Energiselskabet Ørsted vinder sag i højesteret

Energiselskabet Ørsted får medhold fra Højesteret i navnestriden med syv efterkommere af den afdøde videnskabsmand H.C. Ørsted. Dermed kan energiselskabet fortsat gøre brug af navnet ”Ørsted” som varemærke og selskabsnavn.
Striden mellem Ørsted og de syv efterkommere har stået på siden 2018, hvor familien sagsøgte energiselskabet, efter de havde annonceret et navneskifte fra DONG Energy til Ørsted. Sø- og Handelsretten dømte til fordel for Ørsted sidste år, men de syv efterkommere valgte at anke dommen til Højesteret, som nu er nået frem til samme resultat.
”Afgørelsen falder ud til Ørsteds fordel, fordi Højesteret finder, at navneloven ikke kan forhindre, at en virksomhed bruger et sjældent navn som varemærke eller selskabsnavn,” siger Mikael Francke Ravn, chefkonsulent i Patent- og Varemærkestyrelsen.
De syv efterkommere kunne heller ikke opnå beskyttelse via andre love så som varemærkeloven, selskabsloven eller domæneloven, fordi Højesteret vurderer, at der i sagen mod Ørsted er tale om en undtagelse.
”Højesteret vurderer, at navnet Ørsted i den brede offentlighed opfattes som en henvisning til den for længst afdøde videnskabsmand H.C. Ørsted. Og når energiselskabet samtidig anvender navnet i forbindelse med elproduktion, så er der ikke tale om en krænkelse,” forklarer Mikael Francke Ravn.
Dermed bekræfter Højesteret også Patent- og Varemærkestyrelsens administrative praksis på området.
”Med dommen står det klart, at det fortsat spiller ind i vurderingen, om varemærket i den brede offentlighed opfattes som andet og mere end blot et sjældent efternavn,” understreger Mikael Francke Ravn.
Højesteret stadfæstede desuden Patent- og Varemærkestyrelsens praksis om, at det kun er sjældne navne med færre end 30 bærere, som virksomheder ikke kan bruge som et varemærke.
Kontakter
Tine Heide ThomsenKommunikationschef
Tlf:20 76 92 08tiht@dkpto.dkBilleder
Information om Patent- og Varemærkestyrelsen
Patent- og Varemærkestyrelsen er en del af Erhvervsministeriet. Vi arbejder for at sikre, at danske virksomheder har rettighederne til deres egne idéer, så vi skaber de bedst mulige forudsætninger for vækst og udvikling – både i og udenfor Danmarks grænser.
Følg pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Norsk energiløsning kåret som årets nordiske innovation10.4.2025 17:13:48 CEST | Pressemeddelelse
Nordic Innovation Award blev den 10. april uddelt for første gang i København, og den norske virksomhed Cartesian løb med prisen for deres banebrydende innovation.
Dansk innovation ligger helt i top!25.3.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Vestas, Novozymes og Danmarks Tekniske Universitet har leveret de største bidrag til, at Danmark kan indtage en europæisk fjerdeplads målt på antallet af patentansøgninger per indbygger sidste år. Det er første gang, et universitet indtager en tredjeplads på top-10 listen blandt de største og mest patentaktive virksomheder i Danmark. VKR Holding er i år for første gang med på listen.
Danske virksomheder er vilde med populær patentordning2.12.2024 10:18:31 CET | Pressemeddelelse
215 danske virksomheder har i denne omgang søgt Erhvervsministeriets ordning om tilskud til at søge patent på deres idé. Én af de virksomheder, der har haft gavn af ordningen, er Frederikshavn-virksomheden Decubimax, som har udviklet en trykaflastende sårbandage.
Sådan undgår du at købe kopivarer på ferien10.7.2024 09:20:54 CEST | Pressemeddelelse
Mange danskere shopper på ferien i udlandet. Her kan billige mærkevarer være fristende, men pas på: Kopivarer kan være farlige for din og din families sikkerhed. Patent- og Varemærkestyrelsen giver fire gode råd til, hvordan du spotter og undgår kopivarer på ferien og får ægte ferieminder med hjem.
Ny kampagne målrettet unge stiller skarpt på de alvorlige konsekvenser ved kopivarer12.6.2024 04:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Online produktkataloger med links til kopivarer spredes blandt unge på digitale og sociale medier. Det er en bekymrende tendens, lyder det fra Patent- og Varemærkestyrelsen, der med en ny kampagne sætter fokus på de skadelige konsekvenser ved kopivarer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum