere år siden startede med kun at levere til Lidl Danmark og nu eksporterer en million pakker pålæg. En anerkendelse, som i høj grad kan tilskrives Lidls dygtige danske leverandører, fortæller adm. direktør for Lidl Danmark, Dirk Fust:
"På hele Lidl Danmarks vegne vil jeg gerne sige 1.000 tak for prisen som German Company of The Year. Vi er meget stolte over, at vi kan hjælpe vores dygtige danske leverandører, som leverer produkter af høj kvalitet, til at skabe en eksportsucces på cirka en milliard kroner til andre Lidl-markeder i Europa. Det gavner ikke bare leverandøren, men også Lidl, vores kunder i Europa og skaber vækst og arbejdspladser i Danmark."
Indkøbsteam med stort fokus på danske produkter
Prisen skal ifølge indkøbsdirektør i Lidl Danmark, Rasmus Pape, specielt tilskrives hele indkøbsteamet i Lidl:
"Denne pris betyder rigtig meget for mig og jeg vil gerne give et kæmpe skulderklap til vores indkøbsteam, der hver dag er i kontakt med alle vores fantastiske leverandører i Danmark. Vi har fra starten gerne villet have så mange gode danske produkter som muligt på hylderne, og det synes jeg vi er lykkedes rigtig godt med," siger Ramus Pape og fortsætter:
"En af årsagerne til at vi vinder, skyldes blandt andet Tenax Sild, Vilsund Blue og Skare Food. Tre super dygtige producenter, som vi har været så heldige at kunne hjælpe videre ud på hylderne i Europa. Hvis et produkt i de danske butikker sælger godt, får Lidl i andre lande også mulighed for at få det i deres sortiment."
Lidl Danmark har skabt eksport for kædens danske leverandører og samarbejdspartnere til en værdi af cirka 200 millioner kroner. Dertil kommer, at danske producenter samlet eksporterer for cirka 800 millioner kroner til andre Lidl-lande gennem koncernens internationale hovedkontor.
Nøgleord
Kontakter
Morten VestbergKommunikationschef
Tlf:+45 5215 9259morten.vestberg@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 164 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Vigtig kundeinformation vedr. 'Milbona High Protein Chocolate Pudding 200 g'5.9.2025 13:53:24 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder 'Milbona High Protein budding chokolade 200 g' med bedst-før-dato d. 6. oktober 2025, da der kan være afvigende lugt/smag.
Lidl fortsætter partnerskaber med UEFA Europa League og UEFA Conference League efter en sæson med imponerende fanengagement2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter et mindeværdigt år i europæisk fodbold ser Lidl frem til at fortsætte sit partnerskab som officiel partner for UEFA Europa League og UEFA Conference League i sæsonen 2025/26.
Lidl samler over 60 danske leverandører til klimadag: Vil accelerere fødevarebranchens grønne omstilling29.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag samlede Lidl en række af de største, danske fødevareproducenter til leverandørdag, hvor fokus var, hvordan man sammen kan arbejde med at nedbringe CO2-udledningerne i fødevarebranchen. Formålet med dagen var at informere og inspirere samt præsentere leverandørerne for et nyt, skræddersyet leverandørprogram, der skal klæde dem på til arbejdet med at sætte klimamål.
PARKSIDE samler Arnold Schwarzenegger og Ralf Moeller i ny gør-det-selv-kampagne28.8.2025 09:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Hollywood møder håndværk: I den nye kampagne for gør-det-selv-brandet PARKSIDE optræder Arnold Schwarzenegger og Ralf Moeller for første gang sammen. Med humor og energi viser de, hvordan alle kan kaste sig ud i gør-det-selv-projekter, uanset erfaring. Målet er at inspirere både erfarne hobbyfolk og nye entusiaster til at tage projekterne i egne hænder.
Lidl skyder 20-års jubilæumsfejring i gang med unikt modeshow og upcycling af tidligere kollektioner18.8.2025 11:45:48 CEST | Pressemeddelelse
Mens modeugen rundede af, samlede Lidl torsdag aften over 70 content creators, designere og livsstilsprofiler til en hemmelig jubilæumsfest på Pressen i København. Højdepunktet var et overraskende modeshow, hvor seks upcoming designere, med den prisvindende Nikolaj Storm i spidsen, havde genfortolket og upcyclet tøj fra tidligere Lidl Fashion-kollektioner.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum