Lidl Danmark

Lidl udskifter al primær emballage til kød og fjerkræ med genbrugsplast

Del
Al kød og fjerkræ fra dagligvarekæden Lidls eget danske mærke Vilstrupgård er nu pakket i genanvendte plastikbakker. Med omstillingen reducerer Lidl sit forbrug af såkaldt virgin-plastik på ca. 7,6 millioner bakker årligt.
Fra november 2020 er 100 % af bakkerne fra Lidls eget danske mærke Vilstrupgård nu lavet af genanvendt plastik. Vilstrupgård-mærket står for mere end 80 % af al Lidls kød og fjerkræ.
Fra november 2020 er 100 % af bakkerne fra Lidls eget danske mærke Vilstrupgård nu lavet af genanvendt plastik. Vilstrupgård-mærket står for mere end 80 % af al Lidls kød og fjerkræ.

I Lidl har man netop rundet en afgørende milepæl på plastikområdet. På bare halvandet år har kæden formået at omstille ca. 85 % af alle produkter, der pakkes i bakker, til genanvendte udgaver af slagsen. Det svarer til ca. 7,6 millioner bakker årligt, hvoraf langt størstedelen er kød- og fjerkræsprodukter.

Fra november 2020 er 100 % af bakkerne fra Lidls primære kødmærke, Vilstrupgård, nu lavet af genanvendt plastik. Vilstrupgård står for mere end 80 % af al Lidls kød og fjerkræ.

De såkaldt R-PET-bakker, som har erstattet de klassiske plastikbakker, består blandt andet af gamle plastikflasker.

En markant reduktion af plastforbruget

”R-PET-bakkerne er af så god kvalitet og ligner med 99,5 % nøjagtighed de gamle plastbakker, så vi har faktisk kunnet foretage ændringen over de sidste 18 måneder mere eller mindre ubemærket. Det er fantastisk, at vi kan lave så markant en reduktion i vores plastforbrug, uden at vores kunder oplever en ændring i deres hverdag,” siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl.

Med en målsætning om at erstatte 100 % af plastemballagen på egne mærker med mere miljørigtige og genanvendelige materialer inden 2025, er milepælen på bakkeprodukterne ifølge indkøbsdirektøren helt afgørende:

”Lige præcis ved kød- og fjerkræsprodukter spiller emballage en enormt vigtig rolle, fordi kravene til kvaliteten er ufravigelige. Derfor er det et kæmpe skridt i den rigtige retning, som bestemt bekræfter mig i, at vi kan komme i mål med vores plaststrategi, uden at vores kunder føler, de går på kompromis – nok nærmere omvendt. Personligt føler jeg, at jeg vinder lidt ekstra, når jeg ved, at jeg har købt et produkt, hvor jeg ikke har bidraget til produktion af ny plastik.”

Lidl: På vej mod i morgen

Hos Lidl indgår plaststrategien som en fast del af den samlede CSR-strategi og bestræbelserne på at træffe ansvarlige og miljøbevidste valg. Lidl har forpligtet sig til at mindske det overordnede forbrug af plastikemballage med 20 %, at udskifte 100 % af plastikemballagen med mere miljørigtige og genanvendelige materialer, samt at erstatte alle nuværende frugt og grønt-poser med mere miljørigtige alternativer inden 2025.

Læs mere om Lidl Danmarks plastikstrategi her: om.lidl.dk/ansvarlighed

Om REset Plastic

Schwarz-gruppen er med sine to detailkoncernselskaber, Lidl og Kaufland, en af de største internationale detailhandlere i verden. Den er opmærksom på sit ansvar over for miljøet og går skridtet videre. Med REset Plastic har koncernen udviklet en holistisk internationalt anvendt strategi, som indeholder fem handlingsområder: fra undgåelse og design overgenanvendelse og fjernelse til innovation og uddannelse. Dermed bliver visionen om "mindre plastik - lukkede kredsløb" en realitet.

De fem vejledende principper for indsatsområderne i ”REset Plastic - plaststrategien i Schwarz-gruppen”:

REduce: Vi reducerer –  hvor det er bæredygtigt muligt –plast. Ikke kun i emballage.

REdesign: Vi designer genanvendelig emballage og lukker kredsløb.

REcycle: Vi samler, sorterer og genanvender plast for at lukke kredsløbet.

REmove: Vi støtter fjernelse af plastaffald fra naturen.

REsearch: Vi investerer i forskning og udvikling af innovative løsninger og uddanner indenfor genbrug.

Lær mere: reset-plastic.com

Kontakter

Billeder

Fra november 2020 er 100 % af bakkerne fra Lidls eget danske mærke Vilstrupgård nu lavet af genanvendt plastik. Vilstrupgård-mærket står for mere end 80 % af al Lidls kød og fjerkræ.
Fra november 2020 er 100 % af bakkerne fra Lidls eget danske mærke Vilstrupgård nu lavet af genanvendt plastik. Vilstrupgård-mærket står for mere end 80 % af al Lidls kød og fjerkræ.
Download

Information om Lidl Danmark

Lidl Danmark
Lidl Danmark
Carl Blochs Gade 89
8000 Aarhus C

7635 0000http://www.lidl.dk

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker.Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning. 

Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.

Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse

Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.

Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.

Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse

Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye